رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مجلس شرایط سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کند

آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو شورای رقابت به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید:‌ مجلس و دولت باید برای سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی شرایط لازم را هموار کند: دولت با ارایه مدل علمی و مجلس با ایجاد امنیت و مقررات‌گذاری.

09 خرداد 1395
کد خبر : 1495
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو شورای رقابت به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید:‌ مجلس و دولت باید برای سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی شرایط لازم را هموار کند: دولت با ارایه مدل علمی و مجلس با ایجاد امنیت و مقررات‌گذاری.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی را می‌توان یکی از مهمترین اهداف اقتصادی دانست که در برنامه‌های بالادستی چون برنامه ششم توسعه به آن تاکید شده است. اما به اعتقاد برخی از فعالان بخش خصوصی، برای رسیدن به این هدف باید سالانه حدود 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق بیفتد. حسن روحانی، رییس‌جمهور هم درباره نیاز به سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری خارجی تا پایان برنامه ششم توسعه برای رسیدن به رشد هشت درصدی خبر داد.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو شورای رقابت درباره رشد اقتصادی می‌گوید: «وقتی از رشد هشت درصدی صحبت می‌شود باید پشت سر این اظهارنظر، داده علمی، مدل و آمار ارایه داد؛ وگرنه اظهارنظرهای بدون پشتوانه علمی خیلی نمی‌تواند قابل تامل باشد.»

استاد اقتصاد دانشگاه تهران از مطالعه تطبیقی سالانه این آمار می‌گوید و اینکه ما باید با این آمارها ببینیم کدام بخش از اقتصاد ایران نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و به ورود سرمایه حساس است یا در چه سال‌هایی و با چه الزاماتی این رشد ممکن بود؟ با این مطالعه موانع رشد مشخص می‌شود و برای همین ما قبل از ورود سرمایه‌گذاری واقعا نیاز به این بررسی و مطالعه داریم.

اما چاره کار کدام است؟ بغزیان، کارشناس حوزه انرژی معتقد است: «حوزه نفت و انرژی اصلی‌ترین بخشی است که دولت می‌خواهد در آن سرمایه گذاری کند؛ این حوزه به لحاظ رشد اقتصادی در مواقع ورود سرمایه رشد مثبتی داشته و امروز دولت تلاش می کند تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات این حوزه را افزایش دهد؛ تا با کمک حوزه انرژی به رشد اقتصادی دست یابد.»

او درباره اینکه به غیر از حوزه کلان انرژی چه حوزه‌هایی به این رشد کمک می کند اظهار کرد: «من آمار و اطلاعات دقیقی از حساسیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، صنعت، بازرگانی یا بنگاه‌های کوچک و متوسط ندارم و دولت هم چنین آماری را منتشر نکرده است. ما نمی‌دانیم که چه مقدار سرمایه به بخش‌هایی غیر از انرژی وارد شده است. اما با ارایه مدل و مطالعه تطبیقی سال‌های گذشته حتما می‌توان شرایط را برای این رشد هموار کرد و موانع را برطرف کرد.»

بغزیان تاکید می کند: « رشد نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد. اما این سرمایه‌گذاری الزاماتی دارد که دولت و مجلس باید آنها را هموار کند.» او به تعامل بین مجلس و دولت تاکید می‌کند. اما بخش اصلی گفته‌ بغزیان شرایط سرمایه‌گذاری است. «جذب سرمایه‌ خارجی در ایران به دو فاکتور اصلی نیاز دارد؛ امنیت و مجوز.» مجلس دهم باید شرایط را برای این سرمایه‌گذاری امن فراهم کند؛ نباید فضا به سمت تنش و آشفتگی پیش برود تا ما در این شرایط بتوانیم از فرصت بعد از برجام استفاده کنیم و به اهداف خود نزدیک شویم.» بغزیان شرط دیگر را حل موارد تقنینی این سرمایه‌گذاری می‌داند. «از مجلس دهم انتظار می رود که در این چهار سال شرایط لازم را برای رشد اقتصادی فراهم کند؛ تا سرمایه خارجی با اطمینان به ایران وارد شود. اما از دولت هم انتظار می رود در این وضعیت به کمک کارشناسان اقتصادی، فعالان بخش خصوصی، اقتصاددان‌ها و مرکز آمار مطالعه دقیق و تطبیقی منسجمی انجام دهد تا شکاف حوزه‌های متعدد اقتصادی مشخص شود و با توجه به شناخت واقعی سرمایه‌گذاری انجام شود.»

در همین رابطه