رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدقلی یوسفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مجلس دهم به دنبال مبارزه با فساد باشد

محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: باید مبارزه با فساد، جذب سرمایه‌گذاری، اصلاح ساختار و رویه‌ها، شفافیت و نظارت از اولویت‌های اصلی مجلس دهم باشد.

10 خرداد 1395
کد خبر : 1517
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نگاه ما باید به کدام سمت باشد و اولویت ما کدام است؟ مجلس، دولت یا جامعه. محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، از اولویت جامعه می‌گوید و مطالبات جامعه از دولت و مجلس. با نگاهی به آغاز به کار مجلس دهم شورای اسلامی،  یوسفی مهمترین مشکل این دوره از پارلمان را حضور نمایندگان بی‌تجربه و کم‌تجربه در مجلس می‌داند. او می‌گوید: «این نمایندگان تا تجربه لازم در حوزه‌های را کسب کنند، ممکن است آزمون و خطای زیادی انجام دهند یا کورکورانه از قانونی حمایت کنند یا به طرحی رای دهند که به نفع کشور و جامعه یا اقتصاد ایران نباشد.»

اما یوسفی از رییس موقت مجلس دهم و عملکرد آن در دوره قبلی دفاع می‌کند: «علی لاریجانی فردی باتجربه، معقول و البته معتدل است که سعی خواهد کرد بین مجلس و دولت تعامل برقرار شود.» او از استراتژی و راهبرد اصلاح‌طلبان گله می‌کند که نیازی به حضور محمدرضا عارف در ترکیب هیات رییسه یا ریاست مجلس نبود. برای اینکه رویه‌های اصلاح‌طلبی مهمتر از خود حضور در قدرت یا ترکیب قدرت است و این دوره از اصلاح‌طلبان انتظار می‌رود که برای حاکمیت قانون در کشور تلاش کنند.

اما اولویت بعدی کدام است؟ این اقتصاددان تاکید می‌کند: «باید از افراط و تفریط‌های ممکن جلوگیری کرد. اقتصاد نیاز به بستری آرام و به دور از هرگونه افراط و تفریط دارد. این بستر آرام و قانونی را باید مجلس دهم هموار کند.»

اما رشد اقتصادی علاوه بر قوانین حمایتی، ایجاد محیط امن برای سرمایه‌گذاری، نیاز به جذب سرمایه دارد. مجلس دهم باید بتواند شرایط را برای بهره‌ گرفتن از فضای پسابرجام و جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و یا سرمایه خارجی در کشور فراهم کند.»

دیپلماسی اقتصاد، تعامل با همتایان خارجی از مطالبات مردم، دولت و بخش خصوصی از مجلس دهم شورای اسلامی است و این مجلس باید در حوزه دیپلماسی عمومی و اقتصادی خیلی فعال باشد.

یوسفی در پاسخ به این سوال‌که، محمدرضا عارف از مبارزه با فساد به عنوان یکی از اولویت‌های مجلس دهم نام برده است؛ و مجلس دهم و فراکسیون امید چگونه می‌توانند این امر را محقق کنند تا از سطح شعار مبارزه با فساد جلوتر بروند؟ می‌گوید:‌« مجلس باید درباره سیاست‌های بنیادی توجه جدی داشته باشد. اولین قدم اولویت‌بندی در این زمینه است. مجلس باید به وظیفه نظارتی خودش به معنای واقعی توجه داشته باشد. مجلس باید از همه نهادها و نهاد دولت پاسخگویی و شفافیت بخواهد.» به گفته یوسفی، در صورت شفافیت است که ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فساد سیستمی از بین برود. مجلس باید به جای سیاسی‌کاری، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری و اصلاح سیاست کند. باید از کسانی که موجب رکود و تورم در اقتصاد ایران هستند پاسخ خواست و این انتظار جامعه از مجلس دهم است. یوسفی تاکید کرد: «فراکسیون امید و شخص دکتر عارف باید برای اصلاح رویه‌ها تلاش کند و این اصلاح حتی اگر از طرف رقیب صورت گیرد اصلاح‌طلبان باید آن را دنبال و حمایت کنند تا واقعا به اصلاح ساختار اقتصادی و سیاسی کمک کند. ما باید مبارزه با فساد را اصل اول اصلاح‌طلبی بدانیم و به طور جد آن را در مجلس دهم پیگیری کنیم.»

اما در کنار انتظار از مجلس و فراکسیون امید، دولت هم باید اولویت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری را مشخص کند. باید به غیر از حوزه انرژی، در بخش کشاورزی و صنعت هم جذب سرمایه‌گذاری انجام شود و موجب رونق همه جانبه اقتصاد شود.

در همین رابطه