رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به مناسبت روز جهانی خیریه و نیکوکاری

روایتی از ترویج نیکوکاری در اتاق‌ایران

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور به رسمیت شناختن نقش مهمی که افراد و سازمان‌های خیریه در تسکین رنج‌ها و بحران‌های انسانی دارند، تحت قطعنامه‌ای 5 سپتامبر را به عنوان «روز جهانی خیریه» تعیین کرده است.

14 شهریور 1397
کد خبر : 15225
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجم سپتامبر مصادف با 14 شهریور با صدور قطعنامه سازمان ملل متحد به نام «روز جهانی خیریه و نیکوکاری» نام‌گذاری شده است. این روز مصادف است با سالگرد درگذشت مادر ترزا که در سال 1979 جایزه نوبل را به‌پاس تلاش‌هایش برای مبارزه با فقر به دست آورد. اما او به‌محض دریافت این جایزه، مبلغ دریافتی بابت جایزه را به یکی از فقیرترین خانواده‌ها در هند بخشید.

سازمان ملل در سال 2015، تصمیم‌ گرفت تا هرساله به‌منظور پاسداشت نقش نیکوکاری در فرونشاندن بحران‌های بشردوستانه و همچنین قدردانی از تلاش سازمان‌های خیریه و افراد شناخته‌شده، روزی را به خیریه و نیکوکاری اختصاص دهد.

در این روز سازمان ملل به طور همزمان از همه کشورهای عضو، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، سازمان‌های غیر دولتی و افراد به منظور تشویق به شرکت در اعمال خیرخواهانه در جوامع مربوطه و جلب آگاهی عمومی از این رویداد و گرامی داشت این روز دعوت به عمل می‌آورد.

دبیر کل وقت سازمان ملل متحد در مراسمی که به مناسبت نام‌گذاری روز جهانی خیریه و نیکوکاری برگزار شد، تأکید کرد: «منابع، دانش و ابتکار سازمان‌های بشردوستانه و داوطلبانه، شرکای گران‌بهایی در اجرای دستور کار 2030 برای توسعه پایدار هستند.»

در دورانی که نیاز به کمک انسان دوستانه هیچ‌گاه بیش از حال حاضر نبوده و در زمانی که بیشترین پناه‌جویان و آوارگان نسبت به هر دورانی پس از پایان جنگ جهانی دوم وجود دارد، خیریه‌ها نقش بسیار حیاتی در برآوردن نیازهای بشری دارند.

کنش مسئولانه اتاق‌ ایران با هدف حمایت از محرومان

 جامعه نیکوکاری ابرار در سال 89 به همت اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی سراسر کشور، به‌عنوان تشکلی غیرانتفاعی و غیردولتی وابسته به اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأسیس شد.

این تشکل تلاش می‌کند تا با همکاری خانواده بزرگ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دنیایی امن‌تر و انسانی‌تر بسازد.

راه‌اندازی نمایندگی‌های وابسته به جامعه نیکوکاری ابرار در سراسر کشور، اجرای طرح حمایت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد در قالب اعطای بورس تحصیلی، اجرای طرح توسعه پایدار روستایی، تأسیس مراکز آموزشی و ایجاد فضاهای عمومی در مناطق محروم از مهم‌ترین دستاوردهای جامعه نیکوکاری ابرار در سراسر کشور است.

ترویج مسئولیت اجتماعی در قالب برگزاری سمینارها و همایش‌‎های مختلف در 3 سطح ملی، منطقه‌ای و محلی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که جامعه نیکوکاری ابرار از سال 92 در دستور کار خود قرار داده است.

طرح توسعه کارآفرینی، باهدف حمایت از جوانان مستعد روستایی

حمایت از کارآفرینان جوان روستایی به‌ویژه مناطق محروم، از دیگر مهم‌ترین پروژه‌هایی است که جامعه نیکوکاری ابرار با همکاری فعالان اقتصادی در برنامه‌های کاری خود قرار داده است.

این تشکل تلاش می‌کند تا با فراهم کردن فرصت‌های اشتغال و کسب‌وکارهای جدید برای جوانان استان‌‎های محروم، کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.

طرح ترویج و توسعه کارآفرینی جامعه نیکوکاری ابرار در فاز اول خود در چهار مرحله مطالعه اجمالی، ترویج، آموزش و مشاوره برنامه‌ریزی شد که در مرحله مطالعه اجمالی با مشاهده و بررسی میدانی و گفت‌وگو با مسئولان و معتمدین محلی، شناختی از موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌خصوص در زمینه‌های مستعد برای کسب‌وکارهای درآمدزا در 3 شهر گلباف، سیرجان و راور اجرا شد.

در همین رابطه