میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

مهدی تقوی، اقتصاددان به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید

رشد 8درصدی اقتصاد ممکن است

مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران رشد 8درصد اقتصاد ایران را طبق اصل مراحل رشد اقتصادی روستو ممکن می داند. ولی معتقد است باید به رشد متوازن و همه جانبه، دولت برنامه‌ریزی کند.

10 خرداد 1395
کد خبر : 1525
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران رشد 8درصد اقتصاد ایران را طبق اصل مراحل رشد اقتصادی روستو ممکن می داند. ولی معتقد است باید به رشد متوازن و همه جانبه، دولت برنامه‌ریزی کند.

مهدی تقوی، اقتصاددان

آیا رشد اقتصادی 8 درصدی محقق می‌شود؟ بانک جهانی در آخرین گزارشی که منتشر کرد پیش‌بینی کرده ایران در دو سال آینده در مجموع بتواند به رشد اقتصادی 8 درصدی برسد. اما کارشناسان داخلی چه نظری در این مورد دارند؟

مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «امکان رسیدن به رشد 8 درصدی در یکی دو سال آینده وجود دارد. آن هم برای اقتصادی که پیش از این رشد منفی شدیدی را تجربه کرده و تجربه رشد منفی امکان بازگشت به نرخ مثبت را فراهم می‌کند. چون در زمانی که نرخ رشد منفی می‌شود بخشی از ظرفیت صنایع خالی می‌شود و امکان رسیدن به رشد مثبت از طریق این ظرفیت خالی وجود دارد.»

او بر افزایش صادرات نفت و افزایش نرخ رشد اقتصادی از این منظر تاکید کرد و گفت‌: «افزایش نرخ رشد اقتصادی در یکی دو سال آینده بیشتر در سایه افزایش صادرات نفت خواهد بود به همین دلیل است که این اعتقاد وجود دارد که نرخ رشد بادوامی نخواهد بود. چون اقتصاد ایران اکنون به نرخ رشد بادوام و پایدار نیاز دارد و نه الزما نرخ رشد مثبت و بالا. » تقوی عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می‌کند. او به برجام، لغو تحریم‌ها و تاثیر آن در اقتصاد اشاره می‌کند. «با برداشته شدن تحریم‌ها، کارخانجات ایرانی می‌تواند با شرکت‌های خارجی ارتباط برقرار کند. با وارد کردن صنایع، ماشین‌ها و قطعات و تکنولوژی تولید سرعت می‌گیرد و با دیپلماسی اقتصادی ما می‌توانیم بازارهای دنیا را شناسایی کنیم.» مهدی تقوی بهبود وضعیت اقتصاد ایران را براساس اصل مراحل رشد اقتصادی روستو تحلیل می‌کند: «در این قانون، تا زمانی که رشد منفی باشد، سرعت رشد ان بالاتر است و وقتی رشد مثبت می‌شود آهنگ رشد دوباره آن کندتر می‌شود.»

 تقوی تاکید می‌کند:‌ «رسیدن به نرخ رشد 8 درصدی برای اقتصاد نفتی مانند ایران نرخ چندان عجیبی نیست و حتما محقق می‌شود اما مساله این است که این نرخ رشد اقتصادی با تولید صنعتی، رشد بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری همراه نیست. از دولت و مجلس دهم لانتظار می‌رود به همه ظرفیت‌های اقتصادی توجه کند. تا رشد پایدار اتفاق بیافتد.»

تقوی درباره الزام رشد پایدار می‌گوید:‌«باید اقداماتی جز آنچه در زمان تحریم‌ها انجام شده، انجام دهیم. مهمترین الزامات هم این است که باید به سمت یک سری از اصلاحات بوروکراتیک برویم. الزام دیگر این است که دیدگاه حاکمیت باید در مورد مسائل اقتصادی تغییر کند. البته در یکی دو سال گذشته رویکرد دولت به اقتصاد تغییر کرده اما این کافی نیست و باید این تغییر نگاه فراگیر شود.»

در همین رابطه