رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی

گذرگاه‌های جدید به عنوان مرز پشتیبان در ایام اربعین وارد مدار صادرات شوند

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام می‌گوید: مرز مهران اصلی ترین کانون صادرات کالای غیرنفتی به کشور عراق است. باید در زمان اربعین با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده گذرگاه‌های جدیدی همچون چنگوله، چیلات و هلاله شمالی به عنوان مرز پشتیبان وارد مدار صادرات شوند.

14 مهر 1397
کد خبر : 15620
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان ایلام بر ضرورت اقتصادی کردن اربعین حسینی با محوریت ایجاد گذرگاه های جدید در این استان تاکید کرد و گفت: یکی از موضوع‌های مهمی که این روزها بخش عظیمی از ظرفیت کشور به آن معطوف است، موضوع اربعین حسینی است.

شعبان فروتن ادامه داد: استان ایلام به سبب همجواری با کشور عراق در حقیقت استان خادمان حسینی لقب گرفته است. در کنار اینکه پیاده روی عمومی اربعین حسینی یک موضوع مذهبی مهم برای وحدت شیعیان به شمار می رود، برنامه ریزی برای حضور شکوهمند در این رویداد مهم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فروتن اظهار کرد: مرز مهران اصلی ترین کانون صادرات کالای غیرنفتی به کشور عراق است و فعالیت صادراتی از این مرز حدود یکماه به علت تردد به عتبات عالیات تعطیل می شود. بنابراین می‌طلبد با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده گذرگاه‌های جدیدی که دارای مجوز هستند همچون چنگوله، چیلات و هلاله شمالی به عنوان مرز پشتیبان وارد مدار صادرات شوند.

رئیس اتاق ایلام یادآور شد: بدون شک اقتصادی کردن موضوع اربعین می تواند زمینه ساز تحول در اقتصاد منطقه باشد چرا که این آیین مهم همه ساله تکرار می شود. انتظار ما این است که با برنامه ریزی دقیق و اصولی استان ایلام در کنار اینکه خادمان خوبی برای زوار باشد، برای بحث رونق اقتصادی آن نیز اهمیت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تداخل بار کالای صادراتی و جلوگیری از مشکل برای زواری که به صورت پیاده راهی کربلا می شوند، پیشنهاد این است که به صورت رسمی تعطیلی صادرات اعلام شود تا تجار، کالاهایشان را به مرز نیاورند.

دستگاه های اجرایی برای توسعه زیرساخت ها، امنیت، آسایش و رفاه زوار اقدام کنند

 استاندار ایلام نیز در این نشست به وضعیت فضای اقتصادی کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: اقدام های خوبی در راستای کاهش نرخ ارز و طلا انجام شده که برای تثبیت این وضعیت نیاز است همه مسئولان و مردم در کنار یکدیگر تلاش مضاعفی داشته باشند.

قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به موضوع اقتصادی کردن اربعین حسینی در ایلام، بیان کرد: همه باید تلاش کنند بهترین خدمات به زوار عتبات عالیات انجام شود. دستگاه های اجرایی براساس قانون مکلفند برای توسعه زیرساخت ها، امنیت، آسایش و رفاه زوار اقدام کنند. همه دستگاه های خدمات رسان شامل امدادی، درمانی، هلال احمر و سایر بخش ها از آمادگی لازم برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: این درحالی است که در کنار ارائه خدمات به زوار عتبات عالیات، باید موضوع تسهیل در روند صادرات نیز مهم تلقی شود و از طریق کمیته مشترک بین ایلام و واسط تلاش شود که زمینه سرعت بخشی به فعال کردن بازارچه چنگوله نیز در دستور کار قرار گیرد.

استاندار ایلام گفت: با توجه به تعطیلی صادرات در ایام اربعین ضرورت دارد که کارهای لازم برای ایجاد بازارچه پشتیبان در چنگوله انجام گیرد، هرچند که پیگیری های لازم در خصوص ایجاد دیگر بازارچه ها مانند چیلات و هلاله شمالی نیز با جدیت هرچه تمام تر در دستور کار قرار گرفته است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به کاهش صادرات کالا در مرز مهران گفت: صادرات بهترین گزینه برای رونق اقتصادی است. موانع و اشکالی بر سرراه صادرات وجود دارد که باعث کاهش مراوده های تجاری شده باید شناسایی و برطرف شوند و با هرکس یا دستگاهی که بخواهد برای صادرات موانع ایجاد کند، برخورد می شود.

وی بر ضرورت ایجاد نمایشگاه و بازارچه برای فروش سوغات ایلام در مسیرهای مختلفی که زوار اربعین حسینی تردد می کنند، افزود: همه مسئولان دولتی در کنار اتاق بازرگانی و سایر فعالان بخش خصوصی تلاش کنند که کالای ایرانی به زوار عرضه شود.

استاندار ایلام پیش بینی کرد امسال 5/2 میلیون نفر زائر از مرز مهران در جریان اربعین حسینی تردد داشته باشند و برای ارائه خدمات به این میزان زوار همه اقدام های لازم انجام گرفته است.

مسیر زوار از مسیر تجارت جداسازی شود

در ادامه علی مرادی، دادستان مهران نیز در این نشست گفت: با توجه به اهمیت موضوع اربعین ضرورت دارد مسیر زوار از مسیر تجارت جداسازی شود تا زمینه لازم برای هر دو موضوع فراهم شود. برنامه ریزی لازم برای ارائه خدمات مطلوب به زوار در شهرستان مرزی مهران انجام شده و برای توسعه خدمات رسانی به زوار و سهولت در تجارت همه باید تلاش مضاعفی داشته باشند.

یونس حواسیان، رئیس اتاق اصناف نیز گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است 200 غرفه در شهر مهران در قالب نمایشگاه، محصولات خود را به زوار عرضه کنند.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: 8 نقطه در مسیر تردد زوار عتبات عالیات برای فروش محصولات صنایع دستی این استان مشخص شد تا کلیه محصولات تولیدی استان در بخش های مختلف با ایجاد غرفه های تجاری در طول مسیرهای تردد زوار برای فروش و معرفی به زایران در معرض دید قرار گیرد.

ایوب درویشی ادامه داد: کارهای لازم با مسئولان طرف عراقی به منظور سرعت بخشی در ایجاد بازارچه چنگوله انجام شده و برای تامین زیرساخت های برق، آب، آسفالت محوطه و فیبرنوری در این مسیر از طرف این استان نیز موارد لازم انجام شده است.

معاون استاندار ایلام همچنین به تدوین سند جامع اربعین اشاره کرد و گفت: کار تدوین این سند به دانشگاه آزاد محول شده که قرار است نقطه نظرات کارشناسی شده در حوزه اقتصادی کردن اربعین در این سند لحاظ شود.

طالب صادقیان، شهردار ایلام نیز در این نشست بر ضرورت استفاده از ظرفیت های تبلیغات محیطی ناشی از برگزاری پیاده روی اربعین در طول مسیر تردد زوار تاکید کرد و گفت: باید از این ظرفیت برای درآمدزایی شهرداری ها استفاده شود.

شکراله شیرخانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام نیز گفت: تلاش شده تعاونی های زیر مجموعه اداره کار در دو بخش کشاورزی و صنایع دستی در جریان برگزاری آیین های ویژه اربعین حضور پررنگی داشته باشند.

عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز گفت: زمینه لازم برای ایجاد 20 سیاه چادر به منظور پخت غذای محلی و فروش سوغات و همچنین ایجاد خانه مسافران در این استان در ایام اربعین انجام شده است.

فرج امیدی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: کارهای لازم در خصوص نیازسنجی بازار عراق برای تامین مایحتاج عمومی آنان در جریان برگزاری همایش بزرگ اربعین در راستای اقتصادی کردن اربعین انجام گیرد.

در این نشست مصوب شد که موکب ها برای ارائه خدمات به زوار در محدوده خارج از شهر باشند و دستگاه های اجرایی حق ایجاد موکب نداشته باشند و کارگروه مشترک ایلام و واسط کارهای لازم را در خصوص هماهنگی در برگزاری همایش بزرگ پیاده روی و همچنین ایجاد بازارچه های جدید مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

همچنین مصوب شد کمیته اقتصادی به عنوان زیرمجموعه ستاد اربعین با محوریت بخش خصوصی و مشارکت سایر دستگاه های اجرایی تشکیل شود و کارهای مربوط به تنظیم روال تعطیلی مرز در اربعین، ساماندهی دستفروشان، ایجاد نمایشگاه ها و پیگیری سرعت بخشی به فعالیت بازارچه چنگوله را در دستور کار قرار دهد.کمیته زیربنایی اربعین نیز کارهای مربوط به انسداد مرزی، تقویت زیرساخت های چنگوله، سرعت بخشی به تکمیل کنارگذر غرب مهران و بهسازی جاده های منتهی به شهرستان مهران را در سریع ترین زمان ممکن قبل از برگزاری آیین اربعین ساماندهی کنند و نمایشگاه های صنایع دستی و تولیدات استان در مجاورت پارکینگ های رسمی و موکب ها با هماهنگی کمیته فنی راه و زیرساخت ها ایجاد شود.

موضوعات :
در همین رابطه