رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول آبان 1397

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال 2018، نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در کشورهای منطقه یورو و میزان سود شرکت‌های آمازون و تسلا موتورز در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی در هفته گذشته بوده‌اند.

06 آبان 1397
کد خبر : 16026
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

700 میلیون نفر

بانک جهانی: در 5 سال اخیر فین‌تک‌ها (فناوری‌های مالی) توانسته‌اند 700 میلیون نفر را در سراسر جهان برای اولین بار به نظام مالی و بانکی متصل کنند.

80 درصد

بانک جهانی: حدود 80 درصد از جمعیت کشورهای درحال‌توسعه جهان از دسترسی به حمایت‌های اجتماعی محروم هستند.

25 میلیون نفر

بانک جهانی: تعداد پناهجویان جهان در سال 2017 رقمی در حدود 25 میلیون نفر بوده است.

1.5 درصد

بانک جهانی: اقتصادهای درحال‌توسعه و در حال گذار جهان تنها 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تأمین اجتماعی می‌کنند.

4 میلیون تن

فائو: سالانه 4 میلیون تن چای خشک در جهان مصرف می‌شود. چای محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان پس از آب به شمار می‌رود.

3.5 درصد

بلومبرگ: اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 3.5 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.

1 میلیارد دلار

بلومبرگ: مقامات شرکت خودروسازی فورد می‌گویند دولت ترامپ با وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم باعث کاهش 1 میلیارد دلاری سود این شرکت شده است.

56.3 میلیارد دلار

بلومبرگ: هیأت اجرایی صندوق بین‌المللی پول موافقت خود را با گشایش خط اعتبار 56.3 میلیارد دلاری برای آرژانتین اعلام کرده است.

2.9 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: شرکت تجارت الکترونیک آمازون که دومین شرکت سهامی عام بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود، در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 2.9 میلیارد دلار سود کسب نموده است؛ رقمی که البته انتظارات سهامداران این شرکت را برآورده نکرده و افت چشمگیر قیمت سهام آن را در بورس نیویورک به دنبال داشته است.

166.8 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: عربستان سعودی دست‌کم 166.8 میلیارد دلار از اوراق قرضه منتشرشده توسط دولت آمریکا را در اختیار دارد.

3.4 میلیون شغل

مارکت واچ: بر اساس مطالعات اندیشکده سیاست‌های اقتصادی آمریکا، این کشور از سال 2001 تاکنون حدود 3.4 میلیون شغل را در رقابت تجاری با چین از دست داده است.

311 میلیون دلار

رویترز: شرکت تسلا موتورز (تولیدکننده خودروهای برقی) در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی بیش از 311 میلیون یورو سود به دست آورده است.

4.4 درصد

رویترز: شاخص بورس نزدک نیویورک در پایان معاملات روز چهارشنبه 4.4 درصد نسبت به روز قبل سقوط کرد. در 7 سال اخیر هرگز سابقه نداشته است که شاخص بورس نزدک ظرف یک روز تا این اندازه کاهش یابد.

8 استارت‌آپ

انجمن ملی شرکت‌های خدماتی و نرم‌افزاری هند: از ابتدای سال 2018 تاکنون 8 استارت‌آپ هندی به جمع استارت‌آپ‌های تک‌شاخ (استارت‌آپ‌هایی که ارزش بازارشان از مرز 1 میلیارد دلار گذشته باشد) پیوسته‌اند.

6.4 درصد

اداره تحلیل‌های اقتصادی آمریکا: خانوارهای آمریکایی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 6.4 درصد از درآمد پس از کسر مالیات خود را پس‌انداز کرده‌اند. این رقم در سه‌ماهه دوم امسال 6.8 درصد بوده است.

973 و 796 دلار

اداره آمار وزارت کار آمریکا: میانه درآمد هفتگی کارگران مرد و زن آمریکایی در سه‌ماهه سوم سال 2018 به ترتیب 973 و 796 دلار بوده است.

86.3 درصد

یورو استات: نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در کشورهای منطقه یورو در پایان سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 86.3 درصد بوده است که در قیاس با رقم 86.9 درصدی آن در سه‌ماهه اول سال اندکی کاهش نشان می‌دهد.

در همین رابطه