رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جزئیات لایحه بودجه 98

در سال آینده چقدر برای توسعه بازارهای صادراتی ایران هزینه می‌شود؟

بررسی اعداد و ارقام پیشنهادی در لایحه بودجه سال 1398 نشان می‌دهد دولت در سال آینده 27 میلیارد و 483 میلیون تومان برای توسعه بازارهای صادراتی در نظر گرفته است که در بخش اعزام رایزنان بازرگانی و تعامل اقتصادی با کشورهای هدف صرف خواهد شد.

05 دی 1397
کد خبر : 16948
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس آمار و ارقام پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، ۲۷ میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای توسعه بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده که بیش از نیمی از آن به اعزام رایزنان بازرگانی اختصاص دارد.

ناکارآمدی رایزنان بازرگانی کشور یکی از مسائلی بوده که همواره از سوی کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی به چالش کشیده شده است. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از اخذ رأی اعتماد از مجلس، در جلسه هم‌اندیشی با اعضای اتاق ایران، اعمال تغییراتی در روند انتخاب و اعزام رایزنان بازرگانی را وعده داد تا افرادی آشنا به تجارت و دارای تجربه همکاری با کشورهای مختلف برای این کار انتخاب و اعزام شوند.

حالا طبق پیشنهاد دولت قرار است در طول سال 1398، رقمی بالغ‌بر 15 میلیارد و 159 میلیون و 600 هزار تومان صرف تأمین هزینه اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف شود.

همچنین طبق پیشنهاد دولت 4 میلیارد و 496 میلیون و 400 هزار تومان برای تعامل اقتصادی با کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه در نظر گرفته شده که بیشترین سهم را در مقایسه با هزینه در نظر گرفته شده برای تعامل با سایر قاره‌ها دارد.

برای تعامل اقتصادی با کشورهای حوزه اروپا و آمریکا رقمی بالغ‌بر 4 میلیارد و 817 میلیون و 700 هزار تومان مدنظر دولت قرار گرفته و 3 میلیارد و 9 میلیون و 600 هزار تومان نیز برای تأمین هزینه توسعه صادرات و تعامل اقتصادی با کشورهای حوزه عربی و آفریقایی پیشنهاد داده شده است.

در لایحه بودجه سال 1398، در کنار حدود 27 میلیارد تومانی که برای توسعه صادرات از طریق اعزام رایزن بازرگانی و تعامل اقتصادی با کشورهای هدف پیش‌بینی شده است، 460 میلیارد تومان به‌عنوان بودجه سازمان توسعه تجارت در نظر گرفته شده تا در زیربخش‌هایی همچون توسعه بازارهای صادراتی و توسعه صادرات کالا و خدمات هزینه شود.

در همین رابطه