رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

موگرینی: برجام را در سال جدید حفظ می‌کنیم

اروپا همچنان به دنبال حفظ برجام از طریق SPV

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: هرگز نمی‌توان پذیرفت که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیک‌ترین دوست و متحد باشد برای اروپا تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم.

12 دی 1397
کد خبر : 17051
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اظهار نظر خود باردیگر بر خفظ برجام و راه‌اندازی سازو کار مالی ویژه میان ایران و اروپا سخن گفت.

فدریا موگرینی که وعده‌هایش درباره راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی اروپا برای مراودات تجاری با ایران در دو نوبت عملی نشده است، این بار از تلاش اروپا برای حفظ برجام در سال 2019 سخن گفته است.

او در اظهارات اخیر خود از استقلال خود در برابر آمریکا برای همکاری تجاری با سایر کشورها سخن گفت.

فعالان اقتصادی هفته‌های زیادی را در انتظار ساز و کار مالی اروپا موسوم به SPV گذرانده‌اند اما همچنان اتحادیه اروپا موفق به نهایی کردن آن نشده است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مورد تاخیر اروپا در عمل به تعهدات برجامی اظهار داشته است که اروپا می‌خواهد بدون آنکه خیس شود، شنا کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که توافق هسته‌ای با ایران را در سال ۲۰۱۹ حفظ کند.

فدریکا موگرینی در مصاحبه با پایگاه Livemint در پاسخ به سوالی درباره میزان احتمال اجرایی شدن (SPV- ساز و کار مالی مختص ایران و اروپا) پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: اتحادیه اروپا 28 عضو داشته و همه اعضای آن تلاش دارند با کمک جامعه بین‌الملل توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند. اروپا تلاش دارد این توافق را در سال جدید حفظ کند و اساس کار نیز 13 گزارش گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام است.

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره استقلال اروپا از آمریکا تاکید کرد: هرگز نمی‌توان پذیرفت که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیک‌ترین دوست و متحد باشد برای اروپا تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم. این اساسی ترین حق ما بوده و نه فقط اروپا، بلکه هیچ کشوری در جهان نخواهد پذیرفت که یک کشور خارجی برای آنها تعیین تکلیف کند.

موضوعات :
در همین رابطه