رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم اسفند 1397

آمار بیکاری و نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو OECD، تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی آمریکا و تعدیل پیش‌بینی بانک مرکزی انگلیس از نرخ رشد اقتصادی این کشور جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی منتشر شده طی این هفته بوده‌اند.

26 اسفند 1397
کد خبر : 18046
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

22.5 میلیارد دلار

بانک جهانی: در فاصله سال‌های 2021 تا 2025 میلادی بانک جهانی 22.5 میلیارد دلار برای حمایت از طرح‌های مقابله با تغییرات نامطلوب آب و هوایی در قاره آفریقا بودجه تخصیص خواهد داد.

از 80 به 30 درصد

بانک جهانی: نرخ فقر در کشورهای آسیای میانه که در اوایل دهه 1990 میلادی بیش از 80 درصد بوده، اکنون به حدود 30 درصد رسیده است اما خطرات ناشی از بلایای طبیعی همچنان رفاه مردم این منطقه را تهدید می‌کند.

70 درصد

بانک جهانی: حدود 70 درصد از برق مصرفی شهر نایروبی (پایتخت کنیا) از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود، با این حال هنوز هم فرصت‌های دست‌نخورده چشمگیری برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی این شهر وجود دارد.

4.2 میلیارد دلار

صندوق بین‌المللی پول: هیئت‌رئیسه صندوق بین‌المللی پول در راستای حمایت از سیاست‌های دولت اکوادور برای ایجاد یک اقتصاد پویاتر و فراگیرتر، موافقت خود را با پرداخت وام 4.2 میلیارد دلاری به این کشور اعلام کرده است.

530 میلیارد روپیه

سی‌ان‌ان: «عظیم پرمجی» مدیرعامل و سهامدار عمده شرکت بین‌المللی «ویپرو» هند –که در زمینه برون‌سپاری و مشاوره مدیریتی فعالیت می‌کند- 530 میلیارد روپیه معادل 7.5 میلیارد دلار از ثروت خود را به بنیاد خیریه‌ای که تحت نظر خود او اداره می‌شود، بخشیده است.

3.6 تریلیون دلار

مجمع جهانی اقتصاد: برآورد می‌شود که فساد سالانه 3.6 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی زیان وارد می‌کند.

3 میلیارد دلار و 600 شغل

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت ژاپنی تویوتا قصد دارد با سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری در کارخانه‌های خود در آمریکا 600 شغل جدید در این کارخانه‌ها ایجاد کند.

26.6 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: در پی سقوط یک فروند هواپیمای «بوئینگ 737 مکس» در اتیوپی و ممنوعیت پرواز این هواپیما در چندین کشور جهان، شرکت هواپیماسازی بوئینگ تنها ظرف دو روز معاملاتی (دوشنبه و سه‌شنبه) با کاهش 26.6 میلیارد دلار ارزش بازار خود مواجه شد.

15 دلار

بلومبرگ: شرکت نفتی اکسون‌موبیل به دنبال این است که هزینه استخراج نفت در حوضه نفتی «پرمیان» تگزاس را به 15 دلار در هر بشکه کاهش دهد؛ رقمی که تنها در میادین نفتی بزرگ خاورمیانه دیده می‌شود.

از 1.6 به 1.2 درصد

بلومبرگ: به دنبال پیچیده شدن روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش نااطمینانی در اقتصاد این کشور، بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی را از 1.6 درصد به 1.2 درصد تعدیل کرد.

10 و 80 درصد

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشاورزی آمریکا: بخش کشاورزی آمریکا حدود 10 درصد از کل شاغلان این کشور را در بر گرفته و بیش از 80 درصد از غذای مصرفی در آمریکا را تأمین می‌کند.

7000 نفر

رویترز: شرکت خودروسازی فولکس‌واگن آلمان قصد دارد در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به افزایش سود عملیاتی خود، حداکثر 7000 نفر از کارکنانش را در افق 2023 تعدیل کند.

47 و 26 درصد

اندیشکده بروکینگز: بر اساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی «RealClear» حدود 47 درصد از هواداران حزب جمهوری‌خواه در آمریکا از کارکرد نظام سرمایه‌داری و نظام اقتصادی مبتنی بر بازار رضایت دارند؛ این رقم در بین هواداران حزب دموکرات تنها 26 درصد بوده است.

1.8 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو OECD در سه‌ماهه چهارم سال 2018 نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 1.8 درصد رشد داشته است.

5.3 درصد و 34 میلیون نفر

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): متوسط نرخ بیکاری کشورهای عضو OECD در ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن) بدون تغییر نسبت به ماه قبل از آن، 5.3 درصد گزارش شده است. اما با توجه به افزایش نرخ ورود نیروی کار جدید به بازار کار این کشورها، تعداد بیکاران برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته و به 34 میلیون نفر رسیده است.

0.6 درصد

اداره آمار وزارت کار آمریکا: شاخص‌های قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی آمریکا در ماه فوریه (12 بهمن تا 9 اسفند) هر دو 0.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهند.

1.1   درصد

یورو استات: شاخص تولید صنعتی کشورهای منطقه یورو در ماه ژانویه در قیاس با ماه مشابه سال قبل 1.1 درصد کاهش یافته است.

در همین رابطه