روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به پایگاه خبری اتاق ایران

تنگنای اعتباری مشکل امروز دولت است

طیب‌نیا در جلسه شورای گفت‌وگو درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت، دولت بنا دارد نرخ سود بانکی را منطقی کند؛ برای سود 5درصد پایدار تلاش می‌کنیم و از بخش خصوصی انتظار داریم برنامه ارایه بدهد.

25 خرداد 1395
کد خبر : 1838
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عصر روز دوشنبه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی برگزار شد. در این جلسه فعالان بخش خصوصی درباره مسایل و مشکلات خود گفتند.

دغدغه اصلی دولت کدام است؟

وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن ها پاسخ گفت. علی طیب‌نیا، درباره دغدغه اصلی دولت در سال جاری به خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «آنچه ما را با مشکل مواجه کرده، تنگنای اعتباری است.» او درباره تنگنای اعتباری افزود: «منظور ما از تنگنای مالی بالا بودن نرخ سود بانکی، میزان عرضه اندک تسهیلاتی که قابل اعطاست و انحراف نقدینگی است. یعنی منابع و وجوهی که بانک‌ها به صورت تسهیلاات اعطا می‌کنند به بخش تولید واقعی اصابت نمی‌کند. بنابراین ما به دنبال این هستیم که هم حجم منابع قابل‌وام‌دهی را در سال جاری افزایش دهیم و هم نرخ سود بانکی را به سمتی ببریم که تولید بتواند در آن عمل کند.» او درباره نرخ مناسب سود در جمع‌ خبرنگاران هم گفت: «نرخ مناسب نرخی است که با تورم فاصله منطقی داشته باشد. درحال حاضر تورم از بالای 40درصد به 10 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌کنم که در سال آینده نرخ تورم تک‌رقمی می‌شود. باید بین نرخ سود سپرده و نرخ تورم فاصله دو الی چهار واحدی باشد.» او تاکید کرد: «خود بانک‌ها هم از میزان سود بالایی که پرداخت می‌کنند ناراحت هستند. نرخ سود تسهیلات وقتی بالا باشد، مطالبات بانک‌ها غیرجاری می‌شود و نرخ سود سپرده وقتی بالا باشد هزینه تجهیز منابع بالا می‌رود. بنابراین خود بانک‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید نرخ سود کاهش یابد.»

سیاه‌نمایی‌ها سیاسی است

علی طیب‌نیا، در جلسه شورای گفت‌وگو ‌گفت: «چون در حال نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری هستیم عده‌ای تلاش می‌کنند دولت در کار خود موفق نشود و اعتماد مردم به دولت سلب شود. اگر مردم اعتمادشان را به دولت و مسئولان از دست بدهند دولت با عدم توفیق مواجه خواهد شد.» او تصریح کرد: «وقتی بانک مرکزی می‌تواند تورم را کنترل کنند که مردم برای بانک مرکزی اعتبار قائل باشند. اگر اعتماد مردم به دولت سلب شود برای عموم مردم نیز ضرر و زیان ایجاد می‌شود.» طیب‌نیا با اشاره به دستاوردهای دولت توضیح داد: «تاکنون دولت برجام را به ثمر رسانده، نرخ تورم را کاهش داده و کاهش نرخ تورم در اقتصاد ما کار کمی نبوده است. اینکه با وجود کاهش قیمت نفت تورم کاهش می‌یابد و با رکود بیشتری مواجه نمی‌شویم از اقدامات دولت است.»

از رشد مطمئن هستیم

وزیر اقتصاد و دارایی ردباره نرخ رشد اقتصادی گفت: «در سال گذشته قیمت نفت پایین آمد ولی طبق اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته رشد اقتصادی کشور یک‌درصد بود؛ مسلم است که رشد اقتصادی سال 94 از سال 93کمتر بوده است ولی در نظر داشته باشید که طبق روندهای تاریخی اقتصادی ما باید با توجه به وضعیت موجود رشد اقتصادی به مراتب منفی‌تری داشتیم و اگر این اتفاق نیفتاده است به دلیل مجموعه‌ی سیاست‌های اقتصادی‌ای بود که اتخاذ شد.»

طیب‌نیا درباره رشد اقتصادی در سال آینده هم صحبت کرد؛ او گفت: «ما تردیدی نداریم که پنج درصد رشد قطعا محقق می‌شود. نگرانی ما این است که اگر پنج درصد از طریق افزایش تولید نفت صورت بگیرد فراگیر و پایدار نخواهد بود و در اشتغال تأثیر معناداری نخواهد داشت.» او درباره رشد پایدار در جمع خبرنگاران گفت: «دولت برای حفظ رشد پایدار تلاش می‌کند تا از وضعیت کندی رشد اقتصادی خارج شود تا به رشد حداقل تا پنج درصد در سال جاری دسترسی یابیم.»

بخش خصوصی برنامه ایجابی بدهد

«باور ما این است که بخش خصوصی ما به درجه‌ای از بلوغ رسیده است که به جای انتقاد کردن برنامه‌های ایجابی بدهد.» این بخشی از صحبت‌های طیب‌نیا در جلسه شورای گفت‌وگو است. «اکنون انتظار ما از بخش خصوصی و دانشگاه این است که به جای نقد کردن راهکار و برنامه ارائه بدهد.» او خطاب به بخش خصوصی گفت: «اکنون ما می‌خواهیم ارز را تک نرخی کنیم و به بخش خصوصی پیشنهاد می‌دهیم که برنامه‌های خود را برای تک نرخی کردن ارز با کمترین هزینه ارائه دهد. من فکر می‌کنم که در دولت گوش شنوایی برای این موضوع وجود داشته باشد.

در همین رابطه