رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

خودروسازان در تولید خودروهای ارزان از تقاضا عقب مانده‌اند

خودروسازهای داخلی که خودروی ارزان تولید می‌کنند از سفارش‌هایشان عقب هستند، این یعنی بازار کشش دارد و خودروسازان بدلیل تقاضای بالا از تولید عقب مانده‌اند که شاید این مساله در مورد خودروهای گران‌قیمت درست نباشد.

26 خرداد 1395
کد خبر : 1853
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
خودروسازهای داخلی که خودروی ارزان تولید می‌کنند از سفارش‌هایشان عقب هستند، این یعنی بازار کشش دارد و خودروسازان بدلیل تقاضای بالا از تولید عقب مانده‌اند که شاید این مساله در مورد خودروهای گران‌قیمت درست نباشد.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران؛ عکس: سعید عامری

وضعیت صنعت خودرو به دلیل تاثیر گذاری در شاخص‌های رشد صنعت و رشد اقتصادی، اهمیت فراوانی برای فعالان اقتصادی دارد. در شرایط فعلی برخی از رکود در بازار خودرو سخن می‌گویند اما برخی معتقدند بازار خودرو همچنان مشتری دارد و به دام رکود نیفتاده است. 

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران وجود رکود در بازار خودرو را قبول ندارد. او  در این باره به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: خودروسازهای داخلی که خودروی ارزان تولید می‌کنند از سفارش‌هایشان عقب هستند، این یعنی بازار کشش دارد و خودروسازان بدلیل تقاضای بالا از تولید عقب مانده‌اند که شاید این مساله در مورد خودروهای گران‌قیمت درست نباشد.

برخی افراد نیز منتظر ارزان شدن خودرو هستند که به اعتقاد نجفی‌منش با توجه به سیستم بازار خودرو در ایران این اتفاق صورت نخواهد گرفت. البته در این روزها اخباری مبنی بر کاهش هزینه‌های تولید خودرو پس از رفع تحریم‌ها شنیده می‌شود و شاید این به ذهن متبادر کند که با پایین آمدن هزینه های تولید، قیمت نهایی خودرو نیز باید کاهش یابد. اما نجفی منش این گزاره را رد می کند و می‌گوید: تاکنون نه دستمزد کارگران و نه نرخ ارز پایین آمده که بخواهیم به کاهش قیمت خودرو امیدوار باشیم؛ بنابراین ایجاد چنین توهم و توقعی در مردم درست نیست.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با انتقاد از نحوه قیمت گذاری خودروها در ایران می‌گوید: تعیین قیمت توسط شورای رقابت کار غلطی است که هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود؛ اگر هم شیوه خاص و خوبی باشد باید دیگر کشورها از آن الگوبرداری کنند که این اتفاق نیفتاده است. پس بهتر است دولت، وظیفه قیمت گذاری را به بازار محول کند.  

کیفیت خودروهای داخلی آن قدرها هم بد نیست

نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی و به خصوص خدمات پس از فروش آنها به حدی زیاد شده است که برخی می گویند قطعاتی که استاندارد ورود به خط تولید را نداشته اند به نمایندگی های پس از فروش فرستاده می شود و آنجا مورد استفاده می گیرد. نجفی منش با رد صد درصدی این ادعا و شایعه خواندن آن می‌گوید: طبق آخرین نظر سنجی، نمره خدمات پس از فروش حدودا 680 از 1000 بوده و بالاترین نمره در دنیا 850 است. این نشان می‌دهد که خیلی هم نمره مردودی نداریم اما باید برای رسیدن به نمره بالای 750 هدف‌گذاری کنیم. در حال حاضر همان ضوابط و دقت خط تولید برای خدمات پس از فروش هم رعایت می‌شود و  بیشترین مشکلات کیفی قطعات مربوط به قطعات وارداتی است.

او در این باره توضیح می‌دهد: چون در دوران تحریم به منابع اصلی دسترسی نبود؛ یکسری قطعات را از چین وارد کردند و اکنون پس از رفع تحریم ها باید قطعات اصلی را وارد کنیم تا مشکل بی‌کیفیتی قطعات وارداتی از بین برود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش 30 درصدی تولید خودرو در سال جاری می‌گوید: سال گذشته تقریبا یک میلیون خودرو تولید و امسال برای تولید یک میلیون و 300 هزار خودرو برنامه ریزی کرده‌ایم.

نجفی‌منش ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات موجود کمبود نقدینگی و پایین آمدن قدرت خرید مردم است که می‌توان این مساله را تا حدودی با دادن وام‌های ارزان و طولانی مدت برای خرید خودرو تا حدودی حل کرد. چنانچه سال گذشته وام با سود 16 درصد به مردم داده شد و طی یک هفته، تمام خودروها فروش رفت. این یعنی تقاضا هست و مردم فقط پول ندارند که اگر این مشکل حل شود بازار رونق بیشتری می‌گیرد.

در همین رابطه