رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین تحقیقات مرکز آمار

بازار کار در کدام استان‌ها بدترین و بهترین وضعیت را دارد؟

استان سمنان، پایین‌ترین میزان بی‌کاری را در کل کشور داراست. نرخ بی‌کاری در این استان 7.4 درصد است. بیشتر سمنانی‌ها با 51.6 درصد در بخش خدمات فعال هستند.

26 خرداد 1395
کد خبر : 1874
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران صبح امروز گزارش تفصیلی وضعیت نیروی کار را در زمستان 94 منتشر کرد. پایگاه خبری اتاق ایران، این گزارش آماری را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 37.7 درصد و نرخ بی‌کاری نیز 11.8 درصد است. 83 درصد از شاغلان ایرانی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و 17 درصد در بخش عمومی کارمند هستند. بیشتر از نصف افراد نیز در حوزه خدمات فعالیت می‌‌کنند. 32.4 درصد در بخش صنعت و 16.1 درصد نیز مشغول کشاورزی هستند.

نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌های مختلف چگونه است؟

بررسی این آمار به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد اردبیلی‌ها بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارند؛ 44 درصد از مردم این استان آماده به کار هستند، اما 16.7 درصد از آن‌‌ها بی‌کارند.

کردستانی‌ها با 41.2 درصد نیز در دومین جایگاه با نرخ مشارکت اقتصادی بالا قرار دارند اما 21.2 درصد از این افراد بی‌کار هستند که این استان مرزی را، در جایگاه سومین استان بی‌کار کشور قرار داده است.

بررسی نرخ بی‌کاری در میان استان‌های مختلف نیز نشان می‌دهد کرمانشاه با 23.1 درصد، بیشترین جمعیت بی‌کار کشور را در خود جای داده است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این استان مرزی، 39.1 درصد است.

بعد از کرمانشاه با اختلافی اندک، کهگیلویه و بویر احمد نرخ بی‌کاری 22.9 درصدی دارد و دومین استان بی‌کار کشور است. این استان، با 28.2 درصد بالاترین میزان اشتغال در بخش عمومی را نیز داراست. در آن طرف ماجرا نیز 71.8 درصد میزان اشتغال در بخش خصوصی را در این استان نشان می‌دهد که کم‌ترین میزان در کل کشور است.

پایین‌ترین میزان مشارکت اقتصادی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 30.3 درصد است. نرخ بی‌کاری 10.8 درصدی نیز در این استان، نزدیک به متوسط کشوری است.

کدام استان‌ها کم‌ترین بی‌کاری را دارند؟

اما استان سمنان، پایین‌ترین میزان بی‌کاری را در کل کشور داراست. نرخ بی‌کاری در این استان 7.4 درصد است. بیشتر سمنانی‌ها با 51.6 درصد در بخش خدمات فعال هستند. بعد از آن نیز 35 درصدشان در حوزه صنعت کار می‌کنند.

بعد از سمنان، آذربایجان شرقی در رتبه دوم قرار دارد. نرخ بی‌کاری در این استان 8.1 درصد است که 3.7 درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است. این استان از نظر میزان فعالیت در بخش خصوصی نیز سومین جایگاه کشور را بعد از آذربایجان غربی و اردبیل قرار دارد. 86.9 درصد از شاغلان این استان، در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. سهم اشتغال در بخش صنعت و خدمات نیز در این استان نزدیک به هم است. 39.7 درصد از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در حوزه صنعت و 43.1 درصد نیز در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند. بعد از این استان نیز، مرکزی و بوشهر با 9 درصد، در جایگاه‌های سوم و چهارم از نظر کمترین نرخ بی‌کاری قرار دارند.

صنعتی‌ترین شاغلان در کدام استان هستند؟

بررسی استان‌ها از نظر اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی نیز نشان می‌دهد یزدی‌ها، بیشتر از بقیه در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند. نرخ اشتغال در بخش صنعت یزد 48.6 درصد است. بعد از یزد نیز، استان‌های البرز و اصفهان با 43.5 و 43.3 درصد بیشترین جمعیت فعال در حوزه صنعت را در خود جای داده‌اند.

در بخش خدمات نیز که به صورت کلی بیشتر از نصف شاغلان کشور در آن فعالیت می‌کنند، پایتخت رتبه اول را در بین استان‌ها داراست. 65.2 درصد از تهرانی‌ها، در بخش خدمات کار می‌کنند. بعد از تهران نیز با 61.2 درصد، بوشهر در جایگاه دوم قرار دارد.

در حوزه کشاورزی که پایین‌ترین میزان اشتغال را در کشور دارد، استان خراسان شمالی با 39.6 درصد پیشتاز است. پس از آن هم استان کرمان و اردبیل با نرخ 34.5 و 34 درصد از نظر اشتغال در بخش کشاورزی قرار گرفته‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه