رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از یافته‌های مرکز آمار

74 درصد از زنان شاغل ایرانی در بخش خصوصی کار می‌کنند

پایگاه خبری اتاق ایران یافته‌های مرکز آمار ایران در مورد نیروی کار را از نظر جنسیتی مورد تحلیل قرار داده است.

29 خرداد 1395
کد خبر : 1926
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طبق گزارش مرکز آمار ایران در زمستان سال گذشته، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کل کشور 12.8 درصد و نرخ بیکاری آنها نیز 19.7 درصد است.  74 درصد از زنان شاغل ایرانی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و 25 درصد در بخش عمومی کارمند هستند. بیشتر از نصف افراد نیز در حوزه خدمات،  25.6 درصد در بخش صنعت و 18 درصد نیز در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

نرخ مشارکت اقتصادی مردان نیز در کل کشور 62.6 درصد و نرخ بیکاری آنها 10.2 درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان در استان‌های مختلف

بررسی آمار نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان سال گذشته به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد زنان اردبیلی دارای بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی هستند. به طوری که 22.2  زنان این استان آماده به کار هستند، اما از این بین 20.4 درصد آنها نتوانسته اند کاری پیدا کنند.

بعد از اردبیل، زنان یزدی با 19.5 درصد رتبه دوم بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده اند، اما 27.9 درصد از این افراد بیکار هستند که باعث شده استان یزد در جایگاه چهارم بیکاری زنان (هم جایگاه با کردستان) قرار بگیرد.

بررسی نرخ بیکاری زنان نیز در استان‌های مختلف حاکی از آن است که کهگیلویه و بویراحمد با 35.2 درصد بیشترین جمعیت زنان بیکار را به خود اختصاص داده است. سپس استان گلستان با 30.7 درصد دومین استان است که جمعیت زنان بیکار در آن بالاست.

پایین‌ترین میزان مشارکت اقتصادی زنان مربوط به استان مرکزی با 8.1 درصد است. نرخ بیکاری این استان نیز 24.4 درصد است که نزدیک به متوسط کشوری است.

از دیگر سو مردان کردستان با 77.6 درصد دارای بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی هستند و پس از آ‌ن مردان اردبیل نیز با 75.8 درصد، رتبه دوم بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را به به دست آورده اند. با این آمار می‌توان نتیجه گرفت که استان اردبیل مشارکت اقتصادی بالایی را هم در گروه جنسی زنان و هم مردان به خود اختصاص داده است.

نرخ بیکاری مردان نیز در کهگیلویه و بویراحمد با 44.8 درصد، در راس جدول بیکاری استانها قرار گرفته است که در مورد زنان نیز این استان بالاترین نرخ بیکاری را دارد.

موضوعات :
در همین رابطه