رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

فلز زرد درخشان دوباره سوگلی سرمایه‌گذاران شد

طلا به بالاترین قیمت خود در دو سال گذشته رسیده و این را مدیون ابهاماتی است که در بازار سرمایه به دنبال تصمیم بریتانیا و عدم تصمیم‌گیری فدرال رزرو امریکا ایجاد شده‌است.

17 تیر 1395
کد خبر : 2317
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پایگاه خبری-تحلیلی سی‌ان‌ان مانی هر روز شاخصی را بررسی می‌کند که شاخص ترس و ریسک‌پذیری نام دارد. در گذشته زمانی‌که این شاخص عدد کمتری را نشان می‌داد به این معنا بود که بازار در وضعیت ترس قرار دارد و در این شرایط سرمایه‌گذاران از جاری کردن سرمایه خود در بازار اجتناب می‌کردند. در مقابل هر گاه این شاخص عدد بیشتری را نشان بدهد یعنی بازار در شرایط ریسک‌پذیری قرار دارد و سرمایه‌گذاران ریسک می‌کنند. در حال حاضر بازار با وجود تمام ابهاماتی که وجود دارد در وضعیت ریسک‌پذیری قرار دارد اما سرمایه‌گذاران همچنان در یک کالا ریسک می‌کنند: «طلا». این فلز زرد درخشان این روزها به دنبال عدم تصمیم‌گیری فدرال رزرو امریکا در مورد نرخ بهره، تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و سرنوشت مبهم بریتانیا و عدم رشد اقتصادی در چین، به نورچشمی سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌است.

طلا به بالاترین قیمت خود در دو سال گذشته رسیده‌است. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، هر چه میزان تنش‌های سیاسی و ابهام و عدم قطعیت مالی در بریتانیا تشدید می‌شود فضای اقتصادی نیز تیره و تارتر می‌شود.

قیمت طلا برای تحویل در ماه آگوست با 0.6درصد افزایش به یک‌هزار و 367دلار در هر اونس رسید. جیمز استیل تحلیل‌گر اچ‌اس‌بی‌سی می‌گوید: «همچنان سرمایه‌های جدیدی روانه بازار طلا می‌شوند. بسیاری از فاکتورهایی که باعث افزایش قیمت طلا شده‌اند در این چند مدت اخیر دست‌نخورده باقی مانده‌اند.» یکی از این موارد کاهش بی‌سابقه ارزش پوند انگلیس است.

روز سه‌شنبه قیمت طلا 1.4درصد افزایش داشت و در نتیجه در این روز این کالای درخشان ارزش بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشت. دلیل این افزایش تمایل و علاقه سرمایه‌گذاران به طلا نیز از نرخ بهره در ایالات متحده امریکا ناشی می‌شد. فدرال رزرو امریکا هنوز در مورد افزایش نرخ سود بانکی در این کشور تصمیم نگرفته‌است.

ابهام و عدم قطعیت در مورد سرنوشت و آینده بریتانیا نیز عده‌ای دیگر از سرمایه‌گذاران را وادار کرده‌است به سمت طلا مایل شوند.

دیوید گاوت یکی از فعالان اقتصادی می‌گوید: «مرز روانی یک‌هزار و 400دلار در هر اونس می‌تواند با ادامه نگرانی‌ها در مورد بریتانیا، شکسته شود.»

فرضیه‌هایی که در مورد عواقب برگزیت در بازار شکل گرفته باعث شده اقتصاد جهان عقب‌نشینی کند و همه به سمت کالاهای امنی مانند طلا مایل شوند.

گاوت می‌گوید: «البته مظونین همیشگی هنوز هم در همان وضعیت سابق قرار دارند، یعنی اقتصاد چین هنوز درجا می‌زند و فدرال رزرو امریکا هنوز هم برای نرخ بهره بانکی تصمیم نگرفته‌است. به این ترتیب این دو هنوز منشا اصلی عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران و مایل شدن آن‌ها به فلز زرد ارزشمند هستند.»

کسانی که در این بازار فعالیت می‌کنند اظهار کرده‌اند حجم تقاضا برای سرمایه‌گذار در زمینه طلا بسیار بالاست. گزارش وضعیت مشاغل در ایالات متحده امریکا یکی از فاکتورهای نگران‌کننده در مورد اقتصاد امریکاست. گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت شغل در این کشور آنطور که تصور می‌َشد، خوب نیست.

اگر فدرال رزرو تصمیم بگیرد نرخ بهره را افزایش بدهد، ارزش دلار نیز بالا می‌رود و به این ترتیب طلا برای سرمایه‌گذاران گران می‌شود. به هر حال در شرایط فعلی که همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، طلا به نورچشمی سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌است.

موضوعات :
در همین رابطه