غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران طی سخنانی در نشست گرامیداشت روز خبرنگار که امروز با حضور حسین سلاح ورزی نایبرئیس و علیرضا اشرف دبیرکل اتاق ایران برگزار شد، ضمن تبریک این روز گفت: نقد منصفانه، اساس اصلاحات اقتصادی است و هراندازه که نقد در جامعه بیشتر شود، به همان نسبت اصلاحات بیشتری اعمال خواهد شد.
شافعی با اشاره به شرایط اقتصادی و فقدان قواعد مشخص خاطرنشان کرد: منشا مشکلات امروز نه در اقتصاد کلان و نه در اقتصاد خرد است؛ بلکه ما در سیستم قاعده گذاری در اقتصاد مشکل داریم و تا زمانی که این امر اصلاح نشود، سایر تلاشها برای بهبود فضای کسبوکار بیفایده خواهد بود.
رئیس اتاق ایران در همین زمینه افزود: در طول دهههای گذشته حرفهای بسیاری درباره بهبود وضعیت اقتصادی، توسعه صنایع، صادرات و ... زده شده است که اگر همه آنها را مرور کنیم با اطمینان میگویم که بالای 90 درصد همه این حرفها تکراری است. متأسفانه ریشه مسائل دچار آفت شده، در این شرایط هم رفتن سراغ برگها مشکلی را حل نخواهد کرد.
شافعی با تأکید بر این نکته که در حال حاضر در جنگ اقتصادی به سر میبریم و در شرایط غیرعادی امروز، نمیتوان با تصمیمات عادی کشور را اداره کرد، گفت: این انتقاد هم به بخش خصوصی و هم دولت وارد است که در تصمیمهایی که میگیرند، معمولاً به دنبال جلب رضایت توده هستند؛ بدون توجه به این موضوع که آیا این تصمیمات در بلندمدت هم به نفع مردم هست یا خیر. به همین دلیل هیچ زمانی به نتیجهگیری عمقی در اقتصاد نرسیدهایم. برای نمونه بهرغم تأکید بر رونق تولید، اما رفتارها خلاف جهت این موضوع است و شاهدیم که بالعکس آنچه در سال رونق تولید اتفاق افتاده، تقویت رفتارهای غیر مولد و تغییر جهت سرمایهها بهسوی دلالی و واسطهگری است. از طرفی اقدامات اجرایی در این خصوص هم مقطعی و کوتاهمدت است. درصورتیکه روند قاعدهگذاری در اقتصاد باید منطبق بر واقعیات باشد.
او با اشاره به این موضوع که بخش خصوصی نیازمند یک مرکز پژوهشی مرجع است، خبر داد: این مرکز باید صاحب فتوا درباره مسائل اقتصادی و بر تصمیمگیران و تصمیمسازان مؤثر باشد که خوشبختانه اقدامات اولیه برای تأسیس این مرکز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آغاز شده و امیدواریم که این مرکز را بتوانیم با خصوصیات ذکر شده هرچه سریعتر راهاندازی کنیم.
شافعی به مناسبت بزرگداشت روز ملی تشکلها گفت: این انتقاد را قبول داریم که اتاق ایران نتوانسته رابطه مطلوبی با بخش فرهنگ و هنر در اقتصاد ایجاد کند اما یکی از برنامههای اتاق ایران در همین زمینه، ایجاد تشکل ملی برای اصحاب هنر و فرهنگ است.
اصلاح محیط کسبوکار و نظام اقتصادی؛ در گروی مشارکت استراتژیک
حسین سلاح ورزی نایبرئیس اتاق ایران نیز در این نشست، اصلاح محیط کسبوکار و همچنین نظام اقتصادی را دو اولویت مهم این روزهای فضای اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و صاحبان رسانه در این زمینه مشارکت استراتژیکی میتوانند داشته باشند.
به اعتقاد نایبرئیس اتاق ایران، سیاستمداران هیچ برنامه یا رفتار خودانگیختهای برای اصلاح مشکلات موجود ندارند و برنامههای خود را بر اساس فشار کوتاهمدت بر افکار عمومی پیش میبرند.
سلاحورزی با تأکید بر این موضوع که این روزها دادن آدرس غلط از سوی مدیران حاکمیتی و همچنین شخصیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، به یک عادت تبدیل شده است، افزود: در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهعنوان یکنهاد توسعهگرا و صاحبان رسانه نیز بهعنوان وجدان بیدار بخش خصوصی نقش حائز اهمیتی در مبارزه با این پدیده اشتباه باید ایفا کنند.
نایبرئیس اتاق ایران، «صدادار شدن کلیه ذینفعان» را یکی از مهمترین اصول حکمرانی خوب عنوان کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: صاحبان رسانه انعکاس صدای ذینفعان هستند و اتاق ایران هم بهعنوان تشکل تشکلها، پل ارتباطی شما خبرنگاران و ذینفعان محسوب میشود.
سلاح ورزی با استناد به قانون گفت: بر مبنای قانون، مدیران حاکمیتی موظفاند که نظر مشورتی فعالان بخش خصوصی را دریافت کنند اما متأسفانه شاهدیم که در عمل این اتفاق نمیافتد. به همین دلیل فکر میکنم که باید این موضوع به یک مطالبه ملی تبدیل شود تا شاهد برگشت ثبات و عقلانیت به فضای اقتصادی باشیم.
نایبرئیس اتاق ایران در پایان سخنان خود با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت بهبود محیط کسبوکار و مقرراتزدایی، گفت: اگر عدالت اجتماعی را به مفهوم ایجاد فرصتهای برابر رشد اقتصادی تعبیر کنیم، در این میان اجرای کامل این مفهوم و همچنین سربلندی کشور در گروی پیادهسازی قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار است.
توان تحلیلی رسانهها کاهش پیدا کرده است
محمدرضا عرب مدیر روابط عمومی اتاق ایران نیز در این نشست، با تاکید بر این موضوع که افزایش نرخ کاغذ از سال گذشته منجر به تحلیل بدنه رسانهای شده است، گفت: متاسفانه وضعیت اطلاع رسانی چه در دولت و چه در بخش خصوصی مطلوب نیست و توان تحلیلی رسانهها کاهش پیدا کرده است.
عرب در خصوص استراتژی اطلاعرسانی اتاق ایران تصریح کرد: از دوره هشتم تا کنون، یکی از مهمترین اهداف هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاسیس اتاق شیشهای بوده تا علاوه بر رسانهها، عموم مردم هم از رویدادهای پارلمان بخش خصوصی به طور شفاف آگاه شوند؛ در همین زمینه تلاش شد تا از خبرنگاران در رویدادها و جلسات اتاق ایران مانند نشستهای کمیته ماده 12 یا شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی مرتبا دعوت به عمل آید و درجایی که به دلیل تنوع مطالب و کمبود خبرنگاران تخصصی، امکان حضور خبرنگاران در اتاق وجود نداشت، این خلا را از طریق پایگاه خبری اتاق ایران، نشریات وابسته به اتاق و فضای مجازی جبران کردیم.
مدیر روابط عمومی اتاق ایران یکی از مهمترین وجوه متمایز محتواهای منتشر شده در پایگاه خبری اتاق ایران را در مقایسه با پایگاههای اطلاعرسانی وابسته به سایر نهادها از جمله اتاق اصناف، پرداختن به مباحث اقتصاد کلان عنوان کرد و افزود: متاسفانه گاها شاهد انتقادهایی به اتاق ایران هستیم که برخی از آنها واقعا تخصصی نیست و نقشی جز تشویش اذهان عمومی ندارد.