رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در دیدار غلامحسین شافعی با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح شد

پیشنهاد ایجاد شورای مشترک بین اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اوراسیا

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در حاشیه رویدادهای هفته اوراسیا با تیگران سرکسیان، دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

03 مهر 1398
کد خبر : 30415
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با تیگران سرکسیان با اشاره به تأخیر سفر مقامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران، گفت: دولت‌ها هموار کننده مسیر حرکت بخش خصوصی در تجارت هستند؛ اما حرکت اصلی به عهده فعالان اقتصادی است و تفاهم‎‌های دوجانبه می‌تواند در مسیر رشد همکاری‌ها کمک کند.

او خاطرنشان کرد: نگاه ما به اوراسیا جدی است و دولت ایران هم برای همکاری در اوراسیا جدیت دارد. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و کمیته ویژه‌ای برای بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود در حال تشکیل است.

شافعی با اشاره به رتبه اول اوراسیا در حوزه انرژی و رتبه پنجم آن در آهن و فولاد تصریح کرد: جمعیت 200 میلیون نفری منطقه اوراسیا ظرفیت خوبی است و با اتصال این منطقه به شبکه هندو چین، ایران می‌تواند واسط رابطه اوراسیا به هند و چین شود.

رئیس اتاق ایران اعلام کرد: ایران با جهان 80 میلیارد دلار تجارت دارد؛ ولی حجم روابط ایران با اوراسیا حدود 2 میلیارد دلار است که باید افزایش یابد.

 او با تاکید بر اینکه مبادله همکاری‌های تجاری پیوند تجارت را به همراه دارد؛پیشنهاد ایجاد شورای مشترک بازرگانی بین اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اوراسیا را داد و تأکید کرد: ارایه تسهیلات منجر به جهش در مبادلات فی‌مابین خواهد بود.

شافعی همچنین خواستار تسهیل رفت‌وآمد بین کشورهای منطقه اوراسیا و شکل‌گیری حمل‌ونقل هوایی شد.

به باور رئیس اتاق ایران،حل  مسائل مربوط به بانک، ویزا و پرواز مستقیم شروط اساسی  اجرای مؤثر موافقت‌نامه اوراسیا هستند.

در ادامه،سرکسیان دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: زمان آن فرارسیده تا با تجار ایرانی گفت‌وگو و زمینه‌های همکاری آنان را در منطقه فراهم کنیم.

سرکسیان افزود: ما می‌توانیم زمینه‌های تجاری لازم را فراهم کنیم. منتظر نظرات ایران برای توسعه همکاری‌ها هستیم؛ اما نحوه پرداخت‌ها باید مشخص و بانک‎های عامل باید تعین شوند و نظرات مشخصی را باید به بخش خصوصی خودمان ارائه کنیم.

او با اشاره به اهمیت ایران در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت از شرایط ویژه ایران به‌عنوان یک پل ارتباطی نام برد و افزود: این توسعه باید در چارچوب کمیسیون مشترک بررسی و مکانیزم تجاری لازم تبیین شود.

او در پایان با تأکید بر این موضوع که تحریم‌‎های فعلی یک فرصت هم به‌حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: اعتقادداریم تجارت از طریق ارزهای ملی انجام شود و لذا پرداخت‌های دلاری نخواهیم داشت. ولی مکانیزم آن را باید تعیین و مسیرهای تجاری را به درستی شناسایی کنیم.

 

 

 

 

در همین رابطه