رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

مهارت‌آموزی رمز پایداری اشتغال فارغ‌التحصیلان

سیدحمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ناهماهنگی نظام آموزش عالی با نظام تقاضا در بازار کار را یکی از علل جذب نشدن فارغ‌التحصیلان به بازار کار می‌داند.

18 مرداد 1395
کد خبر : 3089
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سیدحمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ناهماهنگی نظام آموزش عالی با نظام تقاضا در بازار کار را یکی از علل جذب نشدن فارغ‌التحصیلان به بازار کار می‌داند.

سیدحمید کلانتری، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سیدحمید کلانتری امروز در همایش ملی و بین‌المللی اشتغال و مهارت‌آموزی، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر فارغ‌التحصیلان دوره‌های فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار نمی‌شوند، ولی در صورتی که بین خروجی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های تعاونی پیوند و ارتباط شکل بگیرد قطعا مثمرثمر خواهد بود.

وی از پیش‌بینی ۶۰۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی برای فارغ‌التحصیلان تعاونی خبر داد و تصریح کرد: در صدد هستیم این دوره‌های آموزشی را تا سقف ۱.۵ میلیون نفر در سایر گرایش‌ها گسترش دهیم.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که نباید سرمایه‌گذاری خود را صرف آموزش افرادی کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی جایگاهی برای اشتغال ندارند، ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که افراد دارای شغل به جامعه وارد شوند.

کلانتری عنصر آموزش را در تشکیل بنگاه‌های تعاونی موثر خواند و گفت: آموزش سازوکار ساختاریافته‌ای برای پایدار کردن مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای در قالب یک اشتغال پایدار است و موجب ارتقای کیفیت و بهره‌وری در تعاونی‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: تعاونی‌ها با آموزش متبلور می‌شوند و می‌توانند در جهت بهره‌برداری هرچه بیشتر برای ارتقاء اعضای خود اقدام کنند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کارکرد تعاونی‌ها خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها نهادهای مردمی هستند که سرمایه‌های کوچک مردم را در کنار هم جمع می‌کنند و در قالب یک تشکل بزرگ‌تر هم‌افزایی می‌آفرینند در نتیجه موجب تولید در مقیاس بالاتر، صرفه‌جویی در اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی می‌شود.

به گفته کلانتری تعاونی‌های ایران از نظر ارزش افزوده و رشد اقتصادی سهم بسزایی در تولید ملی دارند و سالانه نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار بازدهی اقتصادی و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

وی با بیان این‌که مدیران تعاونی و اعضای آنها نیازمند آموزش‌های مهارتی هستند، تصریح کرد: در وزارت کار هماهنگی خوبی میان معاونت اشتغال، معاونت امور تعاون و حوزه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به وجود آمده و این ارتباط تنگاتنگ به پیشبرد اهداف در حوزه بازار و مهارت‌آموزی کمک خواهد کرد.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه در قالب بنگاه‌های تعاونی به پایداری اشتغال کارجویان ایجاد می‌شود.

کلانتری در پایان از وجود ۱۰۳ هزار واحد فعال تعاونی در کشور خبر داد و گفت: این تعداد تعاونی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

در همین رابطه