رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

هیات اقتصادی ایران، فردا به همراه وزیر خارجه عازم آمریکای لاتین می‌شود

هیات 65 نفره‌ای از فعالان اقتصادی اتاق ایران فردا یکشنبه همراه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، برای سفری یک هفته ای عازم آمریکای لاتین می‌شود. این هیات به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و و نزوئلا سفر خواهد کرد.

30 مرداد 1395
کد خبر : 3368
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
هیات 65 نفره‌ای از فعالان اقتصادی اتاق ایران فردا یکشنبه همراه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، برای سفری یک هفته ای عازم آمریکای لاتین می‌شود. این هیات به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و و نزوئلا سفر خواهد کرد.

نمایی از شهر هاوانا، پایتخت کوبا.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در راس این تیم سیاسی-اقتصادی سفر یک هفته‌ای به 5 کشور آمریکای لاتین را آغاز می‌کند و هیات اقتصادی 65 نفره‌ای شامل بازرگانان و مدیران ارشد بخش خصوصی به نمایندگی اتاق بازرگانی صنایع، معادن، و کشاورزی ایران در این سفر همراه ظریف خواهند بود. این دومین سفر وزیر امور خارجه کشورمان است که با همراهی فعالان بخش خصوصی انجام می‌شود. پیش از این هیاتی از بازرگانان به سرپرستی محسن جلال‌پور، راهی 4 کشور اروپایی شده بود.

سفر هیات عازم از کوبا آغاز می‌شود و پس از آن به کشورهای نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و و نزوئلا خواهند رفت. قرار است هیات اقتصادی اتاق ایران در هر یک از کشورهای آمریکای لاتین، نشست عمومی و هم‌چنین جلسات B2B داشته باشد؛ البته برنامه‌ای برای برای مذاکرات اقتصادی در ونزوئلا وجود ندارد.

فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران که سرپرستی هیات اقتصادی را در این سفر برعهده دارد، به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: این اولین سفر یک هیات سیاسی و اقتصادی به آمریکای لاتین است و نمایندگان اقتصادی ایران به دنبال دریافت یک تصویر از فضای کسب‌و‌کار در آمریکای لاتین هستند.

همچنین بر اساس گفته‌های شریف، هیات ایرانی اعزامی قرار است دانیل اورتگا (Daniel Ortega) رئیس جمهور نیکاراگوئه را در دومین مقصد تور آمریکای لاتین ملاقات کنند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران هدف از این سفر را "فرصت‌شناسی" دانسته و گفته است: «برای توسعه روابط بین الملل مهم است که اتاق ایران به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای وزارت خارجه باشد؛ یعنی زمانی که وزارت خارجه که به کمک اتاق نیاز دارد بتوانیم به آنها کمک کنیم و همچنین از آنها کمک بگیریم.»

 فرصت‌های سرمایه گذاری در کانال نیکاراگوئه که یک پروژه فوق العاده است برای تیم اقتصادی ایران ارائه خواهد شد و این کانال بزرگترین پروژه کانال جهان است، یعنی کانالی که قرار است با کانال پاناما رقابت کند.

تیم اقتصادی قرار است درباره همکاری در زمینه‌های تکنولوژی و خدمات مهندسی، معدن، پتروشیمی، تولیدات نفتی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و مواد غذایی، حمل‌و‌نقل دریایی، امور بانکی و سرمایه‌گذاری و راهسازی مذاکرات کنند. هیات ایرانی با این امید به آمریکای لاتین می‌رود که از پتانسیل‌های اقتصادی پسابرجام بین ایران و شش قدرت جهانی استفاده کند.

تیم ایرانی به منظور "تقویت روابط سیاسی و اقتصادی" به آمریکا لاتین سفر می‌کند. این جمله توئیت اسپانیایی زبان محمد جواد ظریف است که 17 آگوست روی صفحه توئیتر خود منتشر کرده است.

به گفته مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه، این سفر آغاز فصلی جدید در روابط میان ایران و آمریکای لاتین است. او گفته است: «این سفر نه تنها در زمینه سیاسی به تقویت پیوندهای دو طرف کمک می کند بلکه ثمرات ارزشمندی نیز در زمینه های اقتصادی به همراه خواهد داشت. امریکای لاتین برای ایران اهمیت بسیار بالایی دارد و با وجود بعد مسافت، زمینه های همکاری ایران با کشورهای آن منطقه در عرصه های مختلف بسیار زیاد است.»

روانچی همچنین «صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران» را یکی از بسترهای جدید همکاری میان دو طرف دانسته و خاطرنشان کرده است که اینگونه خدمات ایران در برخی کشورهای منطقه امریکای لاتین مورد استقبال قرار گرفته و اکنون زمینه خوبی برای گسترش در آنجا دارد.

 احتمال ایجاد بازار مشترک صادراتی با آمریکای لاتین

 فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران در گفتگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» درباره اهداف اساسی اعزام هیات اقتصادی به آمریکای لاتین می‌گوید: « اتاق ایران، وزارت خارجه را در این سفر همراهی می‌کند تا این پیغام را بدهد که کشور ایران از لحاظ اقتصادی فعال است و به دنبال بازارهای بین المللی است.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه برخی از کشورهای آمریکای لاتین اقتصادهای توسعه یافته ندارند، می‌توانیم در زمینه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری و صادرات محصول به طور مشترک با آنها همکاری داشته باشیم.

به گفته شریف، می‌توان به عنوان مکمل اقتصادی با آمریکای لاتین همکاری کرد و بازار مشترک صادراتی با آنها داشت. 

در همین رابطه