رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بررسی اقتصاد کوبا به بهانه سفر هیات اقتصادی ایران به آمریکای لاتین

قلب اقتصاد کوبا با گردشگری می تپد

منبع اصلی تبادل کوبا با جهان دیگر نیشکر نیست چرا که در سال 1996 صنعت گردشگری کوبا از تجارت شکر در این کشور پیشی گرفته است.

31 مرداد 1395
کد خبر : 3392
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 در دسامبر ۲۰۱۴ وقتی روابط بین ایالات متحده و کوبا پس از 54 سال دوباره از سر گرفته شد، اقتصاد کوبا هم جان تازه‌ای گرفت. تاکنون دولت نقش اول را در اقتصاد و تجارت خارجی کوبا به عهده داشته و طی سالهای اخیر اصلاحات متعددی در خصوص افزایش انگیزه نیروی کار، کاهش کمبود مواد غذایی، کالاهای مصرفی و خدمات و اقداماتی برای کاهش یارانه و نیز جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی به عمل آورده است. موفقیت های کوبا عمدتا در بخش صنعت جهانگردی و هتل سازی بوده است.

کشاورزی کوبا از سال 2008 با مشکلات عدیده ای مواجه شد و هم اکنون بیش از 80 درصد مایحتاج مردم کوبا از طریق واردات انجام می شود.

در سال 2009 علاوه بر تاثیر بحران مالی جهان بر وضعیت اقتصادی کوبا و کاهش قیمت مواد غذایی و سوخت، وقوع دو طوفان سهمگین و کاهش جهانی قیمت نیکل که مهم ترین کالای صادراتی کوبا است، درآمد ارزی کوبا نیز به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

کوبا جزو پر ریسک ترین کشورهاست

این کشور در گروه 7 قرار دارد. محاسبه ریسک در یک کشور شامل محاسبه برآیند عواملی همچون ظرفیت اقتصاد، توان بازپرداخت و سابقه آن کشور در بازپرداخت است.

کوبا در حال حاضر حدود 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب می کند که این تنها یک درصد از تولید ناخالص داخلی اش را تشکیل می دهد. با توجه به تاریخچه سیاسی و اقتصاد توسعه نیافته کوبا، پیش بینی دقیق اینکه سرمایه گذاران چه میزان سرمایه به کوبا می برند کار دشواری است.

شاخص های عمده اقتصادی  کوبا در سال 2015

سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۵ تقریبا همان مقداری است که در سال ۱۹۸۵ بود؛ یعنی 128 میلیارد دلار. درآمد سرانه کوبا در این سال 10200 دلار بوده است. بخش خدمات با 72 درصد بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی کوبا دارد. این بخش همچنین با 72 درصد، بالاترین درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. نرخ تورم این کشور 1.5 درصد و نرخ بیکاری آن نیز 4.4 درصد است. از جمله محصولات صنعتی آن می‌توان شکر، نفت، توتون، دارو و ... را نام برد.

گردشگری اکنون قلب اقتصاد کوبا لقب گرفته است

منبع دوم برای کوبا صنعت گردشگری است. این صنعت تا سال 1997 محدود به مناطق خاصی بود که حداقل تماس با شهروندان کوبایی برای گردشگران میسر نباشد اما به تدریج و به خصوص از سال 2008، ورود شهروندان کوبایی به مجتمع های تفریحی گردشگران نیز آزاد اعلام شد. در سال 1996 صنعت گردشگری کوبا از تجارت شکر در این کشور پیشی گرفت. در سال 2003، 1.9 میلیون گردشگر عمدتا از کشورهای اروپایی و کانادا، به کوبا سفر کردند که جذب این مقدار گردشگر توانست 2.1 میلیارد دلار عاید این کشور نماید.

گردشگری اکنون قلب اقتصاد کوبا لقب گرفته است و منابع مالی هنگفتی به احداث هتل ها و مجمتع های رفاهی و همچنین بازسازی آثار تاریخی منطقه اختصاص می یابد. این اقدامات در سال 2005 به نقطه اوج خود رسید، چنانکه علیرغم بحران مالی جهانی، جذب گردشگر روند صعودی خود را کمی آرام تر ادامه داد.

پس از کشورهای اروپایی غربی، کوبا دومین مقصد گردشگران کانادایی است. شرکت های کانادایی، اسپانیایی و دیگر شرکت های خارجی در صنعت کوبا فعالند.

در همین رابطه