هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

محمدعلی دیده‌روشن در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

آزادی رسانه‌ها، زیربنای شفافیت اقتصادی است

دیده‌روشن، عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز می‌گوید: بخش خصوصی و دولت هر دو باید عملکرد شفاف و روشنی داشته باشند؛ اما شفافیت فقط در مسئله اقتصادی، مالی و بودجه نیست.

03 شهریور 1395
کد خبر : 3491
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دیده‌روشن، عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز می‌گوید: بخش خصوصی و دولت هر دو باید عملکرد شفاف و روشنی داشته باشند؛ اما شفافیت فقط در مسئله اقتصادی، مالی و بودجه نیست.

محمدعلی دیده‌روشن؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران /عکس: محمد علی‌مهدی

پیش‌شرط تحول اقتصادی، شفافیت است. امروزه همه نهادهای بین‌المللی بر نقش شفافیت اقتصادی در پیشبرد اهداف نظام‌های اقتصادی تأکید می‌کنند و این مؤلفه را عاملی مهم در زمینه‌سازی هر چه بیشتر رشد اقتصاد سالم و پایدار معرفی می‌کنند. توصیه‌ راهبردی صندوق‌های بین‌المللی برای دولت‌ها، تقویت شفافیت توسط دولت است و به‌عنوان یکی از وظایف مهم دولتمردان عنوان می‌شود؛ شفافیت یکی از معیارهای مهم حکمرانی خوب است و این مهم، در امر سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ خودنمایی می‌کند.

محمدعلی دیده‌روشن، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «شفافیت اقتصادی بر کل اقتصاد کشور و عملکرد بنگاه اقتصادی اثرگذار است. بنگاه‌های اقتصادی در حوزه تولید، صنعت، تجارت، صادرات و واردات نمی‌تواند کار غیر شفافی انجام دهند.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز تاکید می‌کند: «بخش خصوصی و دولت هر دو باید عملکرد شفاف و روشنی داشته باشند؛ اما شفافیت فقط در مسئله اقتصادی، مالی و بودجه نیست.»

دیده‌روشن رانت اطلاعاتی را جز عدم شفافیتی می‌‎داند که در اختیار برخی از بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. او معتقد است: «باید قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که تصویب و ابلاغ شده، به دقت و درستی در همه واحدهای دولتی و خصوصی اجرا شود.»

 ریشه عدم شفافیت کجاست؟

دیده‌روشن، ریشه عدم شفافیت اقتصادی را در چند مورد می‌داند: «غلبه رویکردهای سیاسی بر رویکردهای علمی در مدیریت اقتصادی؛ عدم هماهنگی آماری سازمانی‌های متولی تولید آمار در ارائه آمارهای اقتصادی؛ عدم پاسخگویی سازمان‌های مالی و اقتصادی در ارائه منظم و دقیق آمارهای عملکرد سازمانی به مراجع آماری؛ ضعف قانونی در پشتیبانی حقوقی از جریان تولید و ارائه آمار در کشور و برخوردهای متناقض در برابر بنگاه‌ها.»

او تأکید می‌کند: «ما در حوزه قوانین مشکل چندانی نداریم اما متأسفانه مشکلات به حوزه اجرا و برخوردهای سلیقه‌ای برمی‌گردد. باید همه بخش‌های اقتصادی در برابر قانون مساوی باشند و همه به یک اندازه شفاف عمل کنند و به یک اندازه در برابر قانون پاسخگو باشند.»

دیده‌روشن می‌گوید: «شفافیت یکی از معیارهای مهم بهبود فضای کسب و کار است؛ اگر شفافیت در عملکرد، ملاک عمل باشد، شاخص‎های محیط کسب و کار بهبود پیدا می‌کند. نتیجه بهبود فضای کسب و کار رونق واحدهای اقتصادی، رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی است.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران معیار دیگر را آزادی رسانه‌ها می‌داند. «آزادی رسانه‌ها، زیربنای شفافیت است؛ اگر رسانه آزاد نداشته باشیم نمی‌توانیم آزادی اطلاعات و شفافیت عملکردی داشته باشیم. این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند.»

دیده‌روشن وضعیت امروز فضای کسب و کار و دسترسی آزاد به اطلاعات را خوب نمی‌بیند و افق روشنی برای آنها متصور نیست. او تنها راه برون‌رفت از این وضعیت را التزام به قانون می‌داند.

در همین رابطه