رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حضور هیات اقتصادی ایران در نیکاراگوئه

دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی برای ورود به اقتصاد نیکاراگوئه

هیات 65 نفره اقتصادی ایران به سرپرستی فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران و در معیت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، از ابتدای هفته جاری به آمریکای لاتین سفر کرده است. روز گذشته نیکاراگوئه میزبان این هیات بود. در مذاکرات دو طرف، مسئولان اقتصادی نیکاراگوئه از سرمایه گذاران ایرانی برای ورود به اقتصاد این کشور دعوت کردند.

03 شهریور 1395
کد خبر : 3510
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
هیات 65 نفره اقتصادی ایران به سرپرستی فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران و در معیت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، از ابتدای هفته جاری به آمریکای لاتین سفر کرده است. روز گذشته نیکاراگوئه میزبان این هیات بود. در مذاکرات دو طرف، مسئولان اقتصادی نیکاراگوئه از سرمایه گذاران ایرانی برای ورود به اقتصاد این کشور دعوت کردند.

نشست اقتصادی نیکاراگوئه و ایران در ماناگوآ

 هیات 65 نفره اقتصادی ایران که به سرپرستی فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران و در معیت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین سفر کرده،دیروز پس از کوبا در دومین مقصد سفر خود، در نیکاراگوئه با فعالان اقتصادی این کشور دیدار کردند. فرزند رئیس جمهور نیکاراگوئه، وزیر دارایی و مدیر شرکت نفت نیکاراگوئه میزبانان هیات ایرانی در کاخ ریاست جمهوری این کشور بودند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جمع فعالان اقتصادی دو کشور به سخنرانی پرداخت و ضمن ادای احترام نسبت به مقاومت و انقلاب نیکاراگوئه گفت: «جمهوری اسلامی و مردم ایران برای نیکاراگوئه احترام ویژه‌ای قائل هستند. مردم نیکاراگوئه با مقاومتشان همچون مردم ایران به قدرت های بزرگ نشان دادند که راهی جز احترام به خواسته‌های مردم وجود ندارد. این مقاومت یک ارتباط عمیق و ناگسستی بین مردم ایران و نیکاراگوئه ایجاد کرده و این دو کشور در طول 37 سالی که از انقلاب ایران و نیکاراگوئه می‌گذرد در کنار هم بوده‌ و خواهند بود.»

ظریف درباره هدف از این سفر توضیح داد: «امروز ما با عزم راسخ به این کشور آمدیم تا این رابطه عمیق انقلابی را با یک ارتباط گسترده اقتصادی مستحکم‌تر کنیم. حضور بیش از 60 نماینده بخش خصوصی به علاوه بیش از 20 نماینده بخش‌های مختلف دولتی نشان‌دهنده اهمیتی است که دولت و بنگاه های اقتصادی ایران برای ارتباط با آمریکای لاتین و نیکاراگوئه قائل است.»

او با اشاره به حضور نمایندگان مختلف از تمام بخش‌های اقتصادی ایران، خطاب به مسئولان و فعالان اقتصادی نیکاراگوئه گفت: «از بخش ساخت‌و‌ساز شرکت‌های مهمی داریم که می‌توانند در کنار شما و شرکایتان در پروژه بزرگ بین اقیانوسی حضور یابند. در بخش انرژی شرکت‌های مختلفی داریم که می‌توانند برای تولید برق، برق آبی و سایر حوزه‌های انرژی با همکاران نیکاراگوئه ای خود همکاری کنند.»

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «در بخش علم‌و‌فناوری شرکت‌های مختلف دانش بنیان در حوزه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و حوزه‌های مختلف صنایع دارویی می‌توانند با شرکت های نیکاراگوئه‌ای همکاری داشته باشند. در حوزه صنایع غذایی شرکت‌های داریم که می‌توانند در صنایع بسته‌بندی و همچنین تولیدات لبنی همکاری داشته باشند. همچنین در حوزه معادن و صنایع مختلف از صنعت خودروسازی تا صنایع دقیق نمایندگان ما حضور دارند و آماده همکاری هستند.»

ظریف همچنین با اشاره به حضور افراد دولتی در هبات اقتصادی ایران اذعان داشت:«در بخش دولتی نمایندگانی به همراه ما هستند که کار بخش خصوصی را تسهیل می‌کنند. مدیران صندوق ضمانت صادرات، شرکت سرمایه‌گذاری خارجی و بانک مرکزی را در این هیات داریم که اطمینان حاصل کنند همه توافق‌های بخش خصوصی ضمانت اجرایی مالی و پشتوانه ضمانت صادراتی دارند.»

 روابط اقتصادی سازنده باعث تحکیم دوستی بین ملت‌ها می‌شود

در ادامه این نشست فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران، منابع و پتانسیل‌های اقتصادی ایران را تشریح کرد. او گفت: «باور داریم روابط اقتصادی سازنده باعث تحکیم دوستی بین ملت‌ها می‌شود و ما پس از برجام به دنبال ایجاد تنوع در روابط اقتصادی بین‌المللی هستیم. هدف ما از این سفر نیز کشف فرصت‌های همکاری دو جانبه در نیکاراگوئه و ایران است.»

شریف در بخشی از صحبت‌هایش تعداد فارغ التحصیلان ایران و آمریکا را برابر دانست و گفت: «ایران از لحاظ انرژی و گاز حاوی منابع حداکثری در دنیا است؛ همچنین در نفت رتبه چهارم را داراست. ایران در حوزه انرژی صنعت توسعه یافته‌ای دارد و عمر این صنعت در کشورما به بیش از 100 سال می‌رسد. همچنین در حوزه معدن مانند سنگ‌های آهن و مس و روی رتبه‌های قابل توجهی داریم.»

به گفته معاون بین الملل اتاق ایران، در حوزه پتروشیمی ظرفیت تولیدی ایران 60 میلیون تن و در حال توسعه است. شریف ادامه داد: «در حوزه خودروسازی تولید ما در حدود یک میلیون واحد است و برنامه‌ریزی برای سه میلیون واحد شده که بتوانیم نیاز منطقه را پوشش دهیم. صنعت خودرو نیز شامل تولید خودرو، تولید قطعات خودرو و ارائه خدمات خودرویی می‌شود.»

شریف گفت ایران در 15 سال گذشته رشد علمی و فناوری گسترده‌ای داشته که مرهون تلاش و همت جوانان ایرانی بوده است؛ چنانچه حدود 2 هزار و 400 شرکت دانش بنیان در ایران وجود دارد و شرکتهای مختلفی در حوزه مهندسی تجربه کسب کرده‌اند.

معاون بین الملل اتاق ایران همچنین تاکید کرد که  به شرط فراهم شدن شرایط و وجود تضمین‌های کافی برای سرمایه گذاری، فناوری لازم به امریکای لاتین و نیکاراگوئه فرستاده می‌شود.

دولت، بخش خصوصی و کارگران؛ سه ضلع گفتمان نیکاراگوئه

در ادامه این نشست، فرانسیسکو لوپز سنتینو مشاور رئیس جمهور نیکاراگوئه به معرفی فضاهای سرمایه گذاری در این کشور پرداخت و گفت: «هدف ما رشد اقتصادی بر اساس توسعه پروژه‌های مختلف از جمله ساخت پروژه بزرگ کانال بین اقیانوسی است. طی پنج سال گذشته اقتصاد نیکاراگوئه شاهد رشد چشمگیری بوده و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باعث رشد بالایی در اقتصاد کشور شده است. در زمینه‌های صنعتی نیز شاهد رشد 8 درصدی بوده‌ایم. تولید ناخالص داخلی نیکاراگوئه از شش هزار میلیارد به 13 هزار میلیارد دلار رسیده است. همچنین کشورهایی که حاضر به سرمایه‌گذاری در نیکاراگوئه شده‌اند از 20 کشور به حدود 40 کشور رسیده که این امر نشان از اعتماد سرمایه گذاران به این کشور دارد.»

به گفته سنتینو، از سال 2007 تا 2015 نیکاراگوئه شاهد رشد 75 درصدی تولید انرژی بوده و پوشش تولیدی انرژی در سال 2015 از 25 درصد به 85 درصد رسیده است.

او ادامه داد: «امروزه همه انرژی تجدید پذیر مورد نیاز را خودمان تولید می‌کنیم. بین سال های 2006 و 2014 شاهد رشد 25 درصدی زیرساخت های جاده‌ای بودیم. برای توسعه راه ها نیز با بانک بین‌ آمریکایی توسعه بانک جهانی همکاری داریم و از وام‌های آنها استفاده می‌کنیم.»

طبق اعلام مشاور رئیس جمهور نیکاراگوئه، برای اولین بار در سال 2018 این کشور از طریق جاده، سواحل اقیانوس اطلس را در شرق به سواحل اقیانوس آرام در غرب متصل خواهد کرد.

سنتینو افزود: «حجم بازرگانی ما با ایالات متحده طی چند سال گذشته رشد زیادی داشته است. همچنین دارای روابط تجاری با کشورهای آمریکای جنوبی و کشورهای آسیایی مثل چین، مکزیک و اروپا بودیم. این رشد اقتصادی و صنعتی نیکاراگوئه مدیون چند عامل است: اهتمام رئیس جمهور به گسترش گفتگوها و تنوع بخشی به گفتگوها در زمینه‌های مختلف که اساس این اهتمام و گفتمان در چارچوب یک مثلث است که سه ضلع آن دولت، بخش خصوصی و کارگران بوده‌اند.»

به گفته او، نیکاراگوئه طی 5 سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی پنج درصد رسیده و بین چهار اقتصاد در حال رشد منطقه بوده است. همچنین نرخ رشد تولید ناخالص ملی آن بیش از 10 درصد بوده و بر اساس شاخص‌های مجامع بین‌المللی نرخ فقر نیز 18 درصد کاهش یافته است.

مشاور رئیس جمهور نیکاراگوئه در پایان سخنانش، پرداختن به امور زیربنایی و ساخت بنادر را از جمله چالش‌های این کشور دانست و گفت: «بخش های اولویت دار ما پرداختن بخ زیرساخت ها و توریسم است که بر همین اساس برای سرمایه گذاری ایرانیان در این زمینه‌ها دعوت می‌کنیم.»

هیات اقتصادی ایران امروز وارد اکوادور شده و در این کشور نشست های اقتصادی خود را دنبال می کند. شیلی، بولیوی و ونزوئلا مقاصد بعدی این هیات خواهد بود.

در همین رابطه