رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مظفر علیخانی در کنفرانس صادرکنندگان ایران:

ایران به دنبال افزایش دو برابری صادرات به افغانستان است

سومین کنفرانس صادرکنندگان ایران با محوریت صادرات به افغانستان، پنج شنبه 4 شهریور 1395 در دانشگاه شهیدمدرس برگزار شد.

بهاره چراغی

خبرنگار
04 شهریور 1395
کد خبر : 3522
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سومین کنفرانس صادرکنندگان ایران با محوریت صادرات به افغانستان، پنج شنبه 4 شهریور 1395 در دانشگاه شهیدمدرس برگزار شد.

مظفر علیخانی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان - عکس: سمیه لطفی

سومین کنفرانس صادرکنندگان ایران که با محوریت «صادرات به افغانستان» و با حمایت و مدیریت «زودل» پایگاه اطلاعات تولیدکنندگان ایرانی، روز پنج شنبه 4 شهریور در دانشگاه شهید مدرس برگزار شد، میزبان فعالان اقتصادی ایران و افغانستان بود.

مظفر علیخانی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان، طی سخنانی با برشمردن ویژگی های این نشست گفت: این کنفرانس به صورت کاربردی، اجرایی و عملیاتی راه های مشترک در حوزه سرمایه گذاری، تجارت و صادرات میان ایران و  افغانستان را بررسی خواهد کرد.

 علیخانی همچنین با اشاره به چارچوب های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اقتصاد مقامتی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است دو کلید واژه دارد، یکی برون زا بودن و دیگری درون زا بودن است.

وی افزود: با دنبال کردن مسیر اقتصاد مقاومتی و این دو کلید واژه راه های رسیدن به رشد و توسعه اقتصاد فراهم خواهد شد، حال اینکه یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاوتی ارتباط موثر با همسایگان است. علیخانی اظهار کرد: بستر سرمایه گذاری در کشور دوست و همزبان ما افغانستان فراهم شده و بدون شک در این مسیر به رایزنی درخصوص همکاری های مشترک خواهیم پرداخت.

مظفر علیخانی افزود: واردات افغانستان 10 میلیارد در سال است که 2.5 میلیارد دلار آن مربوط به واردات از ایران است. هدف گذاری فعالان دو کشور، رسیدن به مبادلات 5 میلیارد دلار است.

او گفت: بنا داریم صادرات به افغانستان را علاوه بر کالا در موضوعات خدمات فنی و مهندسی، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری نیز توسعه دهیم.

علیخانی افزود: سرمایه گذاری مشترک در دو کشور از دیگر زمینه های همکاری است. فعالان ایرانی تمایل دارند در صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات و حمل نقل افغانستان سرمایه گذاری کنند و افغانی ها نیز علاقه مند هستند در ایران به ویژه در مناطق اقتصادی چابهار و دوغارون سرمایه گذاری کنند که در ایجاد اشتغال وتوسعه اقتصادی دو کشور موثر است.

علیخانی گفت: منابع طبیعی و معدن فراوان، نیروی انسانی ارزان و معافیت های تعرفه ای، عواملی است که سرمایه گذاری مشترک در افغانستان را در شرایط ویژه قرار می دهد.

وی افزود: طرح توسعه و تجهیز بندر چابهار به خطوط راه آهن و انرژی منطقه ای از زمینه هایی است که متخصصان ایرانی می توانند با تکمیل آن منافع منطقه را رقم بزنند. 

تجارت صرف، نه!

در ادامه این همایش سید حسین سلیمی، نایب رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان، نیز در سخنانی به تشریح وضعیت سرمایه گذاری در افغانستان پرداخت و گفت: حدود 2 تا 3 سال است که افغانستان در سرمایه گذاری رشد چشمگیری داشته و در پروژه های بزرگ همکاری دارد. امکان سرمایه گذاری در افغانستان زیاد است اما ما تاکنون در چین و روسیه سرمایه گذاری می کردیم. سلیمی تاکید کرد: سرمایه گذاری مشترک پایدار است اما تجارت صرف نه.

رئیس انجمن سرمایه گذاری داخلی و خارجی اتاق ایران گفت: فعالان اقتصادی افغان در سال جاری طرح های سرمایه گذاری خود در ایران را در مقایسه با سال گذشته به 3 برابر افزایش داده و مجوز اجرای طرح های بزرگ در ایران را دریافت کرده اند. سلیمی فعالان اقتصادی افغانستان تاکنون 600 میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری دریافت کرده اند.

وی افزود: فرق افغان ها با دیگر کشورها این است که ابتدا کار را آغاز می کنند، سپس سرمایه ها را وارد می کنند. بنابراین همه مجوزهای سرمایه گذاری صادر شده برای فعالان افغان، عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: بعضی از طرح های فعالان افغان در مشارکت با فعالان ایرانی است و برخی دیگر اجرای طرح هایی مانند هتل و مهمانسراست که بیشتر در مشهد مقدس انجام می شود.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: سرمایه گذاری مشترک بهترین نوع سرمایه گذاری برای همکاری های درازمدت به ویژه در کار با افغان هاست. سرمایه گذاری ایرانی ها در معادن و کشاورزی افغانستان می تواند منافع مستقیم را برای ایران داشته باشد که اگر تعجیل نکنیم، دیگر کشورها از ما برای حضور در طرح های افغانستان، سبقت می گیرند.

تخصیص خط اعتباری 334 میلیون دلار

در ادامه این کنفرانس، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به سخنرانی پرداخت. علی صالح آبادی اظهار کرد: کشورهای همسایه برای ما مهم هستند و یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی افزایش تعاملات با همسایگان است. او افزود: افغانستان هم به دلیل علایق فرهنگی و زبان مشترک می تواند یکی از کشورها در جهت توسعه تعاملات باشد.

صالح آبادی اظهار کرد: بانک ها به نوعی بازوی دولت به شمار می روند، چرا که هم برای توسعه، منابع تخصیص می دهند و هم خدمات بانکی و ارزی ارائه می کنند. 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه عنوان کرد: برای اینکه تجارت گسترش پیدا کند پیش شرط آن توسعه روابط بانکی است.

 او در خبر خوبی هم برای صادرکنندگان ایرانی داشت و گفت: با مشورتی که انجام شده برای گسترش صادرات کالا به افغانستان، 5 میلیون یورو خط اعتباری اختصاص داده ایم که صادرکنندگان می توانند از این خط اعتباری استفاده کنند.

افغانستان؛ سرزمین فرصت ها

نصیر احمدنور سفیر افغانستان در ایران نیز طی سخنانی گفت: همانگونه که بارها گفته ام ایران و افغانستان دو کشور هم ریشه و هم پیشه هستند؛ درهای افغانستان به روی ایرانی ها همیشه باز است.

نصیر احمد نور گفت: افغانستان سرزمین فرصت ها است، برای همه کشورها به خصوص برای همسایه مان ایران امکان پیشگامی وجود دارد.

او با اشاره به پروژه بزرگ توسعه بندر چابهار گفت: یکی از موافقتنامه های مهم میان دو کشور، قرارداد بندر چابهار بوده است که بدون شک این بندر با تاسیساتی که دارد به یک بندر مهم اقتصادی تبدیل خواهد شد.

 او در ادامه اظهار کرد: کشور ما، بکر و پر از سرمایه های طبیعی است و باوجود مشکلات بسیار، توانسته برای نسل جوان فرصت فراگیری دانش فراهم کند.

 سفیرافغانستان خاطرنشان کرد: اقتصاد افغانستان آزاد است و این به مهارت بخش خصوصی دو کشور باز می گردد که چگونه از فرصت ها استفاده کنند. او تاکید کرد: امانت و صداقت و کالاهای با کیفیت ریشه روابط باشد تا اگرسودی هست پایدار و ممتد باشد.

 

کاتالوگ کالاهای اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان از طریق لینک زیر در دسترس است:

[ دانلود کاتالوگ - نسخه PDF‌ - حجم: 15MB ]

در همین رابطه