رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

حفظ کسب‌وکارها در شرایط کرونا به حمایت‌های حاکمیتی نیاز دارد

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: نه‌تنها برای جلوگیری از توقف فعالیت کسب‌وکارها باید حمایت‌های ویژه حاکمیت مدنظر قرار بگیرد، بلکه برای ممانعت از افزایش سطح بیکاری در جامعه لازم است تسهیلات بانکی و برخی تمهیدات حمایتی نیز با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا منظور شود.

10 آذر 1399
کد خبر : 35526
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: نه‌تنها برای جلوگیری از توقف فعالیت کسب‌وکارها باید حمایت‌های ویژه حاکمیت مدنظر قرار بگیرد، بلکه برای ممانعت از افزایش سطح بیکاری در جامعه لازم است تسهیلات بانکی و برخی تمهیدات حمایتی نیز با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا منظور شود.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن موجب شده آسیب‌های جدی بر کسب‌وکارهای مختلف وارد شود تا آنجا که متأسفانه شاهد بیکاری تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از کارکنان بخش‌هایی هستیم که با توجه به شرایط کرونایی از ادامه فعالیت‌های اقتصادی بازماندند یا مجبور شدند ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی خود را کاهش دهند.

در این شرایط یکی از راهکارهایی که پیشنهاد می‌شود ارائه تسهیلات ویژه بانکی به این دسته از کسب‌وکارهایی است که امروز با مشکل روبه‌رو هستند. با این حمایت‌ها هم از بیکاری عده‌ای جلوگیری و هم سطح تولیدات کالا و خدمات موجود حفظ می‌شود.

فعالان اقتصادی معتقدند که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی که برای مقابله با کرونا اختصاص داده شده نیز باید در اختیار کسب‌و کارها قرار گیرد تا بتوانند آسیب‌های اقتصادی ناشی از محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها را کاهش دهند. حسین سلیمی فعال اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، اظهار داشت که به دلیل ضعف بیمه‌ها در حمایت از کسب‌وکارها در شرایط کرونا، باید منابع صندوق توسعه در این زمینه به کار گرفته شود.

در این راستا عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در گفت‌وگو با ایبنا ضمن تأکید بر ارائه تسهیلات بانکی بر تعویق بیشتر اقساط تسهیلات قبلی نیز تأکید کرده است.

او معتقد است: پس از گذشت بیش از ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران، حالا آستانه تحمل بسیاری از کسب‌وکارها در تنگنای شدیدی قرار گرفته و ضرورت دارد که یک نوع بازنگری از حوزه حمایت‌های مالی از این بخش صورت بگیرد.

آرگون تصریح کرد: در مرحله اول شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مشاغل، یک ذخیره و توانایی مالی و آستانه تحملی برای ادامه فعالیت خود داشتند، اما الآن حدود ۹ ماه است که بسیاری از کسب‌وکارها و واحدهای تولیدی، آسیب جدی دیده‌اند و برخی با کاهش فروش مواجه شده‌اند، زیرا میل به مصرف در جامعه کاهش پیدا کرده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بر این باور است در شرایط اضطرار قرار داریم و بسیاری از مردم درآمد مناسب و کافی ندارند، هزینه عمده‌ای هم نمی‌کنند و بیشتر هزینه‌ها را به موارد اولویت‌دار تخصیص می‌دهند. درنتیجه مجموعه‌ای از اقدامات نیاز است تا بتوان به کمک مشاغل آسیب‌دیده از کرونا آمد.

او پیشنهاد کرد: می‌توان دریافت مالیات را به تعویق انداخت یا در بحث‌های بیمه‌ای، اگر امکان داشته باشد، مدتی از بنگاه‌ها حق بیمه دریافت نکنند. همچنین بانک‌ها استمهال سه‌ماهه یا بیشتر برای اقساط در نظر بگیرند. اصناف و مشاغل زیادی هستند که آخر ماه باید اجاره بدهند و برای این منظور به حمایت‌های مالی نیاز دارند. به نظر در این رابطه تشکل‌ها با توجه به شرایط هر صنفی می‌توانند درخواست تمهیدات حمایتی مشخصی از نظام بانکی داشته باشند.

آرگون خاطرنشان کرد: تأکید بر ارائه تسهیلات با نرخ پایین و معقول به این دلیل است که در این شرایط اقتصادی، بسیاری از کسب‌وکارها، نه‌تنها به دنبال کسب سود و کار اقتصادی نیستند بلکه فقط می‌خواهند به‌اصطلاح سرپا و زنده بمانند. حمایت از این افراد و کسب‌وکارها اهمیت به سزایی دارد، زیرا کسب‌وکاری که از بین برود، قطعاً ایجاد آن هزینه‌های بیشتری خواهد داشت.

در همین رابطه