رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از بحران غذا در جهان گزارش می‌دهد

نیاز به 50درصد غذای بیشتر تا سال 2050

بر اساس گزارش‌های بانک جهانی، زمین تا سال 2050 حدود 9میلیارد نفر جمعیت خواهد داشت و به همین خاطر مردم زمین به 50درصد غذای بیشتر نیاز خواهند داشت.

15 شهریور 1395
کد خبر : 3761
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

9میلیار نفر تا سال 2050 ساکن این کره خاکی خواهند بود که همه نیاز به مواد غذایی دارند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد این جمعیت به 50درصد غذای بیشتر نسبت به زمان حاضر نیاز دارند. این در حالی است که منابع طبیعی به دلیل مصرف مردم جهان هر روز در حال کاهش است. کاهش امنیت غذایی و سوءتغذیه اکثر کودکان و مردم جهان به وضعیت طبیعی جدید روی زمین تبدیل شده‌است. در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در کشورهای آفریقای، قحطی و گرسنگی به یک بحران بزرگ تبدیل شده‌است. کودکان لاغر با شکم‌های آب‌آورده و بزرگ و دست‌وپاهای استخوانی به تصویر رایج در جهان تبدیل شده‌اند. طبق آمار رسمی سازمان ملل تنها در یکی از مناطق آفریقا حدود 240هزار کودک از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند. یکی دیگر از گزارش‌های بانک جهانی نیز نشان می‌ده که یک‌سوم کودکان جهان با مشکل شدید سوءتغذیه مواجه هستند. آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد جهان با وضعیت اضطراری و بحران غذا روبه‌رو شده و هر چه سریع‌تر باید راهکارهایی برای آن پیدا کند.

بحران غذا

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های بانک جهانی نشان می‌دهد جهان تا سال 2050 حداق به 50درصد غذای بیشتر نیاز دارد تا شکم 9میلیارد نفر ساکن کره زمین سیر شود. اما تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند باعث کاهش محصولات کشاورزی تا حدود 25درصد بشود. زمین، تنوع گونه‌ها، اقیانوس‌ها، جنگل‌ها و دیگر اَشکالِ سرمایه‌های طبیعی نیز با رشدی بی‌سابقه در حال تهی شدن هستند. اگر انسان‌ها نتوانند میزان مصرف خود از سرمایه‌های طبیعی را کاهش بدهند و آن را مدیریت کنند با بحران امنیت غذایی مواجه می‌شوند. در این جریان مردم کشورهای کم‌درآمد بیش از هر جایی در خطر هستند.

یک‌سوم کودکان جهان با مشکل سوءتغذیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند

تا کنون نوسان قیمت غذا و خوراکی‌ها و افزایش قیمت که نتیجه آن بوده به یک وضعیت طبیعی جدید در جهان تبدیل شده‌است. اکثر خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد وقتی با مشکل گرانی مواد غذایی روبه‌رو می‌َشوند نخستین راه‌حلی که در پیش می‌گیرند این است که فرزندان خود را مدرسه بیرون می‌کشند و خوراکی‌هایی مصرف می‌کنند که میزان مغذی بودنِ آن‌ها بسیار کمتر است. این مسئله می‌تواند در درازمدت روی کیفیت زندگی اجتماعی، فیزیکی و رفاه میلیون‌ها نفر در سرتاسر کره زمین تأثیر منفی بگذارد. سوءتغذیه روی اطفال و کودکان تأثیر می‌گذارد و حیات آن‌ها را به خطر می‌اندازد. این مسئله باعث کاهش ثمربخشی و همچنین کاهش ظرفیت‌ها می‌َشود. حدود یک‌سوم از کودکان جهان با مشکل سوءتغذیه مواجه هستند.

بانک جهانی سرمایه‌گذاری روی توسعه و ارتقای تولید مواد غذایی را در دستور کار خود قرار داده و تغذیه مردم جهان را در اولویت خود قرار داده‌است. این بانک با همکاری دولت‌ها و نهادهای مختلف تلاش می‌کند در بهبود وضعیت تغذیه مردم جهان فعالیت کند و راهکارهایی را برای تأمین امنیت غذایی فراهم کند. بهبود وضعیت کشاورزی و ارائه شیوه‌های نوین برای کشاورزی یکی از راهکارها برای تأمین امنیت غذایی مردم جهان است.

موضوعات :
در همین رابطه