رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام مطرح شد

باید اجرای طرح‌های آب‌بر مبتنی بر کار کارشناسی باشد

در نشست شورای گفت‌وگوی ایلام درخواست شد با توجه به کم‌آبی، اجرای هرگونه طرح‌های آب‌بر اعم تولیدی و گلخانه‌ای، منطبق با کار کارشناسی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود باشد.

29 اردیبهشت 1400
کد خبر : 38143
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار ایلام گفت: با توجه به وضعیت ناشی از کمبود آب، بنابراین نیاز است که اجرای هرگونه طرح‌های تولیدی و گلخانه‌ای باید منطبق با کار کارشناسی و  استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود باشد

محمد نوذری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام گفت: هرگونه طرح تولیدی که قرار است ایجاد شود باید کارشناسان مجرب و متخصص مدارک و مستندات را بر اساس واقعیت‌ها طرح بررسی کنند و چنانچه طرح دارای توجیه اقتصادی و فنی بود، مجوز اجرای آن صادر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این نشست به دستور جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مبنی بر بررسی مسائل و مشکلات گلخانه داران این استان اشاره کرد و گفت: طرح‌های تولیدی برای شکوفایی و ادامه فعالیت نیازمند حمایت همه‌جانبه هستند.

شعبان فروتن بیان کرد: برخی از گلخانه داران و طرح‌های تولیدی که با مشکل مواجه هستند نیازمند نگاه فرابخشی دستگاه‌های اجرایی بوده تا معضل فراروی آن‌ها مرتفع شود.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت حمایت از تولید می‌طلبد که زمینه لازم برای رفع مشکلات این مجتمع گلخانه‌ای فراهم شود.

نماینده واحدهای گلخانه‌ای مستقر در روستای مورت نیز در این نشست گفت: این مجتمع گلخانه‌ای در زمینی به مساحت 4 هکتار در جوار روستای مورت در سال 1380 ایجاد شد.

او افزود: در این مجتمع 15 نفر از دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف کشاورزی به‌منظور ایجاد اشتغال و تولید با دریافت تسهیلات بانکی اقدام به راه‌اندازی این طرح کردند اما به سبب  بروز مشکلات بر سر راه تولید درنهایت این مجتمع تعطیل شد.

او ادامه داد: مهم‌ترین عوامل تعطیلی و مشکلات این مجتمع  ناشی از عدم تعیین تکلیف وضعیت مالکیت زمین،  نوع کشت و نیز  بحران آب در منطقه بود.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: مهم‌ترین درخواست گلخانه داران این است با توجه به تعطیلی این مجتمع و به‌منظور جبران بخشی از این طرح، زمین این مجتمع به دانش‌آموختگان مجری طرح واگذار شود.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه 20 سال از فعالیت این مجتمع گذشته و زمین این طرح در ردیف بافت روستا قرار گرفته است بنابراین بدون مطالعه و کار کارشناسی نمی‌توان این زمین را واگذار کرد.

جهانگیر رستم زاد افزود: این در حالی است که به سبب مشکلات ناشی از عدم کار کارشناسی و مطالعات ناشی از تأسیس گلخانه در روستای مورت، اکنون 15 نفر از دانش‌آموختگان این طرح بیکار شده‌اند.

او ادامه داد:  بنابراین می‌طلبد که  با نگاه کارشناسی، دقیق و مبتنی بر قوانین زمینه لازم برای حمایت از این فعالان مجتمع گلخانه‌ای فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این نشست گفت: کلیه مراحل کارشناسی این طرح در گذشته انجام شده و استعلام‌های موردنیاز نیز از دستگاه‌های مختلف اخذ شده است.

محمدعلی اقدسی بیان کرد: مهم‌ترین معضل این طرح ناشی از کاهش نزولات آسمانی و خشک‌سالی‌های متوالی و درنهایت کمبود آب منطقه بوده درحالی‌که با اقدام حفر چاه و حصارکشی طرح، دو مرحله تولید گلخانه‌ای انجام شد اما درنهایت این طرح تعطیل شد.

او ادامه داد: ما معتقدیم که باید با نگاه کارشناسی و حقوقی تلاش کنیم که مشکل این گلخانه داران مرتفع شود و  با ایجاد واحدهای گلخانه‌ای در مقیاس کوچک برای حمایت از تولید و اشتغال این طرح اقدام کنیم.

در این نشست مصوب شد: کمیته حقوقی متشکل از سازمان جهاد کشاورزی، امور اراضی، امور آب، دستگاه‌های نظارتی و فرمانداری برای بررسی وضعیت این طرح تشکیل و به‌صورت کارشناسی و دقیق مشکل این طرح را بررسی کرده و خروجی آن ملاک کار در خصوص این طرح قرار گیرد.

همچنین در این نشست 8 نفر از مدیران شرکت‌ها و تعاونی‌های برتر بخش خصوصی به‌عنوان عضو اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام برای مدت یک سال انتخاب شدند.

موضوعات :
در همین رابطه