روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی

کلیات وام ودیعه مسکن دوباره تصویب شد

سال گذشته فقط 3 درصد مستأجران موفق به دریافت وام اجاره شدند و استقبال چندانی هم از این طرح نشد. با این وجود، طرح وام اجاره دوباره توسط ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسیده است.

09 خرداد 1400
کد خبر : 38298
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وام اجاره با همه اما و اگرهایش دوباره به مدار برگشت. کلیات طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن که به عنوان یکی از برنامه‌های ستاد ملی کرونا در سال ۱۳۹۹ به اجرا رسید، دوباره تصویب شد و این در حالی است که در سال گذشته، کمتر از یک سوم ثبت‌نام کنندگان در این طرح موفق به دریافت وام شده بودند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، سال گذشته از ۹۲۰ هزار ثبت‌نام ۳۳۲ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کردند و به نظام بانکی معرفی شدند. از این تعداد تا اواسط فروردین ماه امسال ۲۲۳ هزار نفر تسهیلات خود را دریافت کردند.

ازآنجاکه از میان حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار ایرانی تا زمان اعلام این گزارش فقط 223 هزار نفر یعنی حدود 3 درصد از جامعه هدف موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شده‌اند. متقاضیان، بانک‌ها را در این ماجرا بیش از بقیه مقصر می‌دانند و همچنان از برخورد جزیره‌ای آن‌ها گلایه‌مندند.

هنوز جزییاتی از این طرح در دسترس نیست اما اگر قرار باشد که مانند سال گذشته وام اجاره به متقاضیان پرداخت شود، در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان وام برای اجاره به متقاضیان داده می‌شود.

همچنین مصوبه دیگر ستاد ملی کرونا در سال گذشته تمدید اجباری قراردادهای اجاره بود که امسال نیز این مصوبه به قوت خود باقی است و تا سه ماه بعد از اعلام رسمی اتمام پایان کرونا قابل اجرا خواهد بود. هر فردی که اجاره‌اش تمام شده باشد با درصدی که اعلام خواهد شد مجدداً اجاره‌نامه خود را تمدید خواهد کرد و نیازی به اسباب‌کشی وجود ندارد. درواقع مالکان نمی‌توانند مستأجران را جواب کنند. هنوز درصد افزایش نرخ امسال مشخص نشده ولی سال گذشته سقف مجاز در تهران ۲۵ درصد، در سایر کلان‌شهرها ۲۰ درصد و دیگر نقاط شهری ۱۵ درصد بود.

در همین رابطه