رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

صادرات محصولات بهداشتی با برند خارجی ترفندی برای دور زدن تحریم

مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی، عدم برندسازی سبب شده فعالان اقتصادی صنعت آرایشی و بهداشتی، محصولات خود را به ترکیه و ارمنستان ببرند و از آنجا با برند این کشورها صادر کنند.

26 خرداد 1400
کد خبر : 38534
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران را به کشورهای ترکیه و ارمنستان می‌برند و در آنجا بسته‌بندی و صادر می‌شود؛ بختیار علم بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به ایسنا گفته است: محصولات شوینده ایران به کشورهای منطقه، آسیای میانه، کشورهای عربی خلیج فارس و ترکیه صادر می‌شود؛ اما با توجه به مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها و نبود بانک‌های بین‌المللی، فعالان این صنعت در مواردی برای دریافت وجوه صادر شده، محصولات خود را به کشورهایی مثل ترکیه و ارمنستان می‌برند و از آن جا به نام همان کشورها و با برند همان کشورها صادر می‌کنند.

علم‌بیگی گفته که تولیدکنندگان مجبورند محصول خود را با اتیکت جدید و به اسم کشورهای خارجی صادر کنند.  بخشی از صادرات به اسم ایران انجام نمی‌شود و برای همین حجم صادرات ایران در این حوزه کم است.

مدت‌هاست که صادرکننده تحریم و نبود تعامل بانکی را از مشکلات اساسی می‌دانند که به حجم و میزان صادرات ضربه زده است. خیلی از محصولات استراتژیک ایران قاچاق می‌شود و در کشورهای دیگر فرآوری و بسته‌بندی شده و به نام همان کشور صادر می‌شود. در کنار این مشکلات عدم توجه به برندسازی هم از معضلات است که در حوزه‌های دیگر صادراتی هم دیده می‌شود.

در نشست خردادماه 1400 کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، فعلان اقتصادی حوزه زعفران گفتند: گرچه به 60 کشور زعفران ایرانی صادر می‌شود ولی به‌صورت فله‌ای است و برندسازی و بسته‌بندی برای مصرف‌کننده نهایی کمتر مورد توجه بوده است و این بسته‌بندی از طریق کشورهایی مثل اسپانیا انجام می‌شود و با برند اسپانیا صادر می‌شود.

حالا رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از مشکلات صادرات فله‌ای مواد آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده می‌گوید و معتقد است که باید موانع صادرات از پیش پای صادرکننده‌ها برداشته شود.

صادرات مواد شوینده و آرایشی در سه ماه پایانی سال 1399، حدود 115 میلیون دلار بود.

در دوره شیوه بیماری کرونا، صادرات مواد شوینده ممنوع بود؛ اما از اواخر سال گذشته، مجوز مجدد برای صادرات داده شد.

در همین رابطه