شهروندان کشورهای منطقه یورو در حال بازگشت به رستورانها و مراکز تفریحی، رزرو کردن هتلها برای تعطیلات هستند و از سوی دیگر بسیاری از آنها با برداشته شدن محدودیتها میتوانند با استفاده از خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به محل کارشان بروند.
بر اساس آمارهای غیررسمی، نشانههایی از بازگشت فعالیتهای اقتصادی در منطقه یورو به الگوی قبل از همهگیری کووید-19 مشاهده میشود. در بسیاری از کشورهای منطقه یورو، استفاده از حملونقل عمومی و سفرهای درونشهری با خودروی شخصی برای رسیدن به محل کار به بالاترین میزان آن از اوایل سال گذشته میلادی رسیده است. شاخصهای جایگزین (مانند تغییرات در سفرهای درونشهری) از آغاز همهگیری کووید-19 مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته است. این شاخصها اگرچه در مقایسه با شاخصها و آمارهای رسمی جامعیت و کمتری دارند و کمتر میتوان به آنها اتکا کرد، اما دسترسی سریعتری را به معیارهای نسبی برای سنجش روند فعالیتهای اقتصادی فراهم میکنند.
برت کالینز، اقتصاددان مؤسسه تحقیقات مالی و اقتصادی ING نیز در خصوص بهبود محسوس فعالیتهای اقتصادی در منطقه یورو میگوید: «چندین معیار سنجش فعالیتهای اقتصادی اکنون در سطحی بسیار بالاتر از تابستان سال گذشته قرار دارند و این باعث میشود که انتظارات از بهبود فوری اقتصاد بالاتر برود.»
با کاهش شیوع ویروس کرونا در اروپا، اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا روند بازگشایی اقتصادشان را آغاز کردهاند و در نتیجه این تحولات، اطمینان مصرفکنندگان نیز بهبود یافته است. آمار ابتلا به کووید-19 در اتحادیه اروپا از ماه مه امسال بهسرعت کاهش یافته و حدود نیمی از جمعیت اتحادیه اروپا حداقل یک دوز واکسن کووید-19 دریافت کردهاند؛ هرچند کماکان نگرانیهایی از احتمال شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا موسوم به «دلتا» وجود دارد.
جک آلن رینولدز، اقتصاددان مؤسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس لندن معتقد است که با برداشته شدن محدودیتهای مرتبط با همهگیری کرونا، عموم مردم بیش از پیش به بازگشت به زندگی عادی و فعالیتهایی که قبل از همهگیری کرونا انجام میدادهاند، تمایل دارند. آمارهای Google Mobility از سرویسهای شرکت گوگل که تردد در سطح خیابانها را با استفاده از تصاویر ماهوارهای رصد میکند، حاکی از این است که سفرهای درونشهری برای رسیدن به محل کار در اقتصادهای بزرگ منطقه یورو -از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا- در اواسط ماه جاری میلادی (هفته گذشته) اگرچه نسبت به ماه ژانویه سال 2020 (قبل از همهگیری کرونا در اروپا) حدود 10 درصد کاهش یافته است، اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل افزایش بسیار زیادی نشان میدهد و به بالاترین میزان خود از ابتدای همهگیری ویروس کرونا در اروپا رسیده است.
از سوی دیگر دادههای وبسایت ترافیکسنجی SimilarWeb نشان میدهد که همزمان با بازگشت شهروندان به محل کار خود، ترافیک سایتها و پلتفرمهای فعال در حوزه کنفرانسهای آنلاین و تجارت الکترونیک به میزان چشمگیری نسبت به اوایل سال جاری میلادی کاهش یافته است.
علاوه بر این، آمار مرخصی افراد شاغل در کشورهای اسپانیا و آلمان در ماه مه به میزان قابلتوجهی کاهش یافته و تعداد افرادی که یارانه اشتغال دریافت میکنند به کمترین حد خود در سال جاری میلادی رسیده است. از طرفی بر اساس گزارش وبسایت کاریابی Indeed تعداد آگهیهای استخدام در کشورهای منطقه یورو از ماه آوریل امسال تاکنون رشد قابلتوجهی داشته است.
آمارهای گوگل نیز نشان میدهد که در برخی کشورهای منطقه یورو حضور شهروندان در فرودگاهها و ایستگاههای قطار و اتوبوس به بالاترین سطح خود از زمان آغاز همهگیری کووید-19 رسیده و بازدید شهروندان بسیاری از شهرهای اروپایی از مراکز خرید و امکان تفریحی نیز در مقایسه با تابستان گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است. در آلمان، رزرو میز در رستورانها و مخارج مصرفکنندگان در روزهای سپری شده از تابستان امسال (بیش از سه هفته بر اساس تقویم میلادی) بالاتر از دوره مشابه سال 2019 -یعنی چندین ماه قبل از شیوع ویروس کرونا- بوده است.
جک آلن رینولدز از مؤسسه کپیتال اکونومیکس لندن میگوید برخی مصرفکنندگان از سال گذشته مبالغ قابلتوجهی را پسانداز کردهاند و ممکن است اکنون مایل به خرج کردن پسانداز اضافی خود باشند که این میتواند مخارج مصرفکنندگان را به موتور محرک رشد اقتصادی کشورها در ماههای آتی تبدیل کند.
با این حال، برخی حوزهها در اقتصاد اروپا و جهان از جمله زنجیرههای تأمین هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به سطح نرمال دارند. به گفته کیارا زانگارلی، اقتصاددان هلدینگ ژاپنی نامورا، فعالیتهای صنعتی در جهان به دلیل اختلال در زنجیرههای تأمین و کمبود مواد خام همچنان پایینتر از سطح مطلوب هستند و احتمالاً این وضعیت به نیمه دوم سال جاری میلادی نیز کشیده خواهد شد. از طرفی هنوز در برخی کشورها اروپایی سالنهای تئاتر و سینما باز نشدهاند یا با ظرفیت محدود فعالیت میکنند.
ترافیک هوایی در اروپا نیز اگرچه به بالاترین میزان خود از ابتدای همهگیری کرونا تاکنون رسیده است، اما در مقایسه با اوایل تابستان سال 2019 حدود 50 درصد کاهش نشان میدهد. فابیو بالبونی از اقتصاددانان شرکت خدمات مالی و بانکداری HSBC در این خصوص تأکید میکند: «ما درباره چشمانداز بهبود کامل بخش گردشگری در سال جاری کمتر خوشبین هستیم و این مسئله بهویژه بر اقتصادهایی که وابستگی زیادی به گردشگران خارجی دارند، تأثیرگذار خواهد بود.»
اما توماس دیووراک، اقتصاددان مؤسسه تحقیقاتی آکسفورد اکونومیکس میگوید آمار جستجوهای اینترنتی مرتبط با فعالیتها و مقاصد گردشگری طی هفتههای اخیر رشد خارقالعادهای داشته و این نشان میدهد که افزایش تقاضا در بخش گردشگری در راه است. علاوه بر این، طی هفتههای اخیر آمار رزرو آنلاین اقامتگاهها و واحدهای مسکونی با اجاره کوتاهمدت شاهد رشد بسیار سریعی بوده است و این نیز یک نشانه مثبت دیگر از بهبود اوضاع در بخش گردشگری قلمداد میشود.
در بسیاری از مناطق آلمان و فرانسه، میزان رزرو اقامتگاهها در مقایسه با ماه ژوئن سال 2019 بسیار بالاتر است که این میتواند ناشی از تمایل شهروندان این کشورها به گذراندن تعطیلات در کشور خود به جای سفر به کشورهای دیگر باشد. توماس دیووراک در این خصوص میگوید: «انتظار میرود که در تابستان امسال اوضاع گردشگری داخلی در کشورهای اروپایی بسیار خوب باشد؛ اینکه مصرفکنندگان از قبل خود را کاملاً برای دوره پس از برداشته شدن محدودیتها آماده کردهاند، نشانه خوبی است.»
در مجموع اقتصاددانان بیش از پیش امیدوارند که اقتصاد منطقه یورو هرچه زودتر بهبود یابد. هفته گذشته بانک مرکزی اروپا (ECB) پیشبینی خود از نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2021 را با 0.6 واحد درصد افزایش نسبت به پیشبینی قبلی، به 4.6 درصد رساند و برخی اقتصاددانان میگویند اقتصاد منطقه یورو حتی میتواند در همین پاییز امسال از اثرات همهگیری ویروس کرونا خلاص شود.