رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

شکاف مالیاتی؛ 100 هزار میلیارد تومان

به‌گفته امیدعلی پارسا، میزان شکاف مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرار مالیاتی و ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر به اجتناب مالیاتی مربوط می‌شود.

16 تیر 1400
کد خبر : 38822
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز روز ملی مالیات است؛ امیدعلی پارسا، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در همایش نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه درباره اصلاح و تحول نظام مالیاتی گفت: اصلاح و تحول نظام مالیاتی به اجماع سه قوه کشور نیاز دارد؛ جنس مالیات با سایر امور حاکمیتی و دولتی فرق می‌کند. تغییرات همه‌گیر نظام مالیاتی به مجموعه زیرساخت‌ها و همراهی محیط فرهنگی و اداری کشور نیاز دارد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: نمی‌توان یک‌روزه همه مردم را ملزم به ثبت‌نام در سامانه مالیاتی کرد و پس‌ازآن گفت که اگر ثبت‌نام نکنید، صورت‌حساب‌های شما قبول نمی‌شود.

مهم‌ترین نکات سخنرانی امیدعلی پارسا را بخوانید.

- نرخ سود بانکی باید بیشتر از نرخ تورم باشد؛ مسائل مالیاتی همه‌گیراست و قانون پایانه‌های فروشگاهی به یک فضای باثبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همراهی رسانه‌ها برای آگاهی بخشی و همکاری اصناف نیاز دارد.

- در کشوری که نواقص مختلفی در بازارهای مختلف و امکانات سوداگری، وجود دارد، یا میانگین نرخ ۳۵ درصدی تورم در سال گذشته و نرخ سود بانکی ۲۰ درصد است، نمی‌توان به‌راحتی اصلاحات و تغییرات مالیاتی را کلید زد.

-ازآنجاکه نرخ سود واقعی ۱۵ درصد منفی است و با این نرخ سود منفی، تمام تصمیماتی که گرفته می‌شود، مبنای تئوریک ندارد درحالی‌که، در دنیا زمانی که تورم ۴ درصد باشد، سود بانکی ۵ درصد است بنابراین، سود بانکی از تورم بیشتر است.

- پارادایم مالیات ستانی، مشارکت حاکمیت و مردم است و درمجموع زمانی که فرهنگ، قوانین، ساختار و بخشودگی‌های موجود در کشور ایراد دارد، اجرای مالیات هم به مشکل برمی‌خورد.

- محاسبات ما نشان می‌دهد که باید بتوانید ۱۸ درصد بیشتر مالیات‌بگیرید که تا ۱ درصد سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی افزایش دهید. 

- قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح کشور، ردیف اعتباری و نیروی استخدامی در سال گذشته نداشت که من از نیروهای خود سازمان در این زمینه استفاده کردم.

- اکنون یک‌میلیون دستگاه کارت‌خوان ساماندهی شده و به سازمان امور مالیاتی وصل شده است.

-320 هزار پرونده مالیاتی که متعلق به ۸۴۰ هزار دستگاه پوز است، به سازمان امور مالیاتی وصل است و اطلاعات آن در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.

- ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم. تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان از این میزان قابلیت تحقق طی دو سال را دارد.

- طبق محاسبات سازمان امور مالیاتی میزان شکاف مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرار مالیاتی و ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر به اجتناب مالیاتی مربوط می‌شود. 

- تمام فرآیندهای مالیاتی الکترونیکی است؛ در سال گذشته، ۵۰ درصد خود اظهاری مردم بدون حسابرسی تأیید شد که باعث شد تا ارتباطات فیزیکی مودیان و مأموران مالیاتی بسیار کاهش پیدا کرد.

- در حال حاضر، ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق‌یافته را می‌توانید به‌حساب تورم بگذارید و باقی آن حاصل تلاش‌های صورت گرفته و تغییر سیاست‌ها و اقدامات لازم است. 

- نظام مالیاتی در دو سال گذشته تحولات زیادی داشت و در این مدت، ۳۰ درصد رسیدگی‌ها بیشتر شده و ورودی هیئت‌های مالیاتی و قرارهای اجرانشده هر یک به ترتیب ۲۵ و ۹۰ درصد کاهش‌یافته است. 

در همین رابطه