رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان ایلام مطرح شد

نرخ کرایه غرفه‌های تجاری در مرز بین‌المللی مهران تعدیل شود

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ایلام، استاندار این استان خواستار تعدیل نرخ کرایه غرفه‌های تجاری در مرز بین‌المللی مهران شد.

03 مرداد 1400
کد خبر : 38975
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار ایلام گفت: دولت همواره به بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به اهمیت روزافزون صادرات به کشورهای همسایه ضرورت دارد که همه دستگاه‌های اجرایی همچون همیشه یاور و کمک‌کار فعالان اقتصادی تجار باشند.

محمد نوذری ادامه داد: با توجه به اینکه افزایش کرایه غرفه‌های تجاری برای سال جاری افزایش یافته است، بنابراین به‌منظور حمایت از تجار و بازرگانان، باید افزایش 40 درصدی برای نرخ غرفه‌های تجاری در مرز مهران امسال نسبت به پارسال محاسبه شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در این نشست گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده، نرخ غرفه‌های تجاری در مرز بین‌المللی مهران در مقایسه با پارسال از رشد 110 درصدی برخوردار است.

شعبان فروتن بیان کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط ناشی از تحریم و مسائل و مشکلات ناشی از ویروس کرونا ضرورت دارد که نرخ غرفه‌های تجاری در مرز باید تعدیل می‌شد تا بخشی از خسارت‌های ناشی از تحمیلی بر تجارت جبران شود.

وی ادامه داد: انتظار تجار و فعالان بخش خصوصی این است که هرگونه افزایش نرخ ارائه خدمات در مرز بر اساس مراحل قانونی و با همکاری دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان و فعالان بخش خصوصی باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: هیات دولت در اردیبهشت‌ماه سال جاری تصویب کرده که هرگونه اجاره‌بهای غرفه‌های تجاری در دوران کرونا افزایش نداشته باشد و قراردادها نیز به مدت یک سال با همان شرایط پارسال تمدید شوند.

فرج امیدی افزود: این در حالی است که سازمان همیاری شهرداری‌های استان ایلام اقدام به افزایش قیمت غرفه‌های تجاری کرده که می‌طلبد در این زمینه بازنگری شود.

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های ایلام نیز در این نشست گفت: 94 غرفه در مرز مهران مستقر است که هزینه‌های زیادی را بر این سازمان تحمیل می‌کنند که امسال کرایه این غرفه‌ها افزایش یافت.

ساغرچی افزود: بر اساس محاسبه‌های انجام شده اجاره‌بهای هر غرفه تجاری در طبقه همکف از چهار میلیون و 300 هزار ریال به 9 میلیون و 800 هزار ریال و هر غرفه تجاری در طبقه اول از 3 میلیون و 800 هزار ریال به 8 میلیون و 700 هزار ریال افزایش یافته است.

رئیس اتاق ایلام در ادامه به دستور جلسه مبنی بر بررسی شیوه‌های تأمین مالی ارزان‌قیمت برای تسریع در انتقال واحدهای صنفی آلاینده به شهرک صنفی ایلام اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که وضعیت این شهرک صنفی مشخص شود.

فروتن افزود: در سال 1398 مصوباتی در این به‌منظور انتقال واحدهای صنفی آلاینده به شهرک صنفی ایلام در نظر گرفته شده اما تاکنون اجرایی نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایلام نیز در این نشست گفت: بر اساس مصوبات که در سال 1398 بین اتاق اصناف، شهرک‌های صنعتی و نظام‌مهندسی ایلام داشته‌اند مقرر شد که زمین‌هایی در اختیار صنوف آلاینده قرار گیرد اما تاکنون این زمین به‌صورت تسطیح شده در اختیار صنوف قرار نگرفته است.

یونس حواسیان بیان کرد: این در حالی است که صنوف بازار اصلی خود را که سال‌های سال در آن کار کرده‌اند را ترک کرده و باید به مکان دیگری نقل‌مکان کنند و برای ساخت‌وساز، انشعاب آب، برق، تجهیزات نیازمند تسهیلات ارزان‌قیمت هستند.

وی ادامه داد: قرار بوده که 550 واحد صنوف آلاینده در شهرک صنفی شهر ایلام مستقر شوند که تاکنون زمین در اختیار این اصناف قرار نگرفته و مشکلات همچنان پابرجاست.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام نیز در این نشست گفت: باوجوداینکه مقرر شده که صاحبان صنوف آلاینده برای ساخت‌وساز با نظام‌مهندسی ساختمان همکاری داشته باشند اما تاکنون صنوف اقدام خاصی در این زمینه نداشته‌اند.

اقبال اسماعیلی بیان کرد: این در حالی است که بر اساس تفاهم انجام شده نظام‌مهندسی ساختمان تخفیف 40 درصدی برای نظارت در ساخت‌وساز لحاظ کرده است.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست خواستار تعیین تکلیف شهرک صنفی این شهر شد.

جهانگیر رستم زاد بیان کرد: یکی از مشکلات این شهرک صنفی این است که متقاضیان دنبال کارهای اجرایی در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان نرفته‌اند و همین عامل باعث تعلل در اجرای این طرح می‌شود.

رئیس اتاق ایلام در ادامه به دستور جلسه مبنی بر رسیدگی به شکایات واحدهای صنعتی و کشاورزی که از قطعی برق در ماه‌های اخیر آسیب دیده‌اند (مطابق ماده 25 قانون بهبود فضای کسب‌وکار) اشاره کرد و گفت: در ماه‌های اخیر شاهد قطعی و خاموشی گسترده برق در سطح استان و در واحدهای تولیدی بوده‌ایم که جا دارد در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

نماینده فعالان شهرک صنعتی ایلام در این نشست گفت: عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع در خصوص قطعی برق موجبات خساراتی به واحدهای تولیدی صنعتی شد.

توکلی بیان کرد: مهم‌ترین اشکال در این حوزه شامل قطع برق بدون اطلاع قبلی و تعطیلی خط تولید و ایجاد خسارت‌های حاصل آن خسارت به دستگاه‌های خط تولید شده است که باید هرگونه قطعی برق منطبق با اطلاع‌رسانی باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام نیز در این نشست گفت: مشکل قطعی برق یک موضوع کشوری بود و چند روزی استان ایلام نیز با قطعی برق مواجه شد.

هادی شیرخانی بیان کرد: به دنبال پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه از 10 روز گذشته تاکنون برق شهری و شهرک‌های صنعتی این استان قطع نشده و تلاش شده که خاموشی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که این شرکت به‌منظور اطلاع‌رسانی به مردم و واحدهای تولیدی، در سه قالب سایت یا سازمان که وضعیت خاموشی احتمالی هر شهرستان مشخص شده بود و همچنین در قالب نرم‌افزار برق من و همچنین فضای مجازی نیز وضعیت قطعی برق در این منطقه اطلاع‌رسانی شده است.

استاندار ایلام نیز در این موضوع از مردم خواست که با توجه به وضعیت موجود، کماکان صرفه‌جویی در مصرف برق را در اولویت کاری قرار دهند.

نوذری گفت: در خصوص بروز مشکل برای واحدهای تولیدی نیز ما تابع تصمیم و ابلاغ دولت هستیم که هرچه تصویب شد در این زمینه اجرایی شود.

وی همچنین به نخستین سفر رئیس قوه قضاییه به استان ایلام اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در جریان این سفر موضوع رفع مشکل کارخانه سیمان ایلام موردبررسی قرار گرفت که جا دارد این موضوع برای رفع مشکل به‌سرعت پیگیری شود.

موضوع بعدی که در این نشست مطرح شد بحث رسیدگی به مصوبات جلسه چهل و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام در زمینه مشکل گلخانه داران بود که در این نشست مقرر شد ظرف هفته جاری معاون امور اقتصادی استانداری ایلام با حضور دستگاه‌های نظارتی و بازرسی مراتب را به‌صورت قانونی و حقوقی کارشناسی کرده و خروجی نشست در این زمینه اجرایی شود.

موضوعات :
در همین رابطه