رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

احمدعلی موهبتی مطرح کرد

بهره‌برداری بیمارستان‌های نیمه آماده سیستان و بلوچستان با تجهیزات اهدایی خیران

استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: با تجهیزات اهدایی اتاق ایران و سایر خیران، زمینه بهره‌برداری از بیمارستان‌های نیمه آماده این استان فراهم می‌شود.

08 مرداد 1400
کد خبر : 39019
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باتوجه به شرایط بحرانی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ابتلا به کرونا،‌ محموله بزرگی شامل تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی به این استان ارسال کرده است.

در ادامه کمک‌های سال گذشته بخش خصوصی به بیمارستان‌های شهرهای مختلف برای مقابله با کرونا و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، کمک‌های جدیدی از سوی اتاق ایران به سمت سیستان و بلوچستان ارسال شد. این محموله با چند دستگاه کامیون امروز راهی سیستان و بلوچستان شد. 

 این تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی در مجموع به ارزش 11 میلیارد و 500 میلیون تومان و شامل 2 دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستانی 600 لیتری، 15 دستگاه ونتیلاتور، 15 پمپ سرم، 50 دستگاه دماسنج دیجیتال طبی، 7 هزار و 800 کیت تست کووید 19 و 8 هزار کیت تست رپید است.

استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: موج پنجم شیوع کرونا با توجه به انتشار گونه دلتای کرونا مردم را به‌خصوص در سیستان و بلوچستان و هرمزگان اذیت کرد و ازآنجا در کشور هم تا حدودی دراین‌باره عادی‌انگاری صورت گرفت متأسفانه تلفات بالا رفت و میزان بیماران کرونایی ما از اول تیر تا الآن در حال افزایش بود.

احمدعلی موهبتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ادامه می‌دهد: البته چند روز است که نمودار فوتی‌ها در سیستان و بلوچستان افقی شده ولی این وضعیت هنوز پایدار نیست. در قله موج پنجم آمار مرگ‌ومیر به روزانه 33 نفر در استان رسید ولی این عدد حالا در محدوده 12 تا 18 نفر در روز است.

او توضیح می‌دهد: با اینکه تعداد کیت تست‌های کرونا در استان افزایش یافته اما آمار مبتلایان روند کاهشی داشته است. ما قبلاً در هر 2 هزار تست تعداد هزار و 700 مبتلا داشتیم اما الآن روزانه در هر 7 هزار تست 1500 مبتلا داریم. این نشان می‌دهد وضع تا حدودی بهتر شده است. به‌علاوه اگرچه تا پیش‌ازاین موج، در استان روال تلقیح واکسن مانند دیگر نقاط کشور بود اما دو هفته است که با وخیم شدن اوضاع در استان واکسیناسیون افراد بالای 45 سال را شروع کردیم که خود همین اثر خوبی در کنترل شرایط خواهد داشت.

موهبتی می‌گوید: از سوی دیگر تعدادی بیمارستان به‌سرعت در حال افزوده شدن به سیستم درمانی استان هستند. ازجمله فردا یک بیمارستان 320 تختخوابی در زاهدان با بهترین امکانات به بهره‌برداری خواهد رسید. امروز هم بیمارستان 60 تختخوابی ارتش در شهرستان خاش به بهره‌برداری می‌رسید. ارتش هفته قبل هم یک بیمارستان 60 تختخوابی در زاهدان تأسیس کرد. هفته بعد هم ارتش در زابل یک بیمارستان 60 تختخوابی دیگر ایجاد خواهد کرد. این‌ها بیمارستان‌هایی هستند که باقی‌مانده و در آینده هم ارائه خدمات خواهند داشت. سپاه هم سه بیمارستان در زاهدان، منطقه سیستان و منطقه بلوچستان تأسیس کرده است.

موهبتی با بیان اینکه تعدادی بیمارستان‌ که ساختمان آنها آماده شده بود اما به دلیل کمبود تجهیزات افتتاح نشده بودند، آماده بهره‌برداری هستند می‌گوید: خوشبختانه با تأمین تجهیزات از سوی خیرینی مانند اتاق ایران و مجموعه‌های دیگر بیمارستان‌های نیمه آماده تجهیز شده و آماده بهره‌برداری شده‌اند. بر همین اساس در مناطقی از بلوچستان مثلاً در سراوان بیمارستان 220 تختخوابی این شهر افتتاح شد. ساختمان آن مدت‌ها بود که آماده شده بود اما متأسفانه تجهیزات نداشت. حالا بهره‌برداری آن اثر روانی خوبی گذاشته است.

به گفته او باوجود همه این‌ها هنوز در شاخص‌ها و امکانات تخت بیمارستانی فاصله سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری خیلی زیاد است.

موهبتی به آخرین محموله‌های اهدایی خیرین به سیستان و بلوچستان اشاره کرده و می‌گوید: آخرین محموله‌ای که وارد استان شد مربوط به کمک‌های اتاق ایران بود که در حال تخلیه است و فردا و پس‌فردا توزیع خواهند شد. پیش از آن‌هم محموله‌ای از سوی سفارت ایران در چین وارد استان شد. خوشبختانه در بحث ماسک و محلول‌های ضدعفونی کمک‌های خوبی صورت گرفت و دستگاه ونتیلاتور، کپسول اکسیژن و اکسیژن سازهای تک‌نفره و بزرگ‌تر و مخازن اکسیژن ارسالی توانسته بخشی از نیازهای بیمارستانی را تأمین کند.

استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه این استان‌ همچنان به کمک احتیاج دارد می‌گوید: به دلیل محرومیت عمیق در سیستان و بلوچستان ما همچنان به همه نوع کمکی نیازمندیم. مثلاً در مناطق حاشیه‌نشین و فقیر و یا برخی روستاها مردم امکان تهیه ماسک ندارند. برخی مناطق محلول ضدعفونی نیاز دارند و برخی مراکز درمانی هم به تجهیزات بیمارستانی احتیاج دارند. بنابراین همچنان در همه سطوح از تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده تا تجهیزات تخصصی بیمارستانی نیازمند کمک نهادها و به‌خصوص خیرین هستیم تا بتوانیم فاصله استان با میانگین کشوری در شاخص‌های سلامت و بهداشت را بهبود ببخشیم.

در همین رابطه