رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اولین مخالفت مجلس یازدهم با رئیس جمهور جدید

نمایندگان به درخواست مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی رای ندادند

مجلس در حالی به تقاضای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه‌و‌شهرسازی رای نداد که به گفته رئییس کمیسیون عمران، ابراهیم رئیسی در نامه‌ای درخواست توقف این طرح را مطرح کرده بود.

20 مرداد 1400
کد خبر : 39138
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نمایندگان در نشست امروز مجلس با مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند. در طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، قرار است با انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی دو وزارتخانه « حمل و نقل» و «ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» تشکیل شود. اما امروز تعدادی از نمایندگان خواستار مسکوت ماندن یک ماهه این طرح بودند که این درخواست با 120 رأی موافق، 115 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن رد شد. این یعنی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستورکار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

آنطور که دیروز محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس به شقفنا گفته بود ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، در نامه‌ای به مجلس خواستار توقف این طرح و بررسی آن در سال آینده شده بود.

به گفته رضایی این طرح اساسا در راستای اجرایی شدن وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال از سوی رئیسی تدوین شده بود: مجلس طرحی ارائه داده بود که اگر می خواهیم در سال یک میلیون مسکن بسازیم و معضلات حاشیه نشینی را حل کنیم، باید وزارتخانه راه و شهرسازی را جداکنیم چراکه این وزارتخانه بسیار عریض و طویل است و با جدا کردن ان، هر کدام از وارتخانه‌ها می‌توانند راحت تر وظایف خود را انجام دهند.

اما به گفته او، رئیس جمهور با این طرح مخالفت کرده و درنامه به مجلس خواستار موکول شدن بررسی آن به سال آینده شده است.

اما امروز نمایندگان با رای خود اعلام کردند که همچنان مصمم به پیگیری این طرح هستند. رضایی گفته «اگر تکلیف وزارت راه و شهرسازی مشخص نشود، تحقق شعارهای اقای رییسی در حوزه مسکن بسیار سخت خواهد شد.»

سیدجلیل میرمحمدی میبدی درخواست کننده طرح مسکوت ماندن یک ماهه این طرح، در مجلس هم در توجیه این درخواست خود گفت: با توجه به اینکه دولت جدید به تازگی استقرار پیدا کرده صلاح این است که وزیر راه و شهرسازی بعد از دریافت رأی اعتماد لایحه ای را در این مورد به مجلس ارائه کند.براین اساس می توان با ارائه فرصتی یک ماهه به دولت اجازه داد تا لایحه ای جامع و کامل تر برای انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی را به مجلس ارائه کند تا ما بتوانیم متقن تر مصوبه ای را داشته باشیم.

اما مجتبی یوسفی نماینده اهواز و عضو هیات رییسه مجلس در مخالفت با این درخواست با تاکید بر مشکلات انباشت شده مسکن و راه و شهرسازی گفت: وزرا و رئیس جمهور به دلیل حجم بسیار بالای مسائل و مشکلات مسلما فرصتی برای ارائه لایحه‌ای درباره انتزاع بخش مسکن و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی نخواهند داشت این وزارتخانه هم اکنون ادغام نشده و دارای دو ساختمان و مسئولان جداگانه است و ما تنها می‌خواهیم با انتزاع این بخش یک وزیر مشخص کنیم.

هرچه هست با رای امروز نمایندگان اولین مخالفت مجلس با خواست رئیس جمهور جدید اتفاق افتاد. حالا باید دید محتوای این طرح در صحن مجلس تصویب خواهد شد یا خیر.

در همین رابطه