رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم مردادماه 1400

نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو، میزان رشد تجارت جهانی کالاها و خدمات و پیش‌بینی گلدمن ساکس از نرخ رشد اقتصادی آمریکا جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی-تجاری منتشر شده طی این هفته بوده‌اند.

31 مرداد 1400
کد خبر : 39217
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

5 میلیون هکتار

بانک جهانی: سالانه 5 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان اغلب به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری از بین می‌رود؛ این در حالی است که برای توسعه کشاورزی و دامپروری نیازی به تخریب جنگل‌ها نیست.

1 میلیارد نفر و 80 درصد

بانک جهانی: حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان دچار معلولیت [با درجات متفاوت] هستند که 80 درصد از آنها در کشورهای دارای سطح درآمدی پایین‌تر از متوسط زندگی می‌کنند.

12 درصد و 9 درصد

سازمان تجارت جهانی: ارزش تجارت خدمات در جهان طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 9 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. در مقابل، ارزش تجارت کالایی در جهان طی دوره سه‌ماهه مذکور نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 12 درصد افزایش یافته است.

9.5 میلیارد دلار

واشنگتن‌پست: دولت بایدن تقریباً 9.5 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است تا از دسترسی طالبان به این منابع مالی جلوگیری کند.

3000 دلار و 85 درصد

فوربس: شرکت فولاد کلیولند کلیفز که دومین فولادساز بزرگ آمریکا به شمار می‌رود، به کلیه کارکنان خود وعده داده است که در صورت رسیدن نرخ واکسیناسیون کارکنان شرکت به 85 درصد، به هریک از آنها 3000 دلار پاداش خواهد داد.

12.6 درصد و 21 میلیارد دلار

فوربس: در پی سقوط 12.6 درصدی ارزش سهام شرکت فرانسوی LVMH در معاملات روزهای پنج‌شنبه و جمعه بورس اوراق بهادار یورونکست، ثروت «برنار آرنو» سهامدار عمده این شرکت 21 میلیارد دلار کاهش یافت و این کارآفرین سرشناس فرانسوی که در ابتدای هفته رتبه نخست فهرست ثروتمندترین افراد جهان را در اختیار داشت، به رتبه سوم سقوط کرد.

از 9 درصد به 5.5 درصد

رویترز: اقتصاددانان شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس که پیش از این نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را 9 درصد پیش‌بینی کرده بودند، در گزارش جدید خود این رقم را به 5.5 درصد تعدیل کردند. شیوع گسترده سویه دلتای ویروس کرونا، عامل اصلی تعدیل چشمگیر پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی آمریکا از نگاه اقتصاددانان گلدمن ساکس عنوان شده است.

40 درصد

رویترز: وزارت انرژی آمریکا طی یادداشتی اعلام کرد که در صورت حمایت کنگره از سیاست‌های مشوق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، در افق 2035 بیش از 40 درصد انرژی مورد نیاز آمریکا از منابع تجدیدپذیر تأمین خواهد شد.

73 هزار خودرو و 1 میلیارد دلار

بلومبرگ: شرکت خودروسازی جنرال موتورز بیش از 73 هزار دستگاه از خودروهای برقی «شورولت بولت» را به دلیل خطر آتش گرفتن باتری آنها فراخوان کرده است. برآورد می‌شود که این فراخوان بزرگ دست‌کم یک میلیارد دلار برای جنرال موتورز هزینه خواهد داشت.

2.5 میلیارد دلار

بلومبرگ: صندوق ثروت ملی مصر در تلاش است تا با جذب 2.5 میلیارد دلار سرمایه، 17 کارخانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) به‌منظور مقابله با بحران آب در این کشور راه‌اندازی کند. انرژی این کارخانه‌ها که قرار است تا سال 2025 به بهره‌برداری برسند، از طریق نیروگاه‌های خورشیدی و سایر منابع سبز تأمین خواهد شد.

10.2 درصد و 17.2 درصد

اداره آمار وزارت کار آمریکا: شاخص قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی آمریکا در دوره دوازده‌ماهه منتهی به پایان ماه ژوئیه امسال به ترتیب 10.2 و 17.2 درصد نسبت به دوره دوازده‌ماهه قبلی افزایش نشان می‌دهد.

2.0 درصد

فایننشال تایمز: دفتر ملی آمار بریتانیا در گزارشی اعلام کرد که شاخص تورم مصرف‌کننده در این کشور طی ماه ژوئیه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.0 درصد افزایش یافته است.

2.8 درصد

یورو استات: ساخت‌وساز در کشورهای منطقه یورو طی ماه ژوئن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.8 درصد افزایش یافته است.

13.6 درصد

یورو استات: برآوردهای اولیه از رشد 13.6 درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال قبل حکایت دارد.

در همین رابطه