رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 99 دیوان محاسبات کشور

یارانه پنهان پرداختی در سال 99 معادل 2.5 برابر عملکرد بودجه عمومی است

در سال 99 دولت مبلغ یک میلیون و 630 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت کرده که این رقم حدود 2.5 برابر عملکرد بودجه عمومی دولت و 46 درصد حجم نقدینگی در این سال است.

21 مهر 1400
کد خبر : 39917
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 99 را در صحن مجلس قرائت کرد که بخشی از آن بیان‌گر ارقام حیرت‌انگیزی از یارانه نقدی و پنهان پرداخت‌شده در سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، در طول سال‌های 1389  تا 1399 یعنی از زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، مبلغ 524 هزار و 850 میلیارد تومان بابت یارانه نقدی و غیرنقدی، اجرای نظام جامع تأمین اجتماعی، ارتقاء سلامت جامعه، کمک به تأمین هزینه مسکن، مقاوم‌سازی مسکن و اشتغال و توانمندسازی و اجرای برنامه‌های حمایتی پرداخت شده است.

در همین دوره زمانی، به دلیل عدم افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی ناشـی از مشـکلات تورمی و افزایش نرخ ارز در کشـور، مبلغ یک میلیون و 514 هزار و 851 میلیارد تومان ( 1514851 میلیارد تومان) هم صرفا با عنوان مابه‌التفاوت قیمت فروش مصوب و قیمت فوب خلیج فارس پنج فرآورده نفتی اصلی و سوخت هوایی، به شرح جدول زیر به حساب بدهکاری دولت منظور گردیده است.

همچنین دیوان محاسبات گزارش داده در سال 1399 و با توجه به اطلاعات در دسترس، مبلغ یک میلیون و 630 هزار میلیارد تومان  (1630000 میلیارد تومان) تحت عنوان یارانه پنهان شامل یارانه کالاهای اسـاسـی، پنج فرآورده نفتی و سـوخت هوایی، گاز طبیعی، برق و آب به شـرح جدول زیر پرداخت و یا به حســاب بدهکاری دولت منظور شده که حدود2.5 برابر عملکرد بودجه عمومی دولت و 46 درصد حجم نقدینگی در سال 1399 است.

بیشـترین یارانه پنهان، مربوط به گاز طبیعی اسـت که از نگاه دیوان محاسبات دلیل آن مصـرف زیاد گاز طبیعی در صنایع و بخش خانگی در فصل سرما بوده است. بعد از گاز طبیعی هم، بیشترین یارانه به پنج فرآورده اصلی نفتی و سوخت هوایی تعلق دارد.

70 درصد گاز مایع توزیع شده به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده است

اما در حالی بیشترین یارانه پنهان مربوط به گاز طبیعی است که طبق گزارش دیوان محاسبات، بیش از 70 درصد گاز مایع توزیع شده در سال‌های اخیر به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و با چندین برابر قیمت توسط شرکت‌های توزیع‌کننده به فروش رسیده است. آن هم در شرایطی که با توجه به مابه‌التفاوت پرداختی از طرف دولت به پالایشگاه‌ها بابت اختلاف نرخ مصوب (230 تومان) و نرخ جهانی، در سال 99 مبلغ یارانه پرداختی به شرکت‌های توزیع‌کننده بالغ بر 26 هزار میلیارد تومان بوده است.

در همین رابطه