رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست سفیر ایران در زاگرب با نمایندگان اتاق‌های شهرستان

زمینه‌های همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و کرواسی بررسی شد

سفیر ایران در زاگرب طی نشستی با نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار شد، ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری بین ایران و کرواسی را تشریح کرد.

08 آبان 1400
کد خبر : 40123
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سفیر ایران در زاگرب طی نشستی با نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار شد، ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری بین ایران و کرواسی را تشریح کرد.

نمایی از شهر زاگرب، پایتخت کرواسی.

به همت معاونت بین‌الملل اتاق ایران نشست مجازی با حضور سفیر ایران در زاگرب با نمایندگان اتاق‌های استانی به منظور تشریح ظرفیت‌هایو زمینه‌های همکاری بین ایران و کرواسی برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به توانمندی‌ها و نیازهای هر کدام از استان‌های کشور، ظرفیت‌هایی موجود در کرواسی که امکان سرمایه‌گذاری مشترک و فعالیت‌های تجاری درباره آنها وجود دارد نیز تشریح شد.

در این راستا محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور، گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه گردشگری سلامت و  امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین استان‌های مختلف از هر دو کشور در بخش‌هایی که توانایی استان‌ها چشمگیر است را خواستار شد.

به اعتقاد او صدور موقت مواد اولیه از ایران به کرواسی و تولید مشترک کالا در آن کشور و صادرات به منطقه بالکان با توجه به توافقات تعرفه‌ای و گمرکی مناسب در کرواسی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، می‌تواند راهکار قابل توجهی برای گسترش سطح روابط دو کشور باشد.

کرباسی همچنین آمادگی و تمایل اتاق ایران در راستای عملی‌سازی تجارت تهاتری و مدیریت سیستم تهاتر توسط شرکت‌های مادر تخصصی ایران به عنوان رابط را مطرح کرد و از سفارت ایران در زاگرب خواست تا فهرست شرکت‌های کروات که تمایل به تهاتر کالایی و خدماتی با ایران دارند و فهرست کالاهای قابل تهاتر با کرواسی را تهیه و در اختیار اتاق ایران قرار دهد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های بالای موجود در ایران و منطقه بالکان و همچنین اهمیت افزایش تعاملات تجاری ایران و کرواسی، استفاده از پتانسیل‌های اتاق‌های شهرستان و سفارت ایران در کرواسی را مهم دانست و در راستای تقویت همکاری‌ها در حوزه گردشگری سلامت به انجمن خدمات بین‌المللی سلامت در اتاق ایران اشاره و تصریح کرد: می‌توان در این بخش هماهنگی‌های لازم برای پیوند و همکاری تشکل مذکور با نهاد متناظر آن در کرواسی را انجام داد.

او پیشنهاد داد: نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف با همکاری سفارت ایران در کرواسی برگزار شود.

معاون بین‌الملل اتاق ایران بر اهمیت تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و کرواسی و کرواسی و ایران زیر نظر اتاق‌های بازرگانی دو کشور بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده میان دو طرف و پتانسیل بالای ایران در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی تأکید کرد.

پرویز اسماعیلی، سفیر ایران در زاگرب، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و حوزه‌هایی که دو کشور می‌توانند در آنها همکاری مشترکی داشته باشند را تشریح کرد.

به گفته او کرواسی بعد از اسلوونی در منطقه بالکان پیشرفته‌ترین اقتصاد را دارد و قرار است از سال 2023 به حوزه یورو ‌بپیوندد.

اسماعیلی با اشاره به پتانسیل‌های کرواسی در همکاری تجاری با ایران و گسترش فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در کرواسی، گفت: کرواسی در چند سال اخیر تمرکز خود را از گرشگری و خدمات به سمت کشاورزی و صنعت تغییر داده است. بنابراین توجه به این حوزه‌ها در گسترش سطح روابط بین دو کشور اهمیت بالایی دارد.

بر اساس اظهارات سفیر ایران در کرواسی نرخ  بیکاری در این کشور 8 درصد بوده و در سال 2020 بالغ بر 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کرواسی صورت گرفته است. در این سال حجم صادرات کرواسی 17 میلیارد دلار بوده که از این حجم 13 میلیارد دلار آن به بخش صنعت تعلق دارد. حجم واردات این کشور در سال گذشته نیز 6 میلیارد دلار برآورد می‌شود. بالاترین حجم روابط تجاری این کشور با آلمان، ایتالیا، اتریش و اسلونی در منطقه اروپاست، چین و ترکیه مهم‌ترین شرکای تجاری کرواسی در آسیا هستند.

اسماعیلی استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژی در کرواسی را مورد تأکید قرار داد و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در این کشور از منظر فناوری‌های نو را زمینه مناسبی برای افزایش مناسبات بین دو کشور دانست. طبق گفته‌های او این کشور از نظر تکنولوژی تبدیل زباله بیمارستانی به انرژی پیشرو است. بنابراین توجه به انتقال تکنولوژی از این کشور به ایران می‌تواند مورد توجه تجار و فعالان اقتصادی ایرانی قرار بگیرد.

او از آمادگی سفارت در راستای استمرار روابط خود با اتاق‌های استانی سخن گفت و تاکید کرد: مناطق ویژه اقتصادی در کرواسی و همکاری در زمینه صنعت حلال از دیگر ظرفیت‌های همکاری است. طبق تفاهم‌نامه اخیر سازمان جهانی حلال در ایران (ایکریک) وابسته به اتاق ایران با مرکز حلال کرواسی به زودی اولین نشست صنعت حلال در ایران برگزار می‌شود.

بر اساس اظهارات اسماعیلی، برگزاری هفته گردشگری ایران در زاگرب در دستورکار سفارت ایران قرار دارد. قرار است در چارچوب این مراسم ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی ایران معرفی شوند.

نیلوفر اسدی، مدیر روابط تجاری دو جانبه و چند جانبه اتاق ایران نیز ضمن تاکید بر برگزاری این نشست، آشنایی نمایندگی‌های ایران در دیگر کشورها را با پتانسیل‌های تجاری استان‌های مختلف را بسیار مهم خواند و این گونه نشست‌ها را زمینه خوبی برای افزایش سطح صادرات ایران به دیگر کشورها و تقویت سرمایه‌گذاری مشترک دانست.

در ادامه نمایندگان اتاق‌های استانی به معرفی پتانسیل‌های تجاری استان‌ها پرداختند که از این بین می‌توان به سرمایه‌گذاری کرواسی در ایران در حوزه کشتی‌سازی، تولید و صادرات آبزیان در استان‌های مختلف و صادرات به کشورهای منطقه بالکان با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک، صادرات مصالح ساختمانی از جمله کاشی و سیمان و مواد معدنی نظیر سنگ آهن و آهک میکرونیزه، صادرات خرما و کشمش، کالاهای ریخته‌گری، همکاری در حوزه گردشگری سلامت، سرمایه‌گذاری در بخش نساجی، تولید فرش، تولید انرژی‌های تجدید پذیر و صادرات انواع مواد غذایی و خشکبار اشاره کرد.

در همین رابطه