رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

در دومین جلسه مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید شد

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی اوراسیا به تجارت آزاد تبدیل شود

در دومین جلسه مذاکره تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره تبدیل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی به موافقت‌نامه تجارت آزاد گفت‌وگو می‌شود.

12 آبان 1400
کد خبر : 40213
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین جلسه مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره تبدیل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی بین دو طرف به موافقت‌نامه تجارت آزاد برگزار شد. این جلسه در دومین سالگرد اجرای موافقتنامه تجاری فعلی در ایروان آغاز شد.

این مذاکرات بین هیات اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان و مدیران و کارشناسان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هیئت اعزامی از ایران به ریاست سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود. در این هیات نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم حضور دارد.

 مذاکرات بر محور نهایی نمودن متن موافقت‌نامه متمرکز شده و قرار است در طول دو روز که این نشست ادامه دارد، موارد اصلاحی و تکمیلی متن موافقت‌نامه تجارت آزاد مورد بحث و تبادل نظر و توافق قرار گیرد.

در این دور از مذاکرات تلاش می‌شود متن موافقت‌نامه نهایی شده و وارد مذاکرات مربوط به فهرست کالاهای تحت پوشش موافقت‌نامه شوند.

موافقتنامه فعلی که از پنجم آبان‌ماه 1398 اجرایی شده، تأثیر مثبتی بر افزایش صادرات ایران داشته است. موافقتنامه تجارت آزاد دارای ظرفیت و پتانسیل بالاتری برای ارتقای سطح روابط تجاری دو طرف است. این موافقتنامه باعث می‌شود صادرکنندگان ایرانی با معافیت از تعرفه گمرکی در بازار وسیع اوراسیا حضور موفقی داشته باشند.

سومین جلسه مذاکرات هم در تهران برگزار خواهد شد.

در همین رابطه