نوسازی ناوگان هوایی ایران نه تنها در داخل کشور به محل مناقشهای جدی تبدیل شده، بلکه در خارج از کشور و برای رسانههای خارجی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بلومبرگ امروز در گزارشی کوتاه از وضعیت آخرین قرارداد ایران با بوئینگ و ایرباس نوشته است:
ایران انتظار دارد که تا پایان این ماه، وزارت خزانهداری امریکا مجوزی صادر کند تا این کشور بتواند خرید بیش از 200 هواپیما از بوئینگ و ایرباس را نهایی کند.
اصغر فخریه کاشان، وزیر راه و شهرسازی ایران این نکته را صبح یکشنبه گفته است.
ایران در تلاش است تا ناوگان حملونقل هواییاش را نوسازی کند و به همین دلیل در ماه ژوئن، قراردادی را با بوئینگ برای خرید 80 هواپیما و اجاره 29 مورد دیگر امضا کرده است. اما این قرار داد توسط برخی در امریکا تحت فشار قرار گرفته است. این فشارها توسط برخی قانونگذاران در ایالت متحده امریکا برای محدود کردن فروش از جمله منع وزارت خزانهداری امریکا برای صدور مجوز صورت گرفته است.
این معامله ایران با هواپیماسازان، در شیکاگو صورت خواهد گرفت. معاملهای که برای اولین بار بعد از برداشت تحریمها علیه این کشور در ماه ژانویه صورت میگیرد. این توافق به ارزش 27 میلیارد دلار برای خرید 118 هواپیما با ایرباس انجام میشود.
بیش از 10 درصد از قرارداد جتهای ایرباس متعلق به امریکاست، برای همین آنها به مجوز امریکا برای صادرات نیاز دارند.
اصغر فخریه کاشان میگوید:«امریکا باید مجوز این خرید را صادر کند و آنها تا به حال این کار را نکردهاند.»
فخریه کاشان گفته است ایران با یک شرکت لیزینگ برای دریافت تسهیلات سرمایهگذاری 10 میلیارد دلاری جهت خرید ایرباس قراردادی بسته که همین روزها امضا خواهد شد. البته، او نام این شرکت را فاش نکرده است. او همچنین میگوید ارزشگذاری قرارداد ایران ومذاکرات ایران با بوئینگ ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است.