رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از ابزار ابداعی بانک جهانی

ابزار جدید با هدف پایداری شهرها را بشناسید

شهرها مسئول 70درصد از انتشار کربن در جو زمین هستند، بانک جهانی ابزاری به نام CURB معرفی کرده که می‌تواند به شهرها در این زمینه کمک کند.

03 مهر 1395
کد خبر : 4164
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شهرها مسئول 70درصد گازهای گلخانه‌ای هستند اما اکثر آن‌ها داده‌ها و اطلاعات کافی برای اقدام جامع در زمینه آب‌وهوا ندارند. بانک جهانی موفق شده ابزاری به نام CUBR طراحی کند که به شهرها کمک می‌کند میزان انتشار کربن را به راحتی تشخیص بدهند و راهکارهای مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مقابله با آن در یش بگیرند. به این ترتیب می‌توان با به کارگیری این ابزار جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد. تا کنون بیش از 100شهر جهان تلاش می‌کنند از ابزارهایی استفاده کنند که آن‌ها را یک قدم به انتشار کمتر کربن نزدیک کند؛ این شهرها از این مسیر خود را به آینده‌ای پایدار نزدیک می‌کنند.

بوئنوس آیرس مانند بسیاری از شهرهای بزرگ جهان با مشکلات تراکم و ازدحام جمعیت روبه‌رو است. علیرغم سیستم حمل‌ونقل پیچیده‌ای که در این شهر وجود دارد، باز هم افراد بخش زیادی از زمان خود را در ترافیک سپری می‌کنند که دلیل آن نیز ازدحام بیش از حد خودروها در خیابان‌هاست. این مسئله به طور مستقیم روی کیفیت زندگی این شهروندان اثر گذاشته و در نتیجه کارایی شهر را نیز پایین آورده‌است. به همین سادگی نرخ انتشار کربن در این شهر افزایش یافته‌است.

اما مقامات و مسئولان در این شهر برای مقابله با این مشکلات اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، استفاده از اتوبوس‌های BRT‌ و همچنین برنامه استفاده از دوچرخه همگی جزو اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده‌است. هر چند این اقدامات سال‌هاست در این شهر اجرا می‌شود اما این شهر هنوز راه درازی تا پاک کردن کامل ردپای کربن خود در آب‌وهوای جهان دارد. اهداف این شهر در زمینه آب‌وهوا بسیار دور و دراز است.

اما بوئنوس آیرس در مواجهه با این مشکلات تنها نیست. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که شهرها تقریباً مسئول 70درصد کربنی هستند که در جو زمین منتشر می‌َشود. این مسئله منجر به تغییرات آب‌وهوایی می‌َشود و چنین تغییراتی روی زندگی افراد آسیب‌پذیر در شهرها اثر منفی می‌گذارد. این اتفاق در جهان در حال توسعه بیشتر مشهود است. اما نکته قابل توجه این است که اکثر این شهرها با وجود تمایلی که برای اقدام در جهت تغییرات آب‌وهوایی دارند به دلیل کمبود اطلاعات و عدم دسترسی به راهکارهای مناسب نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

ابزاری برای اطلاع‌رسانی در زمینه اقدامات لازمِ آب‌وهوایی

بانک جهانی در سپتامبر 2016 به کمک شهرداران و متخصص‌های امر ابزار جدیدی را معرفی کرده‌است که اقدامات لازم در زمینه تغییرات آب‌وهوایی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و هدف آن ایجاد شهرهای پایدارتر است. مقامات شهری می‌توانند به کمک ابزار CURB اقدامات مناسب و لازم در زمینه تغییرات آب‌وهوایی را اولویت‌بندی کنند و با روش‌های کارآمد میزان انتشار تولید کربن خود را کاهش بدهند. این ابزار ابداعی هزینه و امکان اقدامات لازم در زمینه آب‌وهوا را با سناریوهای مختلف بررسی می‌کند و در اختیار سیاستگذاران می‌گذارد.

سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در این بخش هم می‌تواند به ایجاد شغل کمک کند و هم اینکه باعث بهبود تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه می‌شود. بوئنوس آیرس نخستین شهر در امریکای لاتین است که CURB را به صورت امتحانی اجرا کرده‌است. بهره‌برداران از این طرح معتقدند این برنامه با سناریوهایی که در اختیار آن‌ها می‌گذارد، پتانسیل‌های پیشرفت اقدامات در این زمینه را بالا برده‌است.

اطلاعاتی نیست؟ مشکلی نیست

یکی از ویژگی‌های CURB این است که شهرها حتی بدون داده‌ها و اطلاعات کافی نیز می‌توانند رویکردهایی را در پیش بگیرند و در این زمینه اقدام کنند. در واقع سیاستگذاران می‌توانند از داده‌های موجود در دیگر شهرهای مشابه برای خود نهایت استفاده را ببرند. به این ترتیب همه شهرها می‌توانند از CURB استفاده کنند. به همین خاطر است که در حال حاضر به جز بوئنوس آیرس بیش از 100 شهر دیگر در جهان به این ابزار نوین روی آورده‌اند. برای آشنایی بیشتر با CURB می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

موضوعات :
در همین رابطه