رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

توافق اولیه برای پیوستن عمان به موافقتنامه چابهار

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان از توافق اولیه با پیشنهاد پیوستن عمان به توافقنامه چابهار در نوزدهیمن اجلاس مشترک اقتصادی ایران و عمان خبر داد.

03 اسفند 1400
کد خبر : 41698
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ‌از مهمترین موضوعات مورد توافق در نوزدهیمن اجلاس مشترک اقتصادی ایران و عمان، تسریع در اجرایی کردن توافق نامه عشق آباد بود. همچنین در این اجلاس پیشنهاد پیوستن کشور عمان به توافقنامه چابهار مورد توافق اولیه قرار گرفت.

بهروز آقایی درباره تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی ایران و عمان و استفاده از ظرفت‌های بندر چابهار در این تفاهم‌نامه اظهار داشت: همکاری با کشور عمان می‌تواند منجر به استفاده از ظرفیت‌های بیشتری از بنادر سیستان و بلوچستان شود. در حال حاضر تجارت دریایی کشور عمان 54 میلیون تن است که این عدد 41 درصد تجارت دریایی ایران محسوب می‌شود و می‌توانیم تجارت دریایی بین دو کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به نگرش عمان به بندر چابهار گفت: عمان به دنبال سرمایه گذاری عظیم در بندر صحار برای تبدیل شدن به هاب مواد معدنی است و هدف عمان تبدیل بنادر این کشور به هاب کانتینری، نفتی و پتروشیمی و مواد معدنی ساختمانی است. از این رو به دنبال تبیین برنامه توسعه بنادر بر اساس نوع کارکرد و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران خارجی به صورت قراردادهای بلندمدت است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره وضعیت بنادر چابهار و جاسک برای توسعه تجارت با عمان تاکید کرد:‌ بنادر جاسک و چابهار نزدیک ترین فاصله را به بنادر عمان دارند و همچنین نزدیک‌ترین فاصله دریایی مسافری بین جاسک، چابهار و بنادر مسافری عمان است. از سوی دیگر بنادر صحار و سلاله می‌توانند مکمل نقش ترانزیتی و ترانشیپی چابهار نسبت به کشورهای روسیه و کشورهای سی آی اس و افغانستان باشند.

آقایی تصریح کرد: سیاست کشورمان در بهره‌گیری تجارت دریایی با عمان در راستای بهره‌گیری از گردشگری دریایی، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی همکاری‌های دریایی در زمینه جستجو و نجات دریایی و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندر در تخلیه و بارگیری مواد معدنی است.

وی با اشاره به مصوبات نوزدهیمن اجلاس مشترک اقتصادی ایران و عمان در زمینه‌های دریایی و بندری گفت: از مهمترین مصوبات این اجلاس راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی بین بنادر ایران و عمان بدون محدودیت و با تسهیلات و تخفیفات متقابل مورد توافق بوده است. همچنین در این اجلاس توافقاتی برای توسعه ترانزیت به کشورهای حاشیه میانه و افغانستان از طریق بندر چابهار انجام شد.

آقایی با بیان اینکه راه‌اندازی خط مسافری دریایی بین ایران و عمان به ویژه بین بنادر چابهار و مسقط مورد توافق قرار گرفت گفت: از دیگر توافق انجام شده سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی دو کشور در بنادر و مناطق آزاد برای بهره‌گیری از زیرساخت‌های بندری بین دو کشور بوده است.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ‌از مهمترین موضوعات مورد توافق در نوزدهیمن اجلاس مشترک اقتصادی ایران و عمان، تسریع در اجرایی کردن توافق نامه عشق آباد بود که در این بین با پیشنهاد پیوستن عمان به توافق‌نامه چابهار نیز موافقت اولیه شد.

در همین رابطه