رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون بهبود مستمر کسب‌وکار

بخشنامه ممنوعیت ترخیص روغن خوراکی، ابلاغ نشد

مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار اعلام کرد: گمرک ایران، بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت ترخیص روغن آفتابگردان و روغن خام سویا را به دلیل ثبت نشدن در پایگاه قوانین و مقررات، ابلاغ نکرده است.

01 آذر 1402
کد خبر : 4203
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار اعلام کرد: در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون بهبود مستمر کسب‌وکار، بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی برای ممنوعیت ترخیص روغن آفتابگردان و روغن خام سویا به دلیل ثبت نشدن در پایگاه قوانین و مقررات، از سوی گمرک ابلاغ نشد.

بر اساس ماده ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، لازم‌الاجرا بودن مقررات منوط به ثبت و انتشار آنها در پایگاه قوانین و مقررات کسب‌وکار است؛ درحالی‌که بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی در این پایگاه ثبت نشده بود.

بر اساس آئین‌نامه لزوم ثبت و اطلاع‌رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب‌وکار مصوب ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ بخشنامه‌ها و مقرراتی که در پایگاه درج نشده باشد قابل ابلاغ نیست.

بر اساس این آئین‌نامه، مقررات موجد حق با تکلیف عمومی قابل‌طبقه‌بندی به‌عنوان اسرار دولتی نیست و انتشار آنها در پایگاه الزامی است. همچنین مقرراتی که علاوه بر دستگاه‌های اجرایی و کارکنان آن برای سایر مردم حق یا تکلیف ایجاد می‌نماید ۱۵ روز پس از انتشار در پایگاه لازم‌الاجراست مگر اینکه در حوزه مقرره مهلت یا ترتیب خاص دیگری ذکر شده باشد.

صدور بخشنامه‌های یک‌شبه که فعالان اقتصادی را غافلگیر و برنامه‌ریزی برای آنها را دشوار می‌کند و این موضوع در سال‌های متمادی، یکی از انتقادهای کارآفرینان و تجار کشور از دولت بوده است. در پاسخ به این انتقاد به‌جا، دولت از سال جاری سیاست پیش‌بینی‌پذیری سیاست‌های اقتصادی و منع صدور بخشنامه‌های ناگهانی را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین رابطه