رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روس‌ها

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعلام کرد، با این حال این تحریم‌ها شامل واردات نفت و گاز طبیعی روسیه توسط کشورهای عضو این اتحادیه نمی‌شود.

17 فروردین 1401
کد خبر : 42064
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون اروپا به دلیل جنگ این کشور با اوکراین بسته جدید تحریمی علیه مسکو را به اعضای خود پیشنهاد کرده است. این تحریم‌ها شامل محدودیت واردات زغال سنگ از روسیه، ممنوعیت سرمایه گذاری بانک‌ها و ورود کشتی‌های بیشتر به بنادر اروپایی می‌شود. با این حال، بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) از هدف قرار دادن واردات نفت و گاز طبیعی از روسیه توسط کشورهای عضو اجتناب کرده است.

ممنوعیت کامل هرگونه تراکنش با چهار بانک روسیه از جمله VTB؛ ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بنادر اروپایی، به استثنای کشتی‌های حامل مواد غذایی و انرژی؛ ممنوعیت ۵.۵ میلیارد یورویی (۶ میلیارد دلار) واردات کالاها از روسیه، از جمله چوب، سیمان، غذاهای دریایی و مشروبات الکلی از جمله تحریم‌های وضع شده اتحادیه اروپا علیه روس هاست.

از طرف دیگر قرار است ممنوعیت صادرات برخی اقلام از جمله محصولات نیمه هادی، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل به روسیه به مبلغ ۱۰ میلیارد یورو (۱۱ میلیارد دلار) نیز اعمال شود.

به نظر می‌رسد تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا مانع از واردات نفت و گاز از روسیه شود. این موضوع بین کشورهای عضو اتحادیه که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، دو دستگی ایجاد کرده است.

روسیه تقریباً ۴۰ درصد از نیازهای گاز طبیعی اتحادیه اروپا، ۳۰ درصد از تقاضای نفت خام و حدود نیمی از زغال سنگ حرارتی خود را که برای سوخت نیروگاه‌ها و تولید برق استفاده می‌شود، تأمین می‌کند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا چندین دور تحریم را علیه مسکو اعمال کرده و متعهد شده است که وابستگی این کشور به واردات انرژی از روسیه را کاهش دهد. با این حال این تحریم‌های جدید هنوز باید توسط ۲۷ کشور عضو تأیید شود.

در همین رابطه