رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

طرح مجلس برای کنترل بازار اجاره مسکن، فردا بررسی می‌شود

فردا کمیسیون عمران مجلس، طرح دو فوریتی کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن را بررسی می‌کند. این طرح روز چهارشنبه با ۱۵۰ رأی موافق با فوریت تصویب شده است.

31 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42506
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز یکشنبه، اعضای کمیسیون عمران مجلس طرح دو فوریتی کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن را بررسی می‌کند. در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی دو فوریت «طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی» در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۰ رأی موافق با فوریت این طرح موافقت کردند.

پیش از رأی‌گیری یکی از نمایندگان مجلس یازدهم در دفاع از این طرح گفت: اجاره‌بها به صورت نابرابر، بدون استدلال و نامتعارف افزایش یافته است، بنگاه‌های معاملات ملکی هم از شرایط رها شده در این بخش سوءاستفاده می‌کنند. از طرفی اگر شرایط مستاجران ساماندهی نشود در تابستان ۱۴۰۱ بخشی از مستاجران کشور قادر به تمدید قرارداد خود نبوده و مجبور خواهند بود به حاشیه شهرها کوچ کنند و این کوچ مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روانی بر کشور تحمیل خواهد کرد.

در مخالفت با دو فوریت این طرح گفته شد که این طرح فوریت ندارد، چرا که طبق قانون موجر فقط اجازه دارد ۲۵ درصد اجاره‌بها را افزایش دهد و بهتر است مجلس به مسائل مهم‌تر رسیدگی کند.

علاوه بر این گفته شد: بیش از ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین در کشور وجود دارند که این افراد مجبور شدند از شهر به حاشیه کوچک کنند و این طرح می‌تواند سبب ساماندهی آن‌ها شود.

درباره «طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی» گفته می‌شود که با توجه به اینکه تاکنون راهکار کنترلی یا قیمت‌گذاری در بازار اجاره به کار گرفته نشده بود، طراحی شده است.

آن طور که پیش از این طراحان این طرح اعلام کرده بودند، صرفاً ستاد ملی کرونا چندی قبل مصوبه‌ای درباره اجاره املاک مسکونی داشت که به دلیل فقدان ضمانت اجرایی کافی، توفیق قابل توجهی در این حوزه نیافت. از این رو لازم است با ملاحظه اصول و قواعد حقوقی و فقهی راهکار مناسبی در این زمینه اندیشیده شود.

طراحان این طرح، یکی از مشکلات در مسیر قانون‌گذاری برای قراردادهای اجاره را در قوانین حقوقی و فقهی دانسته و اظهار می‌کنند: طبق اصول حقوقی (اصل آزادی قراردادها) و فقهی (اصل تسلیط) مداخله اشخاص ثالث از جمله حاکمیت در حوزه توافقات خصوصی افراد از قبیل تعیین میزان ثمن معامله، میزان اجاره‌بها، میزان مهریه و نحوه پرداخت آن‌ها ممنوع است و دخالت قانون‌گذار یا دولت در زمینه تعیین موارد مذکور و نحوه توافقات اشخاص در عقود و معاملات خصوصی، از نظر شرع و قانون اساسی مورد ایراد شورای محترم نگهبان واقع خواهد شد.

اما برخی معتقدند دریافت اجاره‌بها توسط صاحبان منازل، یکی از راه‌های درآمدزایی است و دولت می‌تواند در راستای ساماندهی این درآمدها با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی، آن‌ها را به دریافت اجاره‌بهای کمتر تشویق و از دریافت اجاره‌های غیرمتعارف دور کند.

مطابق با آنچه نماینده‌ها در این باره طراحی کرده‌اند، در طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی، پیشنهاد شده که آن دسته از صاحبان منازل که قرارداد اجاره خود را در دفتر اسناد رسمی یا در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و میزان اجاره‌بهای آن‌ها به میزان افزایش شاخص سالانه کالاهای اعلامی از سوی بانک مرکزی باشد، از امتیاز دریافت تسهیلات خرید و بازسازی مسکن به صورت خارج از نوبت و با تضامین و نحوه بازپرداخت آسان‌تر از سایر داوطلبان بهره‌مند شده و عوارض و مالیات وصولی از آن‌ها کاهش یابد. در مقابل آن نیز اگر موجر در قرارداد اجاره خود، اجاره‌بها را به میزان بیش از شاخص فوق افزایش دهد، درباره مبلغ مازاد، مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره به نحو مضاعف شود.

به گزارش «ایرنا» دو فوریت طرح کنترل و ساماندهی بازار اجاره مسکن در حالی مصوب شده که سیاستی که دو سال اخیر در بازار اجاره برای سقف‌گذاری حداکثر ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بهای مسکن از سوی دولت مصوب شد عملاً با شکست همراه شد. این در حالی است که دولت برای سومین سال متوالی قصد اجرای این سیاست در بازار مسکن را دارد. سال گذشته متوسط اجاره‌بها در کشور حدود ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد کرد.

در همین رابطه