رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

ترانزیت ریلی 5 میلیون تن بار را هدف‌گذاری کردیم

مدیرعامل راه آهن گفت: در سال ۱۴۰۰ با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ترانزیت توسط راه‌آهن رکورد جدیدی را در آمار صد ساله کشور ثبت کردیم.

30 خرداد 1401 - 09:05
کد خبر : 42877
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرعامل راه آهن با ارائه جزئیات جدید از خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران – ترکیه، از ثبت رکورد در آمار ترانزیت ریلی کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن سال گذشته را به پنج میلیون تن بار در کوتاه‌مدت برسانیم.

میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن درباره فعال شدن خط راه‌آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه با اشاره به اینکه تفاهم‌های خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان صورت گرفته، گفت: این تفاهم نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم می‌تواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.

او با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن که رکورد تاریخ راه آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است.

صالحی اضافه کرد: در این مسیر نرخ‌های ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.

مدیرعامل راه آهن گفت: امروز هم نخستین قطار کانتینری بر اساس تفاهمی که سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا کردیم، همان فردای آن تفاهمنامه که ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد که امروز در ایستگاه تهران بود.

وی با بیان اینکه از هفته اول آبان ۱۴۰۰ تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد: در پنج ماه پایانی سال ۱۴۰۰ رکورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال ۱۴۰۰ را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.

مدیرعامل راه آهن گفت: در مورد این تفاهم که انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این که بار از کریدورهای دیگری قبلاً عبور می کرده و اینک ایران یک مسیر جایگزین امن و یک مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است که ما تعرفه‌های ترجیحی وضع کنیم.

صالحی افزود: سه هفته پیش تعرفه‌های ترجیحی را باهم تفاهم کردیم و امروز به عنوان یک پروتکل و یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضا رساندیم و اولین قطار عبور کرد.

او اضافه کرد: امروز قطاری که از قزاقستان راه افتاد و از مسیر ترکمنستان- اینچه برون وارد ایستگاه تهران شد فرمان عبورش صادر شد و از تهران به سمت ترکیه حرکت کرد.

مدیرعامل راه آهن گفت: همه تفاهمات لازم حقوقی و تعرفه‌های ترجیحی را انجام دادیم و طبیعی است که نیاز بود بین کشورهای مختلف هم این همراهی باشد؛ در این راستا تفاهمات خوبی را با کشور روسیه هم داشتیم که پس از انعقاد اطلاع رسانی می‌شود.

صالحی در پاسخ به این پرسش که خط ترانزیتی که راه اندازی شد چه کمکی می‌تواند به تکمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما کند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری که کالاهای چین به طور مشخص می‌خواهد به سمت غرب منتقل بشود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر که به طور مثال از بندر اکتائو و ترکمن باشی می‌رفت با کشتی‌های رورو به سمت بندر باکو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اکنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتی‌های رورو هم در دریای خزر محدود است.

وی اضافه کرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است که در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار می‌آید و می‌تواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت ترکیه برود. در مورد سرخس می‌تواند به شکل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن کریدور هم می‌تواند متصل شود.

در همین رابطه