هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

شرایط برای تحقق ترانزیت 5 میلیون تن بار در سال مهیا نیست

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران معتقد است با وضعیت فعلی حاکم بر صنعت ریلی کشور، تحقق هدف‌گذاری انجام شده برای ترانزیت 5 میلیون تن بار در سال در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

سارا ترابی

خبرنگار
01 تیر 1401
کد خبر : 42909
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران اعلام کرد که برای ترانزیت 5 میلیون تن بار در سال برنامه‌ریزی کرده و این مجموعه در تلاش است که این مهم در کوتاه‌مدت اتفاق بیفتد. این درحالی است که به باور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران، با توجه به سطح بالای فرسودگی در ناوگان ریلی و کمبود لوکوموتیو، هدف‌گذاری شرکت راه‌آهن با واقعیت هماهنگ نیست.

تقویت بخش ریلی ترانزیت کشور از جمله موضوعاتی است که دولت مدام برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. در این رابطه شاهد انعقاد توافق‌نامه‌های منطقه‌ای با همسایگان و حتی انتشار خبری مبنی بر برنامه‌ریزی برای واردات لوکوموتیو به کشور هستیم.

با این وجود همچنان بخش خصوصی کشور از فرسودگی بالای صنعت ریلی کشور گلایه دارد. صنعتی که می‌تواند در صورت تقویت و نوسازی در تسریع، تسهیل و کاهش هزینه حمل کالا در روند تجارت داخلی و خارجی و ترازنیت، موثر باشد.

در حال حاضر مسیرهای ترانزیتی ریلی قابل توجهی برای اتصال شمال، جنوب و شرق، غرب طراحی و در حال اجراست هرچند هنوز از نظر اتصال مرزها به ریل وضعیت مناسبی نداریم و تنها تعداد محدودی از مرزهای کشور مانند سرخس، اینچه‌برون، رازی و چند مورد دیگر به شبکه ریلی کشور متصل هستند.

در این رابطه سیدعلی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» گفت: شبکه ریلی داخلی کشور ترافیک بالایی دارد و اگر دولت دنبال تقویت بخش تزانزیتی این حوزه است باید برای کاهش سطح ترافیک داخلی، برنامه‌ریزی کند. در حال حاضر شبکه ریلی کشور توان پاسخ‌گویی به برنامه‌ای که دولت ارائه داده را ندارد و در صورت تحقق شاهد قفل شدن شبکه ریلی خواهیم بود.

او ادعای مطرح شده مبنی بر ترانزیت 5 میلیون تن بار در کشور را غیرواقع‌بینانه توصیف کرد و افزود: به نظر با توجه به شرایط حاکم بر این حوزه در بهترین حالت می‌توان شاهد بهبود 50 درصدی در میزان ترانزیت ریلی کشور باشیم. از طرف دیگر همچنان میزان فرسودگی ناوگان ریلی کشور بالاست و دولت باید پیش از هر چیز زمینه را برای سرمایه‌گذاری در راستای نوسازی ناوگان، فراهم کند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت راه‌آهن در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ترانزیت توسط راه‌آهن صورت گرفته که رکورد جدیدی در آمار صد ساله کشور است.

در همین رابطه