رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سفیر استرالیا در تهران در دیدار با رئیس اتاق ارومیه

استرالیا آماده مشارکت در احیای دریاچه ارومیه است

لیندا ساکس، سفیر استرالیا در تهران با اشاره به اینکه استرالیا نیز مانند ایران مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی دارد با مدیریت بسیار مناسب بر آن غلبه کرده است، از آمادگی این کشور برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

06 تیر 1401
کد خبر : 42982
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

لیندا ساکس، سفیر استرالیا در تهران با حضور در اتاق ارومیه، با حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه دیدار و گفتگو کرد.

رئیس اتاق ارومیه، ضمن تشریح وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در استان آذربایجان غربی، گفت: روابط تجاری ایران و استرالیا یک رابطه دوجانبه است و برای هر دو کشور منافع زیادی را دربر دارد و دولت ایران همواره از کیفیت کالاهای وارد شده از استرالیا رضایت کامل داشته و همین امر بستر گسترش روابط تجاری دوجانبه را فراهم کرده است.

حسن انتظار با اشاره به اینکه شیوع کرونا در سال‌های اخیر و در پی آن محدودیت سفرهای بین‌المللی، به تجارت دوجانبه این دو کشور از سال ۲۰۲۰ آسیب جدی وارد کرد، افزود: از طرفی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز به‌شدت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه استرالیا با ایران را تحت شعاع خود قرار داد، امیدواریم با از بین رفتن مشکلات اپیدمی مجدداً بتوانیم تجارت فی‌مابین را افزایش دهیم.

افزود: علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه تجار و فعالین اقتصادی ایران از پا ننشستند و بسیار فعال به تجارت خود ادامه می‌دهند.

انتظار در ادامه با اشاره به موقعیت استان آذربایجان غربی در کشور، گفت: همسایگی با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان و هم‌جواری با ارمنستان، در اختیار داشتن مبادی ورود و خروج مرزی (پلدشت، بازرگان، سرو، رازی و پیرانشهر) و بهره‌مندی از 7 بازارچه و 9 گمرک در مرز مشترک با 3 کشور مذکور، عبور تنها راه ترانزیتی جاده‌ای و راه‌آهن کشور به ترکیه و اروپا از استان و استقرار بر روی کریدور شرقی و غربی از مزیت‌های این استان به شمار می‌آیند.

انتظار در ادامه با خاطرنشان کردن امنیت در این استان علی‌رغم هم‌جواری با دیگر کشورها فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان را ممتاز کرده و وجود معادن ازجمله معادن مصالح و سنگ‌های ساختمانی، گرانیت، میکا، زرنیخ، تالک، تراورتن، طلا، خاک نسوز و پوکه معدنی، انواع سنگ تزئینی، نمک آبی، نمک سنگی، گچ و آهک، دولومیت، رومیت، سیلیس، پوزولان، تیتان و فسفات، به‌ویژه استحصال طلا از معادن بی‌نظیر زرشوران تکاب و مرغوب‌ترین سنگ تزئینی گرانیت سبز قره‌باغ و سنگ‌های چینی و لابیرنت پیرانشهر و نقده باعث شده مقام سوم معادن استان ازنظر تنوع ماده معدنی در سطح کشور ازجمله پتانسیل‌های بسیار مرغوب استان در زمینه معادن می‌باشند که از سرمایه‌گذاری معدنی و بازرگانان استرالیایی در این زمینه استقبال می‌شود.

رئیس اتاق ارومیه افزود: در زمینه‌های کشاورزی، تولیدکننده عمده کنسانتره سیب و انگور در کشور هستیم و رشته فعالیت‌های عمده صنعتی استان شامل محصولات غذائی و آشامیدنی‌ها است.

وی گفت در خصوص محصولات کشاورزی 6 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی را داریم ازنظر کنسانتره میوه، کنسانتره انار، سیب، پوره هلو و زردآلو رتبه برتر کشور را دارا هستیم و 66 درصد تولید این محصولات در استان آذربایجان غربی صورت می‌گیرد و در زمینه صنعت 4 کارخانه سیمان وجود دارد. یکی از 28 کارخانه سیمان‌سفید دنیا در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

انتظار افزود: علی‌رغم مسافت زیاد بین این استان و کشور استرالیا، به علت وجود برخی تولیدات مشترک و پتانسیل‌های متقابل جهت تجارت، تجار این استان بسیار علاقه‌مند به تجارت با کشور استرالیا هستند.

حسن انتظار در ادامه خواستار ارتباط بیشتر رایزنان اقتصادی استرالیا با این استان شد.

رئیس اتاق ارومیه افزود: حجم صادرات استان آذربایجان غربی به استرالیا در سال گذشته تاکنون به ارزش دلاری 303.205 دلار و وزن 440.923 کیلوگرم است و عمده محصولات صادراتی این استان به استرالیا عبارت است از انواع نوشیدنی‌ها، رب انار، بیسکویت، ترشیجات، خرما، کشمش، سنگ، خیار شور، انواع کمپوت بوده است.

سفیر استرالیا در تهران، اهداف سفر خود را آشنایی با پتانسیل‌های استان و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی معرفی کرد و در ادامه با اشاره به حجم صادرات ایران و استرالیا ابراز امیدواری کرد که با افزایش راه‌های تجارت فی‌مابین این همکاری گسترش یابد.

لیندا ساکس با اشاره به توان استان آذربایجان غربی در زمینه معدن و کشاورزی گفت: همان‌طور که همه مردم گمان می‌کنند اقتصاد ایران بر پایه کشاورزی است، اما درواقع این بخش فقط قسمتی از اقتصاد این کشور را تأمین می‌کند تجارت و بازرگانی ازجمله خدمات آموزشی و مالی بخش اعظم از اقتصاد استرالیا را تأمین می‌کند.

وی افزود استرالیا در زمینه منابع آبی بسیار موفق است، گرچه در این کشور هم همچون ایران مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی وجود دارد اما این کشور با مدیریت بسیار مناسب توانسته بر این مسائله فائق آمده و لذا این کشور آمادگی خود را جهت مشارکت در احیای دریاچه ارومیه نیز اعلام می‌دارد.

ساکس افزود: در جامعه جهانی روابط مردم با مردم و دولت با دولت بسیار مهم است اما علاوه بر این می‌توان از طریق روابط تجاری دو کشور را به هم نزدیک کرد. یکی از راه‌های نزدیکی در تجارت هم شرکت در نمایشگاه‌های متقابل است، استرالیا هرساله در نمایشگاه گلفود دبی شرکت می‌کند و علاوه بر حضور رایزن بازرگانی استرالیا در این نمایشگاه‌ها، اکثر شرکت‌های تجاری در این نمایشگاه حضور فعال دارند، لذا تجار ایرانی می‌توانند با حضور در این نمایشگاه با شریک تجاری استرالیایی و یا سرمایه‌گذار از نزدیک آشنا بشوند.

در ادامه سفیر استرالیا در تهران با خاطرنشان کردن ویژگی‌های منحصربه‌فرد استان‌های شمال غربی ایران هدف خود از این سفر را ویژگی‌های مشترک این استان‌ها با کشور استرالیا عنوان کرد.

ساکس در خاتمه از فرصت پیش‌آمده جهت آشنایی با تجار و فعالان بسیار ابراز خوشحالی کرد و گفت بسیار خواهان تداوم این سفرها و دیدار با فعالان اقتصادی استان از نزدیک هستم که امیدوارم در آینده‌ای نزدیک مهیا شود.

موضوعات :
در همین رابطه