رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

به همت کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و سازمان ملی کارآفرینی

اولین نشست توسعه و ارتقای زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور برگزار شد

اولین نشست توسعه و ارتقای زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور با هدف ترسیم نقشه زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و شناسایی چالش ها، نقاط قوت و فرصت های توسعه این زیست بوم برگزار شد.

05 مرداد 1401
کد خبر : 43290
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به همت کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و سازمان ملی کارآفرینی، اولین نشست توسعه و ارتقای زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور با هدف گردهم آوری ذی­نفعان کلیدی این حوزه، ترسیم نقشه زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و شناسایی چالش ها، نقاط قوت و فرصت های توسعه این زیست بوم در محل اتاق ایران برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمدرضا راوند دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی نسبت به معرفی این سازمان و مأموریت آن در توسعه فضای کارآفرینی کشور پرداخت و گفت: سازمان ملی کارآفرینی با توجه به اهمیت حوزه کارآفرینی اجتماعی، نسبت به تشکیل کمیسیون کارآفرینی اجتماعی اقدام کرده است. این کمیسیون با حضور متخصصان و فعالان با تجربه این حوزه، در تلاش خواهد بود که در تقویت و رفع موانع زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی، با سایر بازیگران این عرصه همکاری کند. همکاری و مشارکت با کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران نیز در همین راستا به عنوان یک مشارکت کلیدی تعریف شده است.

طاهره خارستانی، رئیس کمیته مسئولیت اجتماعی کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، در این نشست بیان کرد: رویکرد اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی، تبیین نگاه مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان، اجتناب از اقدامات مقطعی و صرفاً خیریه‌ای، و نهایتاً ترویج مدل‌ها و رویکردهای ارزش‌آفرین در ایفای مسئولیت اجتماعی سازمانی در همکاری با ذینفعان مختلف این عرصه است.

او افزود: کارآفرینی اجتماعی رویکردی است که می‌توان آن را هم به عنوان یک فضای توسعه کسب‌وکار مؤثر بر تأثیرگذاری اقتصادی-اجتماعی دانست و هم آن را به مثابه ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی متصور شد. کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی پذیرای تعامل و همکاری با فعالین این عرصه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی برای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور است.

در ادامه امیر عسگری، مدیرعامل بنیاد توسعه علم و فناوری خوارزمی با ارائه مطالب خود در زمینه کارآفرینی اجتماعی گفت: می‌توان طیف سرمایه‌گذاری اجتماعی را دارای گستره‌ای دانست که یک سر آن حمایت‌های صرفاً خیریه (سرمایه‌گذاری‌های بلاعوض) و سر دیگر آن سرمایه‌گذاری‌های کاملاً تجاری (فقط کسب سود) است. در این دو سر طیف، سرمایه‌گذاری نیکوکارانه، سرمایه‌گذاری برای جامعه، سرمایه‌گذاری برای تأثیر و سرمایه‌گذاری مسئولانه و پایدار قرار دارند. فعالان زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی در تلاش‌اند که به منظور تأثیرگذاری اجتماعی، سرمایه‌گذاری در دو دسته سرمایه‌گذاری برای جامعه و سرمایه‌گذاری برای تأثیر را دنبال کرده و گسترش دهند.

نمایندگان و مدیران سازمان‌ها و نهادهای فعال در این عرصه شامل دانشگاه‌های علامه طباطبایی، شریف، شهید بهشتی و جهاد دانشگاهی، شتابدهنده‌های خصوصی در حوزه کارآفرینی اجتماعی، نماینده مراکز نوآوری مجلس و قوه مقننه، و نمایندگان شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه از دیگر مهمانان این نشست بودند که درباره تعیین بازیگران و فعالان کلیدی زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی، نقشی که هر یک از آن‌ها ایفا می‌کنند؛ و نهایتاً، اشاره به چالش‌های موجود در زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و به بیان نظرات خود پرداختند.

در پایان، مقرر شد که ادامه گفت‌وگو در نشست‌های بعدی برای ترسیم زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور، با تمرکز بر نوع و ماهیت فعالیت بازیگران این عرصه و تعیین وظایف و نیازهای هر یک از آن‌ها دنبال شود.

در همین رابطه