رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پاسخ خزانه‌دار اتاق ایران به ابهامات مطرح شده درباره منابع درآمدی اتاق

توضیحات خزانه‌دار اتاق ایران نشان می‌دهد ابهامات مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس درباره منابع درآمدی اتاق، ناشی از عدم توجه به همه منابع درآمدی اتاق بوده است.

11 مرداد 1401
کد خبر : 43333
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پی مطرح شدن ابهاماتی درباره منابع درآمدی اتاق ایران از سوی یکی از نمایندگان مجلس، غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتاق ایران، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به این ابهامات پاسخ داد.

مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس و نایب‌رئیس هیات تحقیق‌وتفحص از اتاق ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری و در مصاحبه با ایرنا گفته بود: «مسئولان اتاق ایران گفته‌اند این اتاق در 5 سال گذشته به طور میانگین 160 میلیارد تومان درآمد داشته است در حالی که مبلغ بیش از این‌هاست و تنها بودجه 1400 اتاق ایران 850 میلیارد تومان بوده است.» مطرح شدن این موضوع از سوی مجتبی رضاخواه، باعث شد مسئولان اتاق ایران به این نتیجه برسند که احتمالا نمایندگان مجلس با یک خطای شناختی درباره منابع درآمدی اتاق مواجه هستند و به همین دلیل درصدد شفاف‌سازی برای رفع این ابهام برآمدند.

غلامحسین جمیلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه اتاق ایران یک نهاد قانونی است که از پیش‌بینی‌های قانونی در نظر گرفته شده برای آن تبعیت می‌کند تأکید کرد: اتاق ایران در سال 1400 نزدیک به هزار میلیارد تومان، در سال 1399 بالغ بر 250 میلیارد تومان، در سال 1398حدود 350 میلیارد تومان و در سال 1397حدود 270 میلیارد تومان درآمد داشته است. این اعداد در حساب‌های رسمی اتاق ثبت شده و هیچ پنهان‌کاری وجود ندارد و در همه حال هیات نمایندگان و دستگاه‌های نظارتی به این اطلاعات دسترسی داشته و دارند.

جمیلی با اشاره به دو منبع اصلی درآمد اتاق ایران یعنی ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی و 4 در هزار سود پس از کسر مالیات شرکت‌ها بیان کرد: در زمان بررسی بودجه امسال سعی برخی نمایندگان بر این بود که ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی را که در حال حاضر از منابع درآمدی اتاق است، از آن جدا کنند.

او خطاب به رضاخواه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: رقم 160 میلیاردی که اشاره کردید اتاق به عنوان درآمد خود بیان کرده صرفاً مربوط به این سرفصل بوده و نه درآمدهای کلی اتاق. اما آنچه من اعلام کردم درآمدهای کلی اتاق است؛ بنابراین اتاق قصوری درباره اعلام و اظهار منابع درآمدی خود نداشته است.

جمیلی افزود: هرسال در فواصل زمانی پیش‌بینی‌شده و در جلسات هیات نمایندگان، اتاق ایران بودجه خودش را به تصویب هیات نمایندگان که عالی‌ترین رکن تصمیم سازی اتاق است می‌رساند. گزارش تفریغ بودجه اتاق نیز هر سال به تصویب و اطلاع هیات نمایندگان می‌رسد. بنابراین همه این‌ها با جزئیات در سرفصل‌های جداگانه منتشر شده و در سوابق سامانه و بایگانی اتاق نیز در دسترس است.

او با اشاره به مطرح شدن موضوع نامه کمیسیون اصل نود مجلس که در آن به 10 مورد به عنوان تخلف اتاق اشاره شده گفت: این تخلف‌ها را قبول نداریم. ما معتقدیم 10 ابهام وجود دارد که قابل رفع هستند. در حالی که تخلف به این معنی است که ایراد و اشکال قانونی محرز شود. در حالی که در مورد اتاق ایران تا به حال این اتفاق نیفتاده است. به علاوه ما در نامه‌ای پاسخ کمیسیون اصل نود را در تاریخ 15 آبان 1400 به این کمیسیون ارسال کردیم.

پیش از این در سال گذشته و در ایام بررسی بودجه سال 1401 برخی نمایندگان با طرح ادعای «درآمدهای هزاران میلیاردی» اتاق ایران از محل ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی به دنبال حذف این منبع درآمدی اتاق بودند. این موضوع با واکنش مسئولین اتاق ایران همراه شد و محمدرضا رمضانی دبیرکل وقت اتاق در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، ضمن تکذیب درآمد هزاران میلیاردی اتاق ایران، به درآمد 160 میلیاردی اتاق در پنج سال گذشته از محل ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی اشاره کرده بود. 

در همین رابطه