رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

قیمت‌گذاری دستوری خودرو با آزاد شدن واردات، متوقف می‌شود؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به زیان 120 هزار میلیارد تومانی خودروسازی داخلی، ابراز امیدواری کرد: با آزاد شدن واردات خودرو دولت دیگر دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد.

07 آبان 1401 - 12:13
کد خبر : 44336
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و آغاز ثبت سفارش خودروهای وارداتی گفت: به نظر می‌رسد با آغاز واردات خودرو هم قیمت‌گذاری دستوری خودرو و هم هجمه‌ها و تخریب علیه خودروسازی داخلی متوقف شود.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین بیان کرد: آزاد شدن واردات خودرو به خودی خود نه در کیفیت خودروهای داخلی و نه قیمت آن‌ها اثری نخواهد داشت.

او ادامه داد: برای ارتقا بازار داخلی خودرو دولت باید دو اقدام اساسی انجام دهد. اول اینکه دولت دست از قیمت‌گذاری بردارد. نه فقط در صنعت خودرو بلکه در تمامی صنایع و تولیدات هر جا دولت قیمت‌گذاری کرده فقط کار را خراب کرده است. دوم اینکه دولت دست از مداخله و مدیریت بردارد و فقط نظاره‌گر و برنامه‌ریز باشد. با این دو اقدام 90 درصد مشکل صنعت خودرو داخلی حل خواهد شد. اگر ایران‌خودرو هنوز دست خیامی‌ها بود صنعت خودروی ما الآن از کره هم جلوتر بود.

نجفی منش گفت: از سال ۹۳ و آغاز قیمت‌گذاری دستوری تا به امروز زیان خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش است و این زیان به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

او افزود: ما امیدواریم با واردات خودرو تا حدودی شرایط قیمت‌گذاری بهبود پیدا کند. فروش خودرو در بورس هم به تعدیل قیمت‌ها کمک می‌کند و اگر دولت دخالت در قیمت‌گذاری را نیز کنار بگذارد اوضاع خودروسازی داخل بهبود خواهد یافت.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: به علاوه اثر مثبت دیگر واردات خودرو این است که فشارها از صنعت داخلی خودرو برداشته می‌شود. سود واردات خودرو حدود 20 هزار میلیارد تومان است که اگر یک‌هزارم آن هم صرف تخریب صنعت داخلی خودرو شود باز هم برایشان سودآور است. تجربه 40 ساله من در این بازار نشان می‌دهد هر زمان واردات آزاد شده انتقادات به صنعت داخلی نیز متوقف شده است.

او با بیان اینکه این بار واردات خودرو منوط به وارد کردن تکنولوژی آن نیز شده است بیان کرد: اگر این هدف محقق شود به نفع کشور و صنعت خودروسازی نیز خواهد بود. اما آن بخش از نمایندگی‌هایی که دنبال واردات خودروهای لوکس هستند به ین ترتیب به هدفشان نخواهند رسید و لذا به فشارهایشان ادامه می‌دهند. فکر می‌کنم در نهایت وزارتخانه چاره‌ای ندارد جز اینکه تسلیم نظر کسانی شود که هدفشان واردات خودروهای گران‌قیمت است.

در همین رابطه