رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جریان حضور هیات تجاری روسیه در استان گیلان مطرح شد

توسعه همکاری‌های ایران و روسیه با تمرکز بر تکمیل کریدور شمال – جنوب

ایران و روسیه دو میزبان اصلی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب (نوستراک) هستند و در جریان حضور هیات تجاری روسیه در استان گیلان به‌عنوان یکی از دروازه‌های این کریدور، بر تکمیل آن به‌منظور توسعه روابط تجاری دوجانبه تأکید شد.

27 آبان 1401
کد خبر : 44641
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری فدراسیون روسیه در جریان سفر به ایران و بعد از حضور در همایش تجاری ایران و روسیه در تهران، عازم استان گیلان شدند تا در حوزه‌های صنایع غذایی، خشکبار، پتروشیمی، چوب، غلات، شیلات، حمل‌ونقل و لجستیک، نفت، گاز و انرژی با اعضای اتاق رشت، بازرگانان، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان گیلان دیدار و گفت‌وگو کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در جمع تجار و بازرگانان فدراسیون روسیه و فعالان اقتصادی استان گیلان، با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصادی و تجاری ایجاد شده برای توسعه همکاری‌های ایران و روسیه، گفت: شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و تلاش برای برطرف کردن مشکلات از راهکارهای تقویت مبادلات تجاری است.

هادی تیزهوش تابان همچنین با اشاره به موقعیت ایران و روسیه و مشکلات ناشی از تحریم‌های غربی و تحولات منطقه، همکاری‌های تجاری بین ایران و روسیه در حوزه انرژی و کشاورزی را گسترده ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر سطح روابط تجاری ایران و روسیه به ۴ میلیارد دلار در سال رسیده و در این بین بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی مانند شورای همکاری ICBC که با همکاری اتاق ایران، اتاق قزاقستان و اتاق روسیه با هدف تقویت روابط تجاری، تشکیل شده است، می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس اتاق رشت در بخش دیگری از سخنان خود، به تشریح توانمندی‌های متعدد صنعتی و تولیدی گیلان در زمینه‌های دارویی، لوازم خانگی کوچک و کشاورزی به‌خصوص در حوزه‌های صیفی‌جات، سبزیجات، مرکبات، کیوی پرداخت: در پایان این نشست، جلسات بی تو بی میان تجار و بازرگانان دو طرف انجام خواهد شد و با تشکیل میز کشاورزی، میز حمل‌ونقل، میز دارویی، میز صنایع غذایی و میز صنعت، تجار دو کشور با یکدیگر گفتگو می‌کنند و تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهند کرد.

تیزهوش تابان با تأکید بر اینکه ما در جزیان همایش تجاری ایران و روسیه در تهران، مشکلات مطرح شده و پیشنهادات لازم برای رفع موانع تجاری و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی را ارائه داده‌ایم، ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط تحریم دو کشور و به دلیل همسایگی بیشترین منافع اقتصادی را برای دو کشور به همراه داشته باشیم و بتوانیم تحریم‌ها را به حداقل برسانیم.

گیلان و تومسک مکمل تجارت یکدیگر هستند

در ادامه این نشست، ماکسیم کاستاروف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه با اشاره به اینکه گیلان و تومسک مکمل تجارت یکدیگر هستند گفت: تمام همکاران ما آمادگی دارند وارد گفت‌وگو شوند و برای ارتباط با همکاران ایرانی علاقه زیادی داریم چون ایران نقش کلیدی در تجارت با روسیه دارد.

وی با تأکید بر اینکه در نشست‌های بی تو بی تهران، شرکت‌های روسی توانستند ارتباط خوبی در عرصه صادرات واردات با شرکت‌های ایرانی برقرار کنند و علایق خوبی میان آنان ایجاد شد، افزود: قطعاً این هیات با سفر بلندپایه‌ای را که به ایران داشته و از استان‌های مورد هدف خود در ایران بازدید و سفر داشته‌ایم و حضور تعدادی از تجار به استان گیلان، آینده تجارت ما را با برنامه‌های روشن‌تری و تجارت موفق‌تری روبرو خواهد کرد.

کاستاروف افزود: از بخش‌های مهم گیلان بازدید و با توانمندی‌های آن آشنا خواهیم شد و از سویی توانمندی‌های مهم استان تومسک که در قسمت سیبری و جایگاه منحصربه‌فرد ویژه‌ای قرار دارد و در زمینه لجستیک توانمندی‌های بالایی دارد و تقریباً در مرکزیت روسیه است و برای خاورمیانه، خاور دور و اروپا از اهمیت لازم برخوردار است را به شما معرفی خواهیم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه ادامه داد: در سایه توانمندی‌های لجستیکی استان تومسک، موفقیت‌های خوبی حاصل شده و توانمندی‌هایی که در حوزه جنگل و چوب دارد و توانمندی‌هایی آن در حوزه نفت و گاز حائز اهمیت است و با اهمیتی که در مراکز علمی و دانشگاهی تومسک روسیه وجود دارد می‌توان برای توسعه همکاری‌های علمی دو کشور استفاده کرد.

وی حوزه لجستیک را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: استان تسنگ دارای محصولات متعدد کشاورزی، شیمیایی و چوب است و ما تعداد زیادی کمپانی داریم که حاضرند موافقت‌نامه در زمینه صادرات واردات محصولات با تجار ایرانی منعقد کنند. از سویی استان سرسبز گیلان با طبیعت زیبایی که دارد و به جهت اهمیت جغرافیایی‌اش می‌تواند مرکز هاب لجستیک باشد. به‌خصوص که این استان گیلان با قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب برای صادرات واردات بسیار مهم است و موقعیت تجارت خیلی خوبی را دنبال می‌کند.

چراغ سبز گیلان به همکاری با استان‌های روسیه

در بخش از این نشست، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با اعلام این مطلب که استانداری گیلان به دنبال تقویت همکاری‌های اقتصادی با استان‌های روسیه است گفت: ایران و روسیه همیشه تعاملات ارزنده‌ای برای همکاری با یکدیگر داشته‌اند و پیوستن به اوراسیا این چشم‌انداز را در دو طرف پدیدار گشته و حجم تجارت هم دست‌خوش تغییرات اساسی خواهد بود.

سبد محمد اسحاقی از تحولات منطقه‌ای که شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده که ارزش کریدور نوستراک بیش‌ازپیش نمودار گشته است تصریح کرد: تکمیل این کریدور نقش بسزایی در توسعه روابط دارد و همه این موارد بیانگر اهمیت این نشست جهت توسعه مراودات تجاری و نزدیکی دو کشور است.

وی روابط گیلان با روسیه را دیرینه و دارای قدمت ۴۰۰ ساله دانست که سرای گیلانیان در آستراخان مهم‌ترین سند این همکاری قدیمی است و ادامه داد: گیلان با بهره‌مندی از سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا و همچنین منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و سایر زیرساخت‌های تجارت و حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی همواره نقش اساسی در روابط تجاری داشته است.

معاون اقتصادی استاندار گیلان به آمادگی برای تقویت ترانزیت کالا و ایجاد تمهیدات لازم برای توسعه این همکاری‌ها گفت: در بخش تولیدات صنعتی طی دهه‌های گذشته در صنایع دارویی بهداشتی، غذایی، آشامیدنی و الکترونیک در استان پتانسیل‌های مهمی در زمینه صنعت وجود دارد و از سویی در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی استراتژیک این استان دارای مزیت ویژه خصوصاً برای صادرات به روسیه است.

وی رتبه اول کشور در چای، صنوبر، فندق، ابریشم، ماهی کیلکا و.. و رتبه دوم کشور در آبزی‌پروری، برنج، جوجه یک‌روزه، زیتون، عسل و مرکبات دارای تولید مهم است.

وی با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با راه‌اندازی ریل آستارا و ریل مرکزی و نو سازی ناوگان دریایی و با خرید هفت فروند کشتی توسط بخش خصوصی برنامه‌ریزی برای تولیدات صادرات محور با توجه به صحبت‌های مطرح شده به نظر می‌رسد حجم تبادل کالا بین ایران و روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر در آینده نزدیک دستخوش تغییرات ملموسی قرار گیرد از حضور هیات‌های تجاری برای گسترش همکاری‌های اقتصادی استقبال کرد.

در این نشست سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت هم با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های تجاری ‌ مراودات تجاری بین ای آن و روسیه خصوصاً در سال جاری که با افزایش تجارت و مبادلات تجاری روبرو بوده است گفت: همواره نگاه سرکنسولگری با پذیرش هیات های تجاری و فراهم کردن تسهیل روادید بر این است که تجار و بازرگانان و گردشگران ایرانی در کمترین زمان ممکن از امکانات و خدمات کنسولگری استفاده کنند و همواره با توسعه مراودات تجاری و گسترش تجارت بتوانند در جهت منافع اقتصادی یکدیگر گام بردارند.

آندری وادف، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور دوست ایران و روسیه را در بالاترین سطح خود دانست و با تأکید بر اینکه این روابط همکاری اقتصادی به‌شدت مورد حمایت مسئولین دولتی است خاطرنشان کرد: مزیت‌های فراوانی بین استان گیلان و استان‌های شمالی ایران وجود دارد و استان‌های شمالی ایران که با سرکنسولگری روسیه فعالیت دارند با توسعه همکاری خود با استان‌های فدراسیون روسیه قطعاً می‌توانند آینده تجارت دو کشور را با چشم‌انداز روشنی دنبال کنند.

روشنعلی یکتا، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، تاجر و بازرگان ایرانی فعال در اوراسیا هم در این نشست پیشنهاداتی مبنی بر تجارت و شکل گرفتن انعقاد قراردادها مطرح کرد.

به گفته او استان‌های اشقیرستان و استاوروپل دارای مزیت‌هایی هستند و آمادگی دو استان در زمینه چوب و غلات و از سویی صادرات محصولات کشاورزی خصوصاً کیوی که فصل صادرات به روسیه هست وجود دارد لذا دعوت برای سرمایه‌گذاری و استقبال از سرمایه‌گذاران روسیه و تهاتر برای کلیه محصولات کشاورزی از ایران به‌کل روسیه می‌تواند همکاری‌های اقتصادی ما را توسعه دهد.

وی بازار لیرا در استاوروپل و بازار یوراسیا پاشقرستان روسیه را مستعد پذیرش کالاهای تولیدی ایرانی و گیلان خصوصاً در زمینه کشاورزی دانست.

یکتا خواستار تهاتر کالا بین چوب و غلات روسیه با محصولات کشاورزی و دیگر تولیدات دارای مزیت و مورد نیاز روسیه از ایران شد.

در این نشست، فرامرزیان رئیس کارنه تیر و حمل‌ونقل بین‌الملل اتاق ایران نیز حضور داشت و با همراهی مدیران راه‌آهن، بنادر گیلان و کشتیرانی دریای خزر در جلسات بی تو بی با همتایان روسی گفت‌وگو کردند.

در همین رابطه