رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

در همایش تجاری ایران و بلاروس چه گذشت؟

رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و بلاروس، تأسیس کمیته مشترک بازرگانی بین دو اتاق ایران و بلاروس را پیشنهاد داد و خواستار شناسایی مشکلات تجاری موجود و رفع آنها شد.

01 آذر 1401
کد خبر : 44698
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و بلاروس با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر بلاروس در کاخ سعدآباد برگزار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در این همایش گفت: روابط سیاسی دو کشور سال‌هاست در حد بسیار خوبی وجود دارد اما روابط اقتصادی به‌تناسب این روابط نیست.

محمد مخبر، با اشاره به تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور ادامه داد: این موضوع ضرورت ارتقا همکاری‌ها را بیشتر کرده است و هر دو کشور می‌توانند در دفع محدودیت‌ها و خنثی‌سازی این تحریم‌ها همکاری کنند. ما آماده انتقال تجربه خود در خنثی‌سازی تحریم‌ها به بلاروس هستیم.

مخبر گفت: برای انجام این مهم دولت‌ها و بخش‌های خصوصی دو کشور وظایفی دارند که باید هم‌زمان و سنجیده به اجرا درآورند تا این تصمیم به ثمر بنشیند. دولت ایران باید تسهیلات لازم را برای حضور بخش خصوصی بلاروس ایجاد کند و مقررات لازم را تدوین و مقررات زائد را حذف کند. به همین ترتیب دولت بلاروس باید برای تجار ما خدماتی را ایجاد کند. اما اگر اتاق‌ها و بخش خصوصی دو کشور فعال نشوند این تصمیمات به نتیجه نمی‌رسند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش زیادی از نیازهای ما در بلاروس و بخش زیادی از نیازهای بلاروس در ایران قابل تأمین است گفت: می‌توانیم هاب منطقه‌ای به کمک هم ایجاد کنیم. وجود دریا در اطراف دو کشور انگیزه‌ای است که ترانزیت را تقویت کنیم و بستر ترانزیت راه‌آهن را هموار کنیم.

او افزود: ما می‌توانیم بلاروس را با راه‌آهن به بندرعباس متصل کنیم. البته باید 167 کیلومتر راه‌آهن رشت آستارا به بهره‌برداری برسد.

مخبر همچنین تأکید کرد: مسائل روادید، مسائل انتقالات مالی و بانکی و مسائل قانونی گمرکی باید متناسب با نیازهای دو کشور برای افزایش مناسبات تجاری وضع شود تا این عزم اقتصادی به نتیجه برسد.

ایجاد کارگروه مشترک شناسایی مشکلات تجاری میان ایران و بلاروس

در ادامه این همایش، رئیس اتاق ایران نیز روابط ایران و بلاروس طی دهه‌های گذشته را با رویکرد مثبت ارزیابی کرد و به تلاش مسئولان دو کشور در راستای ترسیم پایه‌های مناسبات بر اساس اصول محکم و قابل‌اعتماد اشاره کرد.

غلامحسین شافعی افزود: کشورهای منطقه با تکیه‌بر روابط ژئوپلیتیکی، می‌توانند آینده مشترک خود را خلق کنند و در همین راستا بخش خصوصی برای ایجاد محیط آرام در فضای کسب‌وکار بر استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورها تأکید می‌کند.

شافعی خاطرنشان کرد: اتاق ایران در تلاش است تا شرایطی را مهیا کند تا بنگاه‌های خصوصی ایرانی بتوانند ارتباط هر چه بیشتری با عاملان اقتصادی بلاروس ایجاد کنند، بنابراین لازم است مواردی مانند مراودات بانکی و همکاری در زمینه خدمات فنی و مهندسی، تولید محصولات مشترک به‌ویژه فرآورده‌های لبنی، ایجاد تسهیلات در حوزه حمل‌ونقل ازجمله توسعه همکاری‌ها در مسیر کریدور شمال-جنوب و حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و ترکیبی، مورد تأکید بیشتر دو کشور قرار گیرد.

او معتقد است درصورتی‌که سطح مناسبات دو کشور به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل بیشتر شود، بلاروس می‌تواند برای صادرات محصولات خود از طریق ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، هند و شرق آسیا دسترسی پیدا کند.

رئیس اتاق ایران در ادامه به مذاکرات تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال اتمام است، اشاره و تصریح کرد: با اجرایی شدن تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بخش بزرگی از موانع توسعه تجاری بین این کشورها برطرف می‌شود.

شافعی، کشاورزی، پرورش ماهی و آبزیان، لوازم‌خانگی، خودرو، بهداشت و داروسازی، تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی و حمل‌ونقل را حوزه‌هایی معرفی کرد که دو کشور می‌توانند در آن با یکدیگر همکاری کنند و استفاده از تهاتر کالایی، روابط تجاری خود را توسعه داده و از مشکلات موجود بر سر راه همکاری‌های دوجانبه بکاهند.

او پیشنهاد تأسیس گروه‌های کاری به‌منظور شناسایی معضلات اقتصادی-تجاری موجود و امکان‌سنجی پروژه‌های تجاری مشترک، توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، تقویت همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای، تعریف پروژه‌های متعدد در حوزه توسعه صنعت گردشگری و تسهیل صدور روادید برای تجار و گردشگران، ایجاد سیستم مناسب اطلاع‌رسانی برای بهره‌برداری از توانمندی‌های یکدیگر، ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه روابط همه‌جانبه به‌ویژه در ابعاد تجاری، صنعتی و فنی را ارائه داد و تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین دو اتاق ایران و بلاروس را اقدامی مؤثر توصیف کرد.

 تعیین خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری برای تجار بلاروسی

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بلاروس را کشوری مهم از منظر صنعتی توصیف کرد و اقتصاد این دو کشور را مکمل یکدیگر دانست.

او با اشاره اینکه در چهار ماه گذشته هیات‌های تجاری متعددی بین دو کشور سفر کردند، گفت: خوشبختانه تاکنون توافقات خوبی برای بهبود کانال‌های مالی بین ایران و بلاروس صورت گرفته است و این موضوع را در بخش لجستیک نیز شاهد هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که ایران و بلاروس باید به سمت سرمایه‌گذاری مشترک حرکت کرده و تنها محدود به تجارت نشوند، تأکید کرد: در این راستا پذیرای سرمایه‌گذاران این کشور هستیم تا به‌ویژه در مناطق بندری، زمین در اختیار آنها قرار دهیم و امکان استفاده از ظرفیت بندری را برای توسعه تجارت مهیا کنیم.

او نسبت به الحاق ایران به توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز امیدواری کرد و از ضرورت تقویت زیرساخت‌های مالی، بانکی و لجستیکی برای استفاده بهینه از ظرفیت امکان تجارت آزاد بین کشورهای عضو اوراسیا سخن گفت.

پس از اتمام سخنان فاطمی‌امین و در ادامه همایش، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، گفت: آقای فاطمی امین به ما خبر داد که خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری از طریق صندوق توسعه صادرات برای تجار بلاروسی به‌منظور خرید از کالاهای ایرانی اعطا می‌شود که قابلیت بازپرداخت بین ۶ تا یک سال با سود ۴ درصد را دارد.

دولت‌های ایران و بلاروس زیرساخت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری را مهیا کنند

رومن گولاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس، حوزه‌های فعالیت بین ایران و بلاروس را بسیار گسترده ارزیابی کرد که رسیدن به توافق برای تقویت همکاری‌ها بین دو کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: دولت‌ها باید محیط را برای فعالیت تجار فراهم کنند.

بر اساس اظهارات او بلاروس اقتصاد صادراتی واضحی دارد و ۶۰ درصد محصولات تولیدی خود را صادر می‌کند. در این راستا از ۲۰۲۱ به‌صورت پویا تبادلات دو کشور رو به رشد بوده تا آنجا که حجم روابط ایران و بلاروس در سال جاری تا سه برابر افزایش یافته است.

نخست‌وزیر بلاروس تصریح کرد: باید هر چه در گذشته از دست دادیم را جبران کنیم. بنابراین این آمادگی را داریم که به‌صورت مشترک با طرف ایرانی اقدام به تولید کرده و در این راستا به مسیر دوطرفه تجارت واقفیم.

تجهیزات پزشکی و دارو، خشکبار و میوه جزو نیازهای بلاروس هستند که بر اساس اظهارات گولاوچنکو از طریق ایران قابل تأمین هستند.

او خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید ساختار موردنیاز برای اجرایی‌سازی توافقات را مهیا و روند تجاری بین دو کشور را تسهیل کنند و درعین‌حال امور بانکی و بیمه، کاهش هزینه حمل‌ونقل و استفاده از شیوه‌های لجستیک ترکیبی، افزایش تعداد هیات‌های تجاری اعزامی را موردتوجه قرار دهند.

پرواز مستقیم میان ایران و بلاروس به‌زودی برقرار می‌شود

میخائیل میاتلیکف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس در این همایش با بیان اینکه توجه به روندهای تجاری دو کشور برای تجار و بخش خصوصی ایران و بلاروس حائز اهمیت است گفت: بیش از 20 سال است که ایران از مهم‌ترین شرکای تجاری ماست. ما امیدواریم در زمینه کریدورهای ترانزیتی بتوانیم همکاری ایرانی‌ها را جلب کنیم تا فرصت‌های بندری در این کشور و بررسی انتقال کالاها در همکاری با شرکت‌های بلاروسی را داشته باشیم.

او با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تجاری بهترین امکان برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور خواهد بود ادامه داد: در سال 2023 در مینسک نمایشگاه بین‌المللی بزرگی برگزار می‌شود و از تجار ایرانی دعوت می‌کنیم در آن شرکت کنند.

میاتلیکف از برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: آماده پذیرش هیات‌های تجاری ایران هستیم.

او با بیان اینکه نمایندگان 22 شرکت از صنایع غذایی، داروسازی و خدمات به ایران آمده و آماده همکاری هستند گفت: امروز موافقت‌نامه‌های همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور امضا می‌شود که تجربه خوبی به همکاری‌های دو کشور می‌افزاید.

در انتهای این نشست، موافقت‌نامه همکاری بین دو اتاق ایران و بلاروس به امضا رسید.

در همین رابطه